Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från Småa A-kassa

”Va, kan företagare få a-kassa?”

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 9 maj, 2019 4 minuters läsning

Hanna, 32, startade eget för att rädda sin pappa. Fyra år senare finns företaget kvar, men utan Hanna. Hon är glad att hon gick med i SMÅA, a-kassan för företagare när hon startade eget.
– Till alla som startar företag vill jag säga, håll koll på budgeten och skaffa ekonomisk trygghet, säger Hanna. Men vad var det som hände?

Mjölby, 2014. Hannas pappa Lars driver sedan många år en liten butik där han säljer akvariefiskar och fritidsfiskeprylar. På hösten blir Lars sjuk, så sjuk att han inte längre kan ha kvar sin verksamhet. Ytterligare ett problem uppstår: Han är fast i ett långt hyreskontrakt för butikslokalen. Dottern Hanna vill gärna hjälpa till. Hon bestämmer sig för att starta något nytt i den centralt belägna lokalen i Mjölby. Frågan är bara vad? Hanna hade ju aldrig tänkt bli företagare.

Från idé till verklighet
Våren 2015. Hanna är en driftig person, och så är hon djurintresserad. Hon renoverar lokalen, går djurhållningskurser, träffar leverantörer och läser på nätet om att starta eget. Efter ett halvår öppnar hon sin egen butik - Mjölby Djurbod. Här ska hon sälja husdjur och tillbehör, påhejad av familj och släktingar. ”Såklart du grejar det!” säger alla. Hanna har jobbat extra i pappans butik sen hon var 15 år, så att driva eget ska väl inte vara något större problem? Tror hon.

– Det var väldigt mycket jag inte visste. Om budgetar, bokföring och kostnader som drar iväg mer än man tror… Budgeten höll inte men jag lärde mig ju under tiden.

Ekonomisk trygghet från dag 1
En sak har Hanna stenkoll på, från start. När hon öppnar sin djuraffär går hon samtidigt med i SMÅA, a-kassan för företagare. Hanna var tidigare med i Kommunals a-kassa, men googlade sig till att det finns en a-kassa för just småföretagare.

– Jag gick med eftersom det inte är så dyrt och ger en säkerhet, berättar hon. Men jag vet många som säger ”Va, kan företagare få a-kassa?”.

Att vara med i en a-kassa hör till, oavsett vad man jobbar med, menar Hanna.
– Även om man såklart inte tror att man ska behöva den.
Våren 2015, när hon öppnar butiken, är fokus på att få butiken att bära sig. Hitta något som gör att hon står sig i konkurrensen.

Ett gott rykte – med ett högt pris
För att ha en chans mot näthandel och etablerade kedjor bestämmer sig Hanna för att satsa på service. Hon vill att butiken ska få ett bra rykte som sprider sig. Hanna ger kunderna goda råd, klipper klor på deras djur, levererar foder till dörren och fixar specialbeställningar. I servicen ingår också att hålla öppet till klockan 18. Men hur kombinerar man det med hämtningar på förskolan? Och VAB? Att vara sjuk själv är förstås inte ens att tänka på.
Hanna kämpar i motvind, med bara en praktikant till hjälp. När hon och sambon separerar – och hon plötsligt har butiken, bostaden och barnens förskola på tre olika orter – blir vardagen omöjlig att få ihop. Men ge upp butiken, det går bara inte. Och så är hon ju fast i det långa hyreskontraktet.

Lösningen – att anställa
2016. Att anställa någon är dyrt, men Hanna har inget att välja på. Hon tar in en extrajobbare, Emma. Nu måste butiken gå ännu bättre ekonomiskt för att budgeten ska gå ihop. Hon utökar sortimentet, förfinar sina erbjudanden, kämpar på. Hon får stamkunder och rörelsen blir mer stabil. Och så är de ju två nu.
När Emma vill bli delägare ser Hanna ingen annan möjlighet än att dela med sig, trots att hon egentligen inte vill.

– Jag behövde ju avlastningen, så det var bara att finna sig i det.

Efter närmare tre år som egenföretagare blir hon och Emma kompanjoner, och den enskilda firman blir ett aktiebolag. Men avlastningen innebär inte att Hanna arbetar färre timmar – tvärtom. För att få ekonomin att gå ihop extrajobbar hon inom barnomsorgen, parallellt med att driva butiken och sköta bokföringen.

Ännu mer jobb!
Våren 2017. Hanna vikarierar på olika förskolor runt om i Mjölby kommun. Hon efterfrågas och trivs. Men jobbar på tok för mycket.
– Det blev ju närmare två heltidsjobb med barnomsorgen och butiken, säger Hanna. Och när jag kände efter insåg jag att jag ville bli av med butiken, helt.
På hösten samma år säljer Hanna sin andel av Mjölby Djurbod till Emma, som blir ensam ägare.
– Jag gjorde ingen ekonomisk vinst när jag sålde, men vinsten att må bra själv är ju värd mycket, resonerar Hanna.

A-kassa upp till heltid
Sommaren 2018. Hanna som egentligen inte trodde att hon skulle få användning för sitt medlemskap i SMÅA är väldigt glad att hon gick med. Sedan hon sålde butiken har hon a-kassa på 25 procent, som komplement till ett vikariat på 75 procent på en förskola. Driva eget tror hon inte att hon gör igen, men planer för framtiden har hon:
– Efter sommaren hoppas jag på att läsa till förskollärare på distans, parallellt med vikariatet. Så då blir det fullt upp igen.

Skaffa ekonomisk trygghet. Anslut dig till SMÅA, a-kassa för företagare.



ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.