Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Våga mer och bli en vinnare

28 juni, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Gå utanför din bekvämlighetszon om du vill bli ihågkommen. Foto: Getty Images

Vi nås av i genomsnitt 3 000 kommersiella budskap varje dag. Dagen efter minns vi bara två. Så här blir du den som sticker ut!

Din kund översköljs av ett konstant flöde av information, så hur ska just du stå ut ur mängden? Enligt Patrik Lindkvist, creative director, strateg och författare till boken Magisk kommunikation handlar det om att göra intressant, överraskande, relevant och fokuserad kommunikation som gör att människor vill se den och dela med sig av den. Som till och med uppskattas och blir en del av populärkulturen.

Går det? Ja, om du vågar gå utanför din bekvämlighetszon – det är nämligen nyckeln, enligt Patrik.

LÄS OCKSÅ: Bränn inte pengar på PR i onödan

– Vill du få magiska resultat måste du lämna det trygga och söka dig till det oväntade. När man går ifrån det konventionella och det som alla andra gör och hittar något som är nytt, kreativt och originellt, det är då man lyckas få den oproportionerliga uppmärksamheten, säger han.

Det finns en bild av att det är seriösa siffror och tunga argument som påverkar oss mest, men det är fel, enligt Patrik. Den rationella delen av hjärnan är nämligen inte sammankopplad med beslutsfattande och motivation.

– Det är lätt att man hamnar i att berätta: ”nu har vi fått den här affären, gjort det här, sålt så här mycket”. Man tänker att det skapar förtroende att vara tråkig, och är rädd för att inte bli tagen på allvar annars. Men det väcker inte intresse. Säger man i stället något roligt, insiktsfullt och intelligent går vår hjärna igång på ett annat sätt.

Väck känslor


Störst chans att nå fram har du ju mer kreativt utformad kommunikationen är och ju mer känslor den väcker, enligt de senaste årtiondenas sammantagna forskning.

– Kreativ reklam ökar både intresset för ett varumärke och uppfattningen om dess kvalitet. Ditt budskap kan vara roligt, vackert, starkt, ledsamt, upprörande, inspirerande, obehagligt, insiktsfullt eller häftigt – det viktiga är att väcka starka känslor.

Att vara överraskande och originell gör att vi lättare minns och övertalas av kommunikationen. Det beror på att hjärnan reagerar på information den inte känner till genom att skicka ut signalsubstansen dopamin och skapa synapser som gör att den oväntade händelsen lagras i långtidsminnet.

– Allt går att göra på ett överraskande sätt. Det gäller att våga vara obekväm, våga göra de annorlunda, udda sakerna så länge det finns en tydlig poäng och koppling till företaget, produkten och tjänsten – och människors behov.

”Epic Split” är ett bra framgångsexempel, menar Patrik. Filmen där Jean-Claude Van Damme går ner i split mellan två Volvo-lastbilar.

– Filmen är vacker, stark och spektakulär, samtidigt som alla som ser den inser att styrsystemet måste vara otroligt stabilt. Det är den här kombinationen av kreativ lösning som når både känslor och förnuft som är hemligheten bakom den bästa marknadskommunikationen.

För att lyckas gäller det att börja med att lägga en bra grund. Det kan räcka med att vika så lite som en dag för att få fram en användbar kommunikationsplattform att jobba efter, enligt Patrik.

– Tänk igenom vilka budskap du vill föra ut, vad du känner till om människorna du ska nå – hur deras liv ser ut, vilka de är, vilka de vill vara, och hur din produkt passar in i den ekvationen. Prata gärna med din målgrupp. En genomtänkt plan ger lugn i besluten och då kan du vara snabb och aktuell i det du gör, men med ett fokus.

Varför finns du?


Hitta också ditt varför, din vision, ditt driv. Varför ska du finnas, varför är din produkt viktig för andra?

– Säljer du till exempel skor, berätta inte bara hur de skiljer sig från andra. För kopplar du i stället på visionen, att som Nike säga ”Vi säljer skor” för att människor ska ”just do it” och utvecklas i alla delar av livet”, skapas ett annat värde som motiverar mycket mer. Det är en av de viktigaste nycklarna till framgång. Människor köper inte vad du gör, utan varför du gör det.

Sedan gäller det att tänka helt fritt. Det är lätt att låsa sig vid vad andra redan gjort, men man kan tänka väldigt mycket större.

– ”Varje problem har en överraskande lösning” som reklamlegendaren George Lois har sagt. Släpp pressen att det bara finns en idé som är bra. Det finns kanske hundra eller tusen, du behöver bara hitta dem. Bryt mönster och utmana alla konventioner, så länge det säger någonting om det du vill få ut.

Inte perfekt


Patrik lyfter hur Sundquist, som säljer köksutrustningar, gjorde ett utskick med tomma vadderade kuvert till kockar. I ena hörnet fanns ett hål – som om en kniv varit så vass att den åkt ut. En idé som fick uppmärksamhet och uppskattning.

– Ett annat exempel är en amerikansk gift shop som gjort en musikvideo på ett rätt charmigt, taffligt sätt där de sjunger om att ”selling is service”. Ingen kan sjunga eller dansa men det är personligt och fick en enorm spridning.

Det du gör behöver alltså inte ha samma slutfinish som storföretagen. Som småföretagare kan du snarare satsa på att vara personlig, menar Patrik.

– Man ska inte uttrycka sig som storföretagen utan vara sig själv. Vågar man vara personlig och äkta så får man väldigt mycket tillbaka.

4 råd för att hitta din idé


1. Lägg grunden. Bestäm vilket resultat du vill nå och lär känna din målgrupp. Utgå från detta – vad kan du säga och hur för att människorna du vill nå ska reagera och agera?

2. Tänk fritt. Det finns inte en rätt idé utan hundratals, så våga spåna hur vilt du vill. Kom ihåg att du måste väcka känslor och våga utmana din bekvämlighetzon.

3. Inspireras. Titta på andra bra kreativa kampanjer, till exempel på sajten adsoftheworld.com.

4. Ta hjälp. Att ta in en person eller byrå för att ta fram en kampanjidé behöver inte vara jättedyrt om du har lagt grunden.


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Digitalisering

Ny förmånspartner som ger din webb prestanda på riktigt

Smarta företagare bygger inte bara ett bra erbjudande. De ser också till att ha en webb som är snabb, trygg och redo att växa med verksamheten. Därför har vi på Driva Eget inlett ett samarbete med Oderland – ett av Sveriges mest prisade hostingbolag.

Sebastian Tibbling
Sebastian Tibbling 14 november, 2025 Uppdaterades 14 november, 2025 2 minuters läsning
Ny Fo¨rma°n

Foto: Ny förmån

Med Oderland får du en teknisk grund som gör skillnad i vardagen: snabbare laddningstider, stabilare drift och ett svenskt supportteam som hjälper dig när du behöver det. Resultatet blir en webbplats som både dina kunder och sökmotorer uppskattar.

Svensk premium-hosting för företag

Oderland är känt för hög kvalitet och stabil drift. Deras plattform är byggd för företag som vill ha en webb som håller vad den lovar, även när trafiken ökar eller verksamheten ställer högre krav. Det gör dem särskilt intressanta för dig som:

  • driver e-handel
  • arbetar med digitala tjänster eller hanterar kunders resurser
  • har en affärskritisk webbplats där driftstopp inte är ett alternativ

Med andra ord: hosting som tål att ditt företag växer.

Förmånen du får som Driva Eget Plus-medlem

Som medlem i Driva Eget Plus får du nu tillgång till ett erbjudande som gör det enkelt att uppgradera din digitala infrastruktur utan att spräcka budgeten:

50 % rabatt första året på valfritt hostingpaket.

Dessutom ingår:

  • Lokal, svensk support alla dagar i veckan
  • Kostnadsfri flytthjälp när du byter från annan leverantör
  • 99,99 % upptid senaste året – en av marknadens högsta nivåer
  • 100 % datalagring på svenska servrar för trygghet och efterlevnad

En stabil grund att stå på

En långsammare eller instabil webbplats kostar – i tid, i förlorade kunder och i försämrad synlighet. Med Oderland får du en lösning som är både prisvärd och beprövad, och som dessutom är anpassad för företagare som vill ha hög kvalitet utan krångel.

För dig som vill bygga ett starkt, modernt och växande företag är rätt hosting en av de smartaste investeringarna du kan göra. Vårt samarbete med Oderland gör det enklare att ta det steget.

Ta del av förmånen och ge ditt företag en digital grund som håller.

Driva Eget Plus: För att ta del av förmånen behöver du vara medlem. Prova en månad utan kostnad! 



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.