Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Våga mer och bli en vinnare

28 juni, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Gå utanför din bekvämlighetszon om du vill bli ihågkommen. Foto: Getty Images

Vi nås av i genomsnitt 3 000 kommersiella budskap varje dag. Dagen efter minns vi bara två. Så här blir du den som sticker ut!

Din kund översköljs av ett konstant flöde av information, så hur ska just du stå ut ur mängden? Enligt Patrik Lindkvist, creative director, strateg och författare till boken Magisk kommunikation handlar det om att göra intressant, överraskande, relevant och fokuserad kommunikation som gör att människor vill se den och dela med sig av den. Som till och med uppskattas och blir en del av populärkulturen.

Går det? Ja, om du vågar gå utanför din bekvämlighetszon – det är nämligen nyckeln, enligt Patrik.

LÄS OCKSÅ: Bränn inte pengar på PR i onödan

– Vill du få magiska resultat måste du lämna det trygga och söka dig till det oväntade. När man går ifrån det konventionella och det som alla andra gör och hittar något som är nytt, kreativt och originellt, det är då man lyckas få den oproportionerliga uppmärksamheten, säger han.

Det finns en bild av att det är seriösa siffror och tunga argument som påverkar oss mest, men det är fel, enligt Patrik. Den rationella delen av hjärnan är nämligen inte sammankopplad med beslutsfattande och motivation.

– Det är lätt att man hamnar i att berätta: ”nu har vi fått den här affären, gjort det här, sålt så här mycket”. Man tänker att det skapar förtroende att vara tråkig, och är rädd för att inte bli tagen på allvar annars. Men det väcker inte intresse. Säger man i stället något roligt, insiktsfullt och intelligent går vår hjärna igång på ett annat sätt.

Väck känslor


Störst chans att nå fram har du ju mer kreativt utformad kommunikationen är och ju mer känslor den väcker, enligt de senaste årtiondenas sammantagna forskning.

– Kreativ reklam ökar både intresset för ett varumärke och uppfattningen om dess kvalitet. Ditt budskap kan vara roligt, vackert, starkt, ledsamt, upprörande, inspirerande, obehagligt, insiktsfullt eller häftigt – det viktiga är att väcka starka känslor.

Att vara överraskande och originell gör att vi lättare minns och övertalas av kommunikationen. Det beror på att hjärnan reagerar på information den inte känner till genom att skicka ut signalsubstansen dopamin och skapa synapser som gör att den oväntade händelsen lagras i långtidsminnet.

– Allt går att göra på ett överraskande sätt. Det gäller att våga vara obekväm, våga göra de annorlunda, udda sakerna så länge det finns en tydlig poäng och koppling till företaget, produkten och tjänsten – och människors behov.

”Epic Split” är ett bra framgångsexempel, menar Patrik. Filmen där Jean-Claude Van Damme går ner i split mellan två Volvo-lastbilar.

– Filmen är vacker, stark och spektakulär, samtidigt som alla som ser den inser att styrsystemet måste vara otroligt stabilt. Det är den här kombinationen av kreativ lösning som når både känslor och förnuft som är hemligheten bakom den bästa marknadskommunikationen.

För att lyckas gäller det att börja med att lägga en bra grund. Det kan räcka med att vika så lite som en dag för att få fram en användbar kommunikationsplattform att jobba efter, enligt Patrik.

– Tänk igenom vilka budskap du vill föra ut, vad du känner till om människorna du ska nå – hur deras liv ser ut, vilka de är, vilka de vill vara, och hur din produkt passar in i den ekvationen. Prata gärna med din målgrupp. En genomtänkt plan ger lugn i besluten och då kan du vara snabb och aktuell i det du gör, men med ett fokus.

Varför finns du?


Hitta också ditt varför, din vision, ditt driv. Varför ska du finnas, varför är din produkt viktig för andra?

– Säljer du till exempel skor, berätta inte bara hur de skiljer sig från andra. För kopplar du i stället på visionen, att som Nike säga ”Vi säljer skor” för att människor ska ”just do it” och utvecklas i alla delar av livet”, skapas ett annat värde som motiverar mycket mer. Det är en av de viktigaste nycklarna till framgång. Människor köper inte vad du gör, utan varför du gör det.

Sedan gäller det att tänka helt fritt. Det är lätt att låsa sig vid vad andra redan gjort, men man kan tänka väldigt mycket större.

– ”Varje problem har en överraskande lösning” som reklamlegendaren George Lois har sagt. Släpp pressen att det bara finns en idé som är bra. Det finns kanske hundra eller tusen, du behöver bara hitta dem. Bryt mönster och utmana alla konventioner, så länge det säger någonting om det du vill få ut.

Inte perfekt


Patrik lyfter hur Sundquist, som säljer köksutrustningar, gjorde ett utskick med tomma vadderade kuvert till kockar. I ena hörnet fanns ett hål – som om en kniv varit så vass att den åkt ut. En idé som fick uppmärksamhet och uppskattning.

– Ett annat exempel är en amerikansk gift shop som gjort en musikvideo på ett rätt charmigt, taffligt sätt där de sjunger om att ”selling is service”. Ingen kan sjunga eller dansa men det är personligt och fick en enorm spridning.

Det du gör behöver alltså inte ha samma slutfinish som storföretagen. Som småföretagare kan du snarare satsa på att vara personlig, menar Patrik.

– Man ska inte uttrycka sig som storföretagen utan vara sig själv. Vågar man vara personlig och äkta så får man väldigt mycket tillbaka.

4 råd för att hitta din idé


1. Lägg grunden. Bestäm vilket resultat du vill nå och lär känna din målgrupp. Utgå från detta – vad kan du säga och hur för att människorna du vill nå ska reagera och agera?

2. Tänk fritt. Det finns inte en rätt idé utan hundratals, så våga spåna hur vilt du vill. Kom ihåg att du måste väcka känslor och våga utmana din bekvämlighetzon.

3. Inspireras. Titta på andra bra kreativa kampanjer, till exempel på sajten adsoftheworld.com.

4. Ta hjälp. Att ta in en person eller byrå för att ta fram en kampanjidé behöver inte vara jättedyrt om du har lagt grunden.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.