Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Småa A-kassa

Ekonomi & Skatt

”Va, kan företagare få a-kassa?”

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 9 maj, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Hanna, 32, startade eget för att rädda sin pappa. Fyra år senare finns företaget kvar, men utan Hanna. Hon är glad att hon gick med i SMÅA, a-kassan för företagare när hon startade eget.
– Till alla som startar företag vill jag säga, håll koll på budgeten och skaffa ekonomisk trygghet, säger Hanna. Men vad var det som hände?

Mjölby, 2014. Hannas pappa Lars driver sedan många år en liten butik där han säljer akvariefiskar och fritidsfiskeprylar. På hösten blir Lars sjuk, så sjuk att han inte längre kan ha kvar sin verksamhet. Ytterligare ett problem uppstår: Han är fast i ett långt hyreskontrakt för butikslokalen. Dottern Hanna vill gärna hjälpa till. Hon bestämmer sig för att starta något nytt i den centralt belägna lokalen i Mjölby. Frågan är bara vad? Hanna hade ju aldrig tänkt bli företagare.

Från idé till verklighet
Våren 2015. Hanna är en driftig person, och så är hon djurintresserad. Hon renoverar lokalen, går djurhållningskurser, träffar leverantörer och läser på nätet om att starta eget. Efter ett halvår öppnar hon sin egen butik - Mjölby Djurbod. Här ska hon sälja husdjur och tillbehör, påhejad av familj och släktingar. ”Såklart du grejar det!” säger alla. Hanna har jobbat extra i pappans butik sen hon var 15 år, så att driva eget ska väl inte vara något större problem? Tror hon.

– Det var väldigt mycket jag inte visste. Om budgetar, bokföring och kostnader som drar iväg mer än man tror… Budgeten höll inte men jag lärde mig ju under tiden.

Ekonomisk trygghet från dag 1
En sak har Hanna stenkoll på, från start. När hon öppnar sin djuraffär går hon samtidigt med i SMÅA, a-kassan för företagare. Hanna var tidigare med i Kommunals a-kassa, men googlade sig till att det finns en a-kassa för just småföretagare.

– Jag gick med eftersom det inte är så dyrt och ger en säkerhet, berättar hon. Men jag vet många som säger ”Va, kan företagare få a-kassa?”.

Att vara med i en a-kassa hör till, oavsett vad man jobbar med, menar Hanna.
– Även om man såklart inte tror att man ska behöva den.
Våren 2015, när hon öppnar butiken, är fokus på att få butiken att bära sig. Hitta något som gör att hon står sig i konkurrensen.

Ett gott rykte – med ett högt pris
För att ha en chans mot näthandel och etablerade kedjor bestämmer sig Hanna för att satsa på service. Hon vill att butiken ska få ett bra rykte som sprider sig. Hanna ger kunderna goda råd, klipper klor på deras djur, levererar foder till dörren och fixar specialbeställningar. I servicen ingår också att hålla öppet till klockan 18. Men hur kombinerar man det med hämtningar på förskolan? Och VAB? Att vara sjuk själv är förstås inte ens att tänka på.
Hanna kämpar i motvind, med bara en praktikant till hjälp. När hon och sambon separerar – och hon plötsligt har butiken, bostaden och barnens förskola på tre olika orter – blir vardagen omöjlig att få ihop. Men ge upp butiken, det går bara inte. Och så är hon ju fast i det långa hyreskontraktet.

Lösningen – att anställa
2016. Att anställa någon är dyrt, men Hanna har inget att välja på. Hon tar in en extrajobbare, Emma. Nu måste butiken gå ännu bättre ekonomiskt för att budgeten ska gå ihop. Hon utökar sortimentet, förfinar sina erbjudanden, kämpar på. Hon får stamkunder och rörelsen blir mer stabil. Och så är de ju två nu.
När Emma vill bli delägare ser Hanna ingen annan möjlighet än att dela med sig, trots att hon egentligen inte vill.

– Jag behövde ju avlastningen, så det var bara att finna sig i det.

Efter närmare tre år som egenföretagare blir hon och Emma kompanjoner, och den enskilda firman blir ett aktiebolag. Men avlastningen innebär inte att Hanna arbetar färre timmar – tvärtom. För att få ekonomin att gå ihop extrajobbar hon inom barnomsorgen, parallellt med att driva butiken och sköta bokföringen.

Ännu mer jobb!
Våren 2017. Hanna vikarierar på olika förskolor runt om i Mjölby kommun. Hon efterfrågas och trivs. Men jobbar på tok för mycket.
– Det blev ju närmare två heltidsjobb med barnomsorgen och butiken, säger Hanna. Och när jag kände efter insåg jag att jag ville bli av med butiken, helt.
På hösten samma år säljer Hanna sin andel av Mjölby Djurbod till Emma, som blir ensam ägare.
– Jag gjorde ingen ekonomisk vinst när jag sålde, men vinsten att må bra själv är ju värd mycket, resonerar Hanna.

A-kassa upp till heltid
Sommaren 2018. Hanna som egentligen inte trodde att hon skulle få användning för sitt medlemskap i SMÅA är väldigt glad att hon gick med. Sedan hon sålde butiken har hon a-kassa på 25 procent, som komplement till ett vikariat på 75 procent på en förskola. Driva eget tror hon inte att hon gör igen, men planer för framtiden har hon:
– Efter sommaren hoppas jag på att läsa till förskollärare på distans, parallellt med vikariatet. Så då blir det fullt upp igen.

Skaffa ekonomisk trygghet. Anslut dig till SMÅA, a-kassa för företagare.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.