Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Hur väljer jag rätt betallösning till mitt företag? Och undvik detta...

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 1 oktober, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Va¨lja ra¨tt betallo¨sning fo¨r fo¨retag

Foto: Va¨lja ra¨tt betallo¨sning fo¨r fo¨retag

Är det dags att få fart på försäljningen i din e-handel, restaurang eller butik? Då är valet av betallösning en mycket central fråga. I den här guiden hjälper vi dig att välja rätt betallösning.

Vet du – många företagare få bara en betallösning i knät, och sitter sedan i många år med en lösning som kostar för mycket. Det ska förstås inte hända dig, och nu ska du få hjälp att välja rätt. I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Välja rätt betallösning
  2. Undvika vanliga misstag
  3. Göra det smidigt för kunden att betala (= mer försäljning för dig)

Alright, vi kör igång direkt!

Välja rätt betallösning – tänk så här

Ditt val av betallösning påverkar både dina kostnader och din försäljning. Dessutom är olika betallösningar bra för olika målgrupper = mycket att tänka på.

  • Hur föredrar dina kunder att betala?
  • Hur enkel är betalprocessen hos er idag?
  • Hur mycket kostar er nuvarande betallösning per månad och per transaktion?

Marcus von Sydow är partneransvarig på Worldline (tidigare Bambora) som är störst i Europa på betallösningar. Hans tips är att göra en ordentlig analys innan valet av betallösning.

– Vilket behov vill du fylla? Behöver du en terminal eller bara en onlinekassa? Det är lätt att man tar det som “alla andra har”, men jag rekommenderar att du undersöker minst två alternativ innan du bestämmer dig. Tänk också på att det sker utveckling hela tiden, och dyker upp nya sätt för dig att kunna ta emot betalningar, tipsar han

Gissningsvis är varje krona viktig i ditt företag och du kanske inte kan ha fler än en betallösning. Så låt oss börja med att analysera vad dina kunder önskar.

Analysera dina kunder eller framtida målgrupp

Vilken typ av kunder handlar hos dig? Och vilka betalsätt föredrar de? Det beror på ålder, kön, plats och mycket annat. Analysera dina kunders behov genom att helt enkelt fråga dem – vad önskar ni?

Svenskar föredrar generellt kortbetalning, fakturabetalning och Swish, och emellanåt direktbetalning via Internetbank. Det viktigaste är enkelhet följt av säkerhet. Har du däremot kunder utanför Sverige, kan det se helt annorlunda ut.

Titta på volym, snittordervärde och antal beställningar

Okej, nästa steg. Vilken typ av produkter säljer du? Vilket är det genomsnittliga ordervärdet och hur många beställningar kommer du att få varje månad?

Har du ett lågt ordervärde kan kortbetalning passa bättre än fakturabetalning. Då slipper kunden fakturakostnader och du slipper att driva in obetalda fakturor. Detta är smart för många som driver butik, restaurang och e-handel. Säljer du till företag kan däremot fakturabetalning vara standard.

Får du inte så många beställningar varje månad tjänar du på att välja en betallösning med låg månadskostnad, där du istället betalar per transaktion. Och tvärtom, om antalet beställningar är många lönar det sig med en betallösning som har låg transaktionskostnad och istället en högre månadskostnad.

Här får du göra en kalkyl och jämföra olika alternativ.

– Kostnaden ska baseras på vilken typ av kassaflöde du har. Viktigt är att du alltid får anpassade priser beroende på snitt-kvitton och kortmix (debet, kredit, etc), tipsar Marcus.

Nöj dig inte med den "förvalda" betallösningen

Många e-handelsplattformar och butikskassa-system kommer med förvalda betallösningar. Och många företagare nöjer sig med dessa!

Gå inte i den fällan! Utvärdera vilka alternativ som finns, och be om offert från flera leverantörer.

– Valet av betallösning är väldigt beroende på vilken bransch du är i. Har du en restaurang är det till exempel viktigt att det finns dricks-funktion. Har du en e-handel, så vill du kanske att det ska gå att betala med Swish, berättar Marcus.

Ju fler betalsätt, desto fler affärer?

Generellt kan man säga att fler betalsätt ger fler möjligheter till affärer. Men, du måste räkna med att fler betallösningar ger en högre månadskostnad.

Exempel: Med fler betallösningar kan ditt företag kanske öka från 100 till 120 affärer, och vi antar att varje order är värd 5 000 kronor. Det blir en ökning på 100 000 kr. Titta sedan på vad som är vinst per såld produkt, vi säger att det är 1 000 kronor.

Då ökar vinsten med 20 000 kronor extra med fler betalsätt. Men samtidigt kostar fler betalsätt mer. Så gör alltid beräkningen – är vinsten högre än kostnaden?

Kända betallösningar skapar trygghet och konverterar ofta bättre

I en restaurang eller i en butik brukar vi inte tänka så mycket på vem som står bakom betallösningen. I en e-handel däremot, är vi mer noggranna. Hursomhelst, var noga med att välja en leverantör som får kunderna att känna sig trygga.

Det är smart att välja en leverantör som många känner till och som kunden enkelt kan läsa mer om. Vilka betallösningar känner du själv till? Se till att den du väljer är väletablerad på din marknad.

– Funderar också på hur du vill ta betalt i framtiden. Titta gärna på någon modern konkurrent till ditt företag och bli inspirerad. Det är viktigt att den leverantör du beställer av har ett bra framtidstänk, tipsar Marcus.  

Det ska vara enkelt att betala

Allt ovan är viktigt, men framförallt ska det vara enkelt både för kunden och dig.

Enkel betalprocess = fler köp
Smart admin = högre vinst

Välj alltså en betallösning som är extremt smidig för kunden, men också extremt smidig “bakom kulisserna” för dig.

– Som med alla tjänster är det viktigt att du jämför olika alternativ. Den första lösningen är inte alltid den bästa. Och glöm inte bort en bra support och en bra admin, det ska vara enkelt för dig också, avslutar Marcus på Worldline.

Sammanfattning – vad ska jag tänka på när jag väljer betallösning

Målet är att skapa fler köp till ett högre ordervärde, med nöjda och trygga kunder. Samtidigt ska betallösningen vara lätt att hantera för dig som företagare.

  • Undersök hur dina kunder vill betala. För de flesta butiker, restauranger och e-handlare är kortbetalning mest populärt.
  • Tänk på:
    Lågt ordervärde = välj kortbetalning.

Högt ordervärde = välj fakturabetalning.

Få beställningar = välj troligen en betallösning med låg månadskostnad.

Många beställningar = välj troligen högre månadskostnad och lägre transaktionskostnad.

  • Nöj dig inte med den “förvalda betallösningen” – välj den som är bäst för dig!
  • Fler betalsätt ökar ofta antalet ordrar, men kan innebära högre kostnader
  • Få kunderna trygga genom betallösningar som är bekanta och känns trygga
  • Välj en lösning som har bra admin och bra support. Du vill inte lägga tid på osmidiga lösningar.
  • Betalningsupplevelsen ska vara smidig, då blir det färre avbrutna köp.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.