Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Våga starta eget! Så här gör du din passion till business.

Visma Spcs 12 juli, 2023 8 minuters läsning
Våga starta eget

Vågar jag verkligen starta eget? Kan min passion bli ett företag? Hur kan jag bestämma över min egen tid? Precis de frågorna vill vi hjälpa dig med – så häng på: det här är vår guide från passion till business på riktigt.

Vad är det roligaste du vet? Alltså, det du brinner för på riktigt. Just den grejen kan vara fröet till din affärsidé och ditt nya företag.

Vad du än drömmer om – så är det möjligt. Vi säger inte att det är enkelt, men det finns massor med drömmare där ute som har förverkligat sina drömmar. Skillnaden mellan dem och alla som inte gjort slag i saken, är att de har vågat.

Jaha, det låter ju enkelt!? Så det enda som krävs är lite mod? Nja, du har nog rätt. Lite mer kanske krävs, men mod är definitivt första steget. Men var inte orolig, vi håller dig i handen. I den här guiden tänkte vi hjälpa dig att:

  1. Undersöka om din idé och passion passar som företag
  2. Steg för steg berätta hur du går från idé till ett riktigt företag
  3. Fixa det praktiska i uppstarten, så att allt blir rätt med ekonomin, registreringen och administrationen. Det är egentligen ganska enkelt, bara man vet hur man gör!

Hur känns det? Härliga fjärilar i magen eller fortsatt oro för “hur svårt det är”? Häng med så testar vi. Och du – innan vi kör igång rekommenderar vi Visma Spcs kostnadsfria starta eget-checklista. Precis vad du behöver just nu, tänker vi!

Kan min passion verkligen bli ett riktigt företag?

Det är en riktigt bra fråga! Alla affärsidéer lyckas såklart inte, men det finns gott om exempel på “galna affärsidéer” som faktiskt blivit succéer. Vem trodde till exempel att skidstavar skulle bli en hype hos pensionärer som promenerar?

Här är några exempel på andra galna affärsidéer som faktiskt har lyckats.

  • Hundrestauranger
  • Get-yoga
  • Virtuella dating-assistenter
  • Potato Parcel (skicka potatisar med inkarvade meddelanden). Hihi!
  • Reservera en plats i himlen
  • Sälja gator på månen
  • Skicka snö till dem som saknar

Du hajar – allt verkar vara möjligt. Alla de här idéerna började i någons huvud. Sedan krävdes några portioner mod och lite hjälp på vägen (plus hårt jobb, förstås). Men det gick!

Psst! Har du svårt att komma på en riktigt bra affärsidé? Spana in den här listan på 36 affärsidéer du kan inspireras av.

Okej, så hur testar jag om min idé håller?

Utan att testa på riktigt, menar du? Det är lite lurigt, eftersom ingen vet exakt vad som kommer att fungera. Men det finns några smarta sätt att “provtrycka” din idé.

  1. Gör en affärsplan. Det är mycket enklare än det låter. Egentligen är affärsplan bara ett finare ord för att skriva ned vad du tänkt göra. Fördelen är att affärsplanen har “färdiga rubriker”, så att du inte missar något viktigt. Affärsplanen är ett sätt att få dina tankar på pränt, och det hjälper dig att “göra misstagen på papper”, snarare än i verkligheten. Smart!
  2. Fråga vad andra tycker – men fråga rätt människor. Du kanske älskar pizzor med botten överst, men gör andra det? Det vet du inte om du inte frågar. Men fråga inte bara människor du känner (de kanske inte alls är din målgrupp). Fråga istället dem du verkligen tror kan vara intresserade, och be om deras input. Skulle de köpa din produkt? Hur ofta? Hur mycket skulle de betala? Detta kallas kundundersökning med ett finare ord. Men låt oss skippa fina ord och få saker att hända istället.
  3. Provtryck din idé. Nu ska vi dela ett smart tips, som få vågar använda. Testa din idé genom att helt enkelt marknadsföra den innan den finns. What? Vad menar ni? Jo, dela ut en flyer eller skapa en annons på Facebook (till exempel) som marknadsför din produkt. Du kommer snabbt att märka om folk är intresserade. Om du inte får någon respons, gå hem och laborera vidare med din idé. Och testa sedan igen (det kanske bara var budskapet det var fel på). Om det istället blev stort intresse och buzz, vet du att du tänkt rätt. Ka-ching!
  4. Testa som hobbyverksamhet först. Du behöver faktiskt inte starta eget företag för att komma igång. Testa din idé som hobbyverksamhet först om det känns bäst – börja med att läsa vår guide om hobbyverksamhet här och kom igång snabbt med att tjäna en slant på din passion.

Psst!Här kan du ladda hem Visma Spcs kostnadsfria mall för affärsplan. Varför skapa något själv när det finns en beprövad mall?

Hur skapar jag mitt drömliv och mitt drömföretag samtidigt?

10 000-kronorsfrågan! Och vet du – den största fienden mot ditt drömliv är “gamla sanningar”. Japp, du hörde rätt. Här är några exempel på gamla sanningar som de flesta företagare fastnar i.

Gammal sanning 1: Som egenföretagare måste jag jobba hårt - hela tiden

Ja, eller så tänker du tvärtom. Hur kan jag jobba extremt smart och skapa ett företag som inte är beroende av min tid? Vi låtsas att du vill starta eget som copywriter. Då kan du ställa frågor som:

  • Vad händer om jag använder AI (exempelvis ChatGPT) för all min research? Hoppsan, så snabbt kanske jag kan spara 50 % av min tid.
  • Kan jag skapa ett nätverk av andra copywriters, som kan skriva åt mig och där jag tar “en del av kakan”?
  • Kan jag skapa månadsabonnemang för att få ständiga uppdrag och intäkter, och slipper lägga tid på att ragga nya kunder?

Gammal sanning 2: Jag måste vara på kontoret först och gå hem sist

Nope, inte sant. Det kanske är vettigt om du vill bygga nya Spotify, men vill du bygga en magisk livsstil är det verkligen en gammal sanning. Kontor = inte nödvändigt! Visste du att det finns företagare som:

  1. Jobbar precis där de vill. Kanske på en paradisö, kanske på ett hotell i Örkelljunga, kanske på sin altan. Vi lever i en digital värld – utnyttja det!
  2. Jobbar precis när de vill. Ja, men visst. Är du kvällsmänniska, jobba på kvällen!
  3. Jobbar precis med vem de vill. Åhh, det bästa med att driva eget. Du väljer dina egna kollegor.

Okej, hur gör jag för att starta eget? Ge mig steg för steg!

Absolut! Vi kör. Här är en enkel checklista med det viktigaste.

  1. Hitta på en riktigt rolig affärsidé! Utgå från din passion. Vad skulle vara extremt roligt att ägna ditt liv åt? Leta där.
  2. Gör en affärsplan. Japp, vi upprepar oss. Varför? För att det är viktigt! Och här hittar du mallen för affärsplanen.
  3. Registrera företaget på Verksamt.se. Vill du starta aktiebolag och komma igång snabbt som bara den? Då kan du får hjälp här.
  4. Gör rätt från början med företagets ekonomi. Hjälp, jag vet inte hur? Det ska vi berätta i detalj lite längre ned, men basics är: skaffa ett riktigt bra bokföringsprogram som ligger i ett svenskt moln och som har alla funktioner på ett ställe.

Psst! Är du nystartad? För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här!

Okej, bokföringsprogram… Vad ska jag tänka på?

Vi fattar, bokföring låter krångligt. Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. Men, här gör många misstaget att välja ett program som inte har de funktioner som krävs för en smidig vardag.

Lösning: För att bygga ett hållbart ekonomiskt system som spar tid och energi – välj ett smart och digitalt bokföringsprogram som blir navet i ditt företags ekonomi. Programmet liksom berättar hur du ska bokföra och när det ska göras.

Tänk på detta när du ska välja bokförings- och faktureringsprogram, till exempel Visma eEkonomi.

  • Det ska ligga i ett svenskt moln (det säger lagen) så du kommer åt programmet var du än är och ha en smart app som gör att du dessutom når uppgifterna direkt i mobilen. Smarta företagare har direkt tillgång till företagets ekonomi i fickan.
  • Det ska vara lättbegripligt, självkörande och göra det mesta av jobbet åt dig, automatiskt så att du kan fokusera på din passion (ditt företag).
  • Det ska hela tiden uppdateras med de senaste reglerna och lagarna.
  • Det ska finnas många, smarta funktioner som du lätt kan lägga till när företaget växer. Bra val för dig helt enkelt, när du väl behöver dem.
  • Det ska finnas inbyggda funktioner för automatisering av betalning av leverantörsfakturor och kundfakturor.
  • Det ska självklart finnas kopplingar med de vanliga bankerna.
  • Det ska finnas appar för exempelvis kvittohantering och tidrapportering.
  • Och det ska verkligen ha automatiska kopplingar till deklaration och bokslut. Den delen vill man ju ska gå smidigt, eller hur?

OBS! Var noga med att programmet följer de lagar och regler som finns, och att det tryggt och korrekt sparar dina bokföringsunderlag så länge lagen kräver. En bra leverantör har musklerna att prioritera säkerheten så att din data förvaras korrekt.

Alright, hur känns detta? Peppelipepp på att göra business av din passion? Vi hoppas det. Allt är ju möjligt, men visst är det skönt att hålla någon i handen på vägen? Om du vågar hoppa, lovar vi att vara din stödstrumpa på vägen. Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.