Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Våga starta eget! Så här gör du din passion till business.

Visma Spcs 12 juli, 2023 8 minuters läsning
Våga starta eget

Vågar jag verkligen starta eget? Kan min passion bli ett företag? Hur kan jag bestämma över min egen tid? Precis de frågorna vill vi hjälpa dig med – så häng på: det här är vår guide från passion till business på riktigt.

Vad är det roligaste du vet? Alltså, det du brinner för på riktigt. Just den grejen kan vara fröet till din affärsidé och ditt nya företag.

Vad du än drömmer om – så är det möjligt. Vi säger inte att det är enkelt, men det finns massor med drömmare där ute som har förverkligat sina drömmar. Skillnaden mellan dem och alla som inte gjort slag i saken, är att de har vågat.

Jaha, det låter ju enkelt!? Så det enda som krävs är lite mod? Nja, du har nog rätt. Lite mer kanske krävs, men mod är definitivt första steget. Men var inte orolig, vi håller dig i handen. I den här guiden tänkte vi hjälpa dig att:

  1. Undersöka om din idé och passion passar som företag
  2. Steg för steg berätta hur du går från idé till ett riktigt företag
  3. Fixa det praktiska i uppstarten, så att allt blir rätt med ekonomin, registreringen och administrationen. Det är egentligen ganska enkelt, bara man vet hur man gör!

Hur känns det? Härliga fjärilar i magen eller fortsatt oro för “hur svårt det är”? Häng med så testar vi. Och du – innan vi kör igång rekommenderar vi Visma Spcs kostnadsfria starta eget-checklista. Precis vad du behöver just nu, tänker vi!

Kan min passion verkligen bli ett riktigt företag?

Det är en riktigt bra fråga! Alla affärsidéer lyckas såklart inte, men det finns gott om exempel på “galna affärsidéer” som faktiskt blivit succéer. Vem trodde till exempel att skidstavar skulle bli en hype hos pensionärer som promenerar?

Här är några exempel på andra galna affärsidéer som faktiskt har lyckats.

  • Hundrestauranger
  • Get-yoga
  • Virtuella dating-assistenter
  • Potato Parcel (skicka potatisar med inkarvade meddelanden). Hihi!
  • Reservera en plats i himlen
  • Sälja gator på månen
  • Skicka snö till dem som saknar

Du hajar – allt verkar vara möjligt. Alla de här idéerna började i någons huvud. Sedan krävdes några portioner mod och lite hjälp på vägen (plus hårt jobb, förstås). Men det gick!

Psst! Har du svårt att komma på en riktigt bra affärsidé? Spana in den här listan på 36 affärsidéer du kan inspireras av.

Okej, så hur testar jag om min idé håller?

Utan att testa på riktigt, menar du? Det är lite lurigt, eftersom ingen vet exakt vad som kommer att fungera. Men det finns några smarta sätt att “provtrycka” din idé.

  1. Gör en affärsplan. Det är mycket enklare än det låter. Egentligen är affärsplan bara ett finare ord för att skriva ned vad du tänkt göra. Fördelen är att affärsplanen har “färdiga rubriker”, så att du inte missar något viktigt. Affärsplanen är ett sätt att få dina tankar på pränt, och det hjälper dig att “göra misstagen på papper”, snarare än i verkligheten. Smart!
  2. Fråga vad andra tycker – men fråga rätt människor. Du kanske älskar pizzor med botten överst, men gör andra det? Det vet du inte om du inte frågar. Men fråga inte bara människor du känner (de kanske inte alls är din målgrupp). Fråga istället dem du verkligen tror kan vara intresserade, och be om deras input. Skulle de köpa din produkt? Hur ofta? Hur mycket skulle de betala? Detta kallas kundundersökning med ett finare ord. Men låt oss skippa fina ord och få saker att hända istället.
  3. Provtryck din idé. Nu ska vi dela ett smart tips, som få vågar använda. Testa din idé genom att helt enkelt marknadsföra den innan den finns. What? Vad menar ni? Jo, dela ut en flyer eller skapa en annons på Facebook (till exempel) som marknadsför din produkt. Du kommer snabbt att märka om folk är intresserade. Om du inte får någon respons, gå hem och laborera vidare med din idé. Och testa sedan igen (det kanske bara var budskapet det var fel på). Om det istället blev stort intresse och buzz, vet du att du tänkt rätt. Ka-ching!
  4. Testa som hobbyverksamhet först. Du behöver faktiskt inte starta eget företag för att komma igång. Testa din idé som hobbyverksamhet först om det känns bäst – börja med att läsa vår guide om hobbyverksamhet här och kom igång snabbt med att tjäna en slant på din passion.

Psst!Här kan du ladda hem Visma Spcs kostnadsfria mall för affärsplan. Varför skapa något själv när det finns en beprövad mall?

Hur skapar jag mitt drömliv och mitt drömföretag samtidigt?

10 000-kronorsfrågan! Och vet du – den största fienden mot ditt drömliv är “gamla sanningar”. Japp, du hörde rätt. Här är några exempel på gamla sanningar som de flesta företagare fastnar i.

Gammal sanning 1: Som egenföretagare måste jag jobba hårt - hela tiden

Ja, eller så tänker du tvärtom. Hur kan jag jobba extremt smart och skapa ett företag som inte är beroende av min tid? Vi låtsas att du vill starta eget som copywriter. Då kan du ställa frågor som:

  • Vad händer om jag använder AI (exempelvis ChatGPT) för all min research? Hoppsan, så snabbt kanske jag kan spara 50 % av min tid.
  • Kan jag skapa ett nätverk av andra copywriters, som kan skriva åt mig och där jag tar “en del av kakan”?
  • Kan jag skapa månadsabonnemang för att få ständiga uppdrag och intäkter, och slipper lägga tid på att ragga nya kunder?

Gammal sanning 2: Jag måste vara på kontoret först och gå hem sist

Nope, inte sant. Det kanske är vettigt om du vill bygga nya Spotify, men vill du bygga en magisk livsstil är det verkligen en gammal sanning. Kontor = inte nödvändigt! Visste du att det finns företagare som:

  1. Jobbar precis där de vill. Kanske på en paradisö, kanske på ett hotell i Örkelljunga, kanske på sin altan. Vi lever i en digital värld – utnyttja det!
  2. Jobbar precis när de vill. Ja, men visst. Är du kvällsmänniska, jobba på kvällen!
  3. Jobbar precis med vem de vill. Åhh, det bästa med att driva eget. Du väljer dina egna kollegor.

Okej, hur gör jag för att starta eget? Ge mig steg för steg!

Absolut! Vi kör. Här är en enkel checklista med det viktigaste.

  1. Hitta på en riktigt rolig affärsidé! Utgå från din passion. Vad skulle vara extremt roligt att ägna ditt liv åt? Leta där.
  2. Gör en affärsplan. Japp, vi upprepar oss. Varför? För att det är viktigt! Och här hittar du mallen för affärsplanen.
  3. Registrera företaget på Verksamt.se. Vill du starta aktiebolag och komma igång snabbt som bara den? Då kan du får hjälp här.
  4. Gör rätt från början med företagets ekonomi. Hjälp, jag vet inte hur? Det ska vi berätta i detalj lite längre ned, men basics är: skaffa ett riktigt bra bokföringsprogram som ligger i ett svenskt moln och som har alla funktioner på ett ställe.

Psst! Är du nystartad? För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här!

Okej, bokföringsprogram… Vad ska jag tänka på?

Vi fattar, bokföring låter krångligt. Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. Men, här gör många misstaget att välja ett program som inte har de funktioner som krävs för en smidig vardag.

Lösning: För att bygga ett hållbart ekonomiskt system som spar tid och energi – välj ett smart och digitalt bokföringsprogram som blir navet i ditt företags ekonomi. Programmet liksom berättar hur du ska bokföra och när det ska göras.

Tänk på detta när du ska välja bokförings- och faktureringsprogram, till exempel Visma eEkonomi.

  • Det ska ligga i ett svenskt moln (det säger lagen) så du kommer åt programmet var du än är och ha en smart app som gör att du dessutom når uppgifterna direkt i mobilen. Smarta företagare har direkt tillgång till företagets ekonomi i fickan.
  • Det ska vara lättbegripligt, självkörande och göra det mesta av jobbet åt dig, automatiskt så att du kan fokusera på din passion (ditt företag).
  • Det ska hela tiden uppdateras med de senaste reglerna och lagarna.
  • Det ska finnas många, smarta funktioner som du lätt kan lägga till när företaget växer. Bra val för dig helt enkelt, när du väl behöver dem.
  • Det ska finnas inbyggda funktioner för automatisering av betalning av leverantörsfakturor och kundfakturor.
  • Det ska självklart finnas kopplingar med de vanliga bankerna.
  • Det ska finnas appar för exempelvis kvittohantering och tidrapportering.
  • Och det ska verkligen ha automatiska kopplingar till deklaration och bokslut. Den delen vill man ju ska gå smidigt, eller hur?

OBS! Var noga med att programmet följer de lagar och regler som finns, och att det tryggt och korrekt sparar dina bokföringsunderlag så länge lagen kräver. En bra leverantör har musklerna att prioritera säkerheten så att din data förvaras korrekt.

Alright, hur känns detta? Peppelipepp på att göra business av din passion? Vi hoppas det. Allt är ju möjligt, men visst är det skönt att hålla någon i handen på vägen? Om du vågar hoppa, lovar vi att vara din stödstrumpa på vägen. Lycka till!



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så minskar du skatten 2025 – gratis skatteguide för företagare (ladda ned)

Att navigera i skattesystemet som företagare kan vara utmanande, men med rätt strategier kan du optimera både ditt företags och din egen ekonomi. Här får du några av de viktigaste tipsen för att minska skatten 2025, och dessutom en kostnadsfri nedladdningsbar guide som ger alla skattetips du behöver.

Talenom Talenom 12 mars, 2025 4 minuters läsning
Minska skatten 2025

Foto: Minska skatten 2025

Om du har ont om tid kan du ladda hem Skatteguiden för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta skattetips på en plats. Rekommenderas! Alright, låt oss titta närmare på några av de viktigaste tipsen för att minska företagets (och din privata) skatt 2025.

Skatteplanering för ägarledda företag

Som ägare av ett fåmansaktiebolag har du möjlighet att påverka din skattesituation genom medvetna val. Genom att förstå och tillämpa rätt strategier kan du inte bara optimera företagets skattesituation utan även gynna din privatekonomi.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Strategier för effektiv skatteplanering

1. Överavskrivningar
Genom att göra överavskrivningar kan du snabbare skriva av värdet på företagets tillgångar, vilket minskar den skattepliktiga vinsten för året. Det är dock viktigt att balansera denna kortsiktiga skattefördel mot behovet av avskrivningar i framtiden.

2. Periodiseringsfonder
Att avsätta medel till en periodiseringsfond möjliggör uppskov av beskattning av en del av vinsten till ett senare år. Detta kan vara fördelaktigt om du förväntar lägre inkomster kommande år. Tänk på att dessa medel måste återföras till beskattning inom en viss tidsram.

3. Koncernbidrag
För företag inom en koncern kan koncernbidrag användas för att utjämna resultat mellan bolag, vilket kan optimera den totala skattesituationen. Det är viktigt att följa gällande regler för att säkerställa att dessa transaktioner hanteras korrekt.

Tips! Verkar det krångligt med smarta skatteupplägg? Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här

<br />

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom.

Påverkan på din privatekonomi

Dina beslut som företagare påverkar direkt din personliga ekonomi. Här är några områden att överväga:

  • Lön vs. utdelning: Valet mellan att ta ut lön eller utdelning påverkar både din skatt och dina sociala förmåner. Lön är pensionsgrundande men beskattas högre, medan utdelning ofta beskattas lägre men inte påverkar pensionen.
  • K10-blanketten: En korrekt ifylld K10-blankett är avgörande för att beräkna hur mycket utdelning som kan tas ut till lägre beskattning. Det är viktigt att förstå reglerna kring gränsbelopp för att optimera din skattesituation.
  • Avdrag för hemmakontor: Om du arbetar hemifrån kan du ha rätt till avdrag för arbetsplats i hemmet. Det är viktigt att känna till vilka kostnader som är avdragsgilla och hur de ska redovisas.
  • Tjänstebil: Att ha en tjänstebil kan påverka både företagets och din personliga beskattning. Det är viktigt att förstå förmånsvärdet och hur det påverkar din skattesituation.

Tips! Här kan du ladda hem vår fullständiga checklista för att starta aktiebolag 2025, helt kostnadsfritt. En riktigt bra steg-för-steg-guide (inklusive det krångliga med juridik och ekonomi) att hålla i handen hela vägen.

Gratis, nedladdningsbar guide för smartare skatteplanering

För att underlätta din skatteplanering har Talenoms experter sammanställt en omfattande guide med allt du behöver veta för att optimera skatten. Den täcker allt från hantering av periodiseringsfonder till deklaration av kvalificerade andelar genom K10. Oavsett om du är en erfaren företagare eller ny i branschen, kan denna guide hjälpa dig att fatta välgrundade beslut.

Ladda ner guiden och ta kontroll över din skattesituation här.

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer.

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.

Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.