Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Vad händer om du blir arbetslös?

14 oktober, 2013 6 minuters läsning
När kunderna slutade ringa stod konsulten Peter Svensson (inte personen på bilden) handfallen. Skulle han ägna tiden åt att skriva in sig på arbetsförmedlingen med allt det innebär, eller åt att jaga nya uppdrag?

Han är bara en av många småföretagare som hamnar i kläm i systemet. Många vet inte ens vad som händer om de skulle stå utan uppdrag.

Peter har drivit sitt konsultföretag under några år, men för ett och ett halvt år sedan tog det stopp. Kunderna slutade ringa. Det tog ett tag innan han insåg att svackan inte var tillfällig, utan att han måste göra något för att få inkomster.

Då stod han inför två alternativ:
  • Att skriva in sig på arbetsförmedlingen och få a-kasseersättning.
  • Att försöka hitta nya uppdrag i firman.

Trots att han skulle behövt ersättningen valde han att inte ta pengarna. Han insåg hur stränga reglerna är och vilket slag de skulle bli mot hans företag. Nu är han är inskriven hos arbetsförmedlingen, men tar inte ut någon a-kasseersättning.

– För att hitta nya uppdrag skulle jag behöva ha lite trygghet, vilket jag skulle kunna få genom a-kassan. Men så fungerar de ju inte, säger han.

Lever på sparpengar
Nu lever Peter på sparpengar och har sökt in på högskolan för att komplettera sin ingenjörsutbildning. På det viset kan han få studielån och dessutom höja sin konkurrenskraft på marknaden. Firman har han kvar – vilket är anledningen till att han vill vara anonym i den här artikeln:

– Jag vill inte uppfattas som jobbig av eventuella kunder. Det skulle göra det ännu svårare för mig att komma tillbaka.

Orättvisorna lyser klart
Allianspartierna brukar prata om hur viktiga småföretagarna är för Sveriges framtid. Ändå tycks det omöjligt att skapa ett socialförsäkringssystem som är lika för alla.

När det gäller arbetslöshetsersättningen lyser orättvisorna fram extra klart:
  • En anställd som blir av med jobbet får a-kassa och kan söka jobb hos andra.
  • Men en företagare måste lägga ner sin verksamhet eller lägga den på is, och söka anställning i ett annat företag. Annars blir det ingen ersättning.

Anledningen till det är att arbetslöshetsersättningen enligt lagen inte får subventionera företagen. Det skulle skapa orättvisa konkurrensfördelar gentemot dem som inte uppbär någon a-kassa.

Kan göra "tillfälligt uppehåll"
På fackföreningen Unionen, som delvis vänder sig till företagare, och på den renodlade a-kassan Småa, är man medveten om företagarnas problem. Genom lobby har man också fått till stånd en del förändringar som betraktas som lättnader.

Sedan 2010 finns exempelvis möjligheten att ha ”tillfälligt uppehåll” i sin verksamhet – man slipper alltså lägga ner den. Då kan man få arbetslöshetsersättning en gång under en femårsperiod. Måste man komma tillbaka till a-kassan efter det, krävs att man lägger ner sitt företag.

”Tillfälligt uppehåll” betyder förbud mot att vidta någon som helst åtgärd i företaget:
  • Du får inte göra inköp, leta kunder eller marknadsföra dig, vilket innebär att hemsidan också måste stängas ner.
  • Du måste också vara inskriven på arbetsförmedlingen, stå till hela arbetsmarknadens förfogande och följa förmedlingens program.

Man kan inte använda a-kassepengarna för att starta ett nytt företag. Om man däremot har varit anställd i någon annans företag och blivit arbetslös, har man möjlighet att få starta eget-bidrag.

– Fördelen med tillfälligt uppehåll är att man kan beviljas ersättning från den dagen man intygar att man inte vidtar några åtgärder. Vissa åtgärder kan även vara möjliga att genomföra efter att man beviljats ersättning, om de anses vara ringa och inte påverkar rätten till ersättning, säger Cecilia Karström, informationsansvarig på Småa som med sina drygt 120 000 medlemmar är Sveriges största a-kassa för småföretagare.

Dåligt för många branscher
Ett stort problem med reglerna om tillfälligt uppehåll är att de lämpar sig dåligt för många typer av företag. Den som är konsult, har företaget på fickan och inga fasta kostnader kan möjligen låta företaget vila. Men säg att du driver en klädbutik – då finns knappast någon möjlighet att behålla lokalen trots att verksamheten ligger nere.

– Vi är medvetna om det problemet. Den största gruppen bland våra medlemmar har verksamhet inom hotell och restaurang, och det är enligt min uppfattning ovanligt att de ansöker om tillfälligt uppehåll, säger Cecilia Karström.

Unionen tycker annorlunda
Inom Unionen har man en lite annan syn på saken. Så här säger juristen Jeanette Mandl:

– För våra medlemmar har det tillfälliga uppehållet definitivt inneburit en lättnad. Visst kan det vara svårt om man till exempel arbetar med levande djur eller odlingar. Men om man har en klädbutik hemma i källaren, går det bra.

Enligt henne har Unionen (och även andra a-kassor) många företagarmedlemmar som har en anställning plus ett företag vid sidan om.

– Om man då mister sin anställning kan man få ha kvar sitt företag även om man får a-kassa, säger hon.

Under förutsättning att man söker nytt heltidsjobb, förstås. Men inte i det egna företaget.

Då hamnar du lägst
En annan orättvisa jämfört med anställda som blir arbetslösa gäller själva ersättningen. Den blir högre ju högre lön du har tagit ut. Som företagare är det vanligt att man inte tar ut någon lön alls i början, vilket alltså straffar sig – då hamnar man på den lägsta dagpenningen.

Men även om man har drivit företaget ett tag, är det sällan någon företagare skyndar sig till a-kassan när affärerna börjar gå dåligt. Först hankar man sig fram så länge det går. Och då har ju löneunderlaget hunnit sjunka.

– Men där har det blivit en klar förbättring sedan 2010, eftersom man nu får välja beräkningsmodell. Antingen använder man föregående års taxering som bas, eller ett snitt av de två föregående åren. Den vars verksamhet bedrivits kortare tid än 24 månader, kan beräkna dagpenningen på eventuell anställning som man hade innan företagsstarten, säger Cecilia Karström.

Så funkar a-kassa för företagare:
  • Du måste vara medlem i en a-kassa och kunna visa att du har drivit företaget i minst sex månader. Balans- och resultaträkning, bokföring etc är bevis på det.
  • Du måste ansöka om tillfälligt uppehåll i företaget eller lägga ner det helt och hållet.
  • Om du lägger ner helt måste du stänga hemsidan, återkalla F-skattesedeln och avregistrera dig för moms.
  • Efter det får du inte längre vidta några åtgärder i företaget.
  • Du måste skriva in dig på arbetsförmedlingen och följa programmet. Du ska stå till hela arbetsmarknadens förfogande.
  • Om du får godkänt av a-kassan för tillfälligt uppehåll, kan du söka ersättning på samma förutsättning vart femte år från det att företaget startas upp igen.
  • Om företaget ägs av flera personer och övriga ska försöka driva det vidare, kan man inte få tillfälligt uppehåll. Vill du ensam ge upp och söka a-kassa måste du skilja dig från företaget, till exempel genom att sälja dina andelar eller på annat sätt klippa banden.
  • Ersättningen är lägst 320 kronor och högst 680 kronor per dag, beroende på hur mycket du har tjänat. Du får välja om det är det senaste årets taxering som ska gälla som bas, eller ett snitt av de två föregående åren. Snittersättningen för medlemmar i Småa är 526 kronor om dagen.
LÄS OCKSÅ: "Sätt stopp för orättvisorna mot småföretagarna!"TYCK TILL: Är du drabbad av orättvisor som företagare? Berätta i Driva Egets forum.

Artikel uppdaterad 2015-07-12.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.