Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Hur väljer jag rätt betallösning till mitt företag? Och undvik detta...

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 1 oktober, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Va¨lja ra¨tt betallo¨sning fo¨r fo¨retag

Foto: Va¨lja ra¨tt betallo¨sning fo¨r fo¨retag

Är det dags att få fart på försäljningen i din e-handel, restaurang eller butik? Då är valet av betallösning en mycket central fråga. I den här guiden hjälper vi dig att välja rätt betallösning.

Vet du – många företagare få bara en betallösning i knät, och sitter sedan i många år med en lösning som kostar för mycket. Det ska förstås inte hända dig, och nu ska du få hjälp att välja rätt. I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Välja rätt betallösning
  2. Undvika vanliga misstag
  3. Göra det smidigt för kunden att betala (= mer försäljning för dig)

Alright, vi kör igång direkt!

Välja rätt betallösning – tänk så här

Ditt val av betallösning påverkar både dina kostnader och din försäljning. Dessutom är olika betallösningar bra för olika målgrupper = mycket att tänka på.

  • Hur föredrar dina kunder att betala?
  • Hur enkel är betalprocessen hos er idag?
  • Hur mycket kostar er nuvarande betallösning per månad och per transaktion?

Marcus von Sydow är partneransvarig på Worldline (tidigare Bambora) som är störst i Europa på betallösningar. Hans tips är att göra en ordentlig analys innan valet av betallösning.

– Vilket behov vill du fylla? Behöver du en terminal eller bara en onlinekassa? Det är lätt att man tar det som “alla andra har”, men jag rekommenderar att du undersöker minst två alternativ innan du bestämmer dig. Tänk också på att det sker utveckling hela tiden, och dyker upp nya sätt för dig att kunna ta emot betalningar, tipsar han

Gissningsvis är varje krona viktig i ditt företag och du kanske inte kan ha fler än en betallösning. Så låt oss börja med att analysera vad dina kunder önskar.

Analysera dina kunder eller framtida målgrupp

Vilken typ av kunder handlar hos dig? Och vilka betalsätt föredrar de? Det beror på ålder, kön, plats och mycket annat. Analysera dina kunders behov genom att helt enkelt fråga dem – vad önskar ni?

Svenskar föredrar generellt kortbetalning, fakturabetalning och Swish, och emellanåt direktbetalning via Internetbank. Det viktigaste är enkelhet följt av säkerhet. Har du däremot kunder utanför Sverige, kan det se helt annorlunda ut.

Titta på volym, snittordervärde och antal beställningar

Okej, nästa steg. Vilken typ av produkter säljer du? Vilket är det genomsnittliga ordervärdet och hur många beställningar kommer du att få varje månad?

Har du ett lågt ordervärde kan kortbetalning passa bättre än fakturabetalning. Då slipper kunden fakturakostnader och du slipper att driva in obetalda fakturor. Detta är smart för många som driver butik, restaurang och e-handel. Säljer du till företag kan däremot fakturabetalning vara standard.

Får du inte så många beställningar varje månad tjänar du på att välja en betallösning med låg månadskostnad, där du istället betalar per transaktion. Och tvärtom, om antalet beställningar är många lönar det sig med en betallösning som har låg transaktionskostnad och istället en högre månadskostnad.

Här får du göra en kalkyl och jämföra olika alternativ.

– Kostnaden ska baseras på vilken typ av kassaflöde du har. Viktigt är att du alltid får anpassade priser beroende på snitt-kvitton och kortmix (debet, kredit, etc), tipsar Marcus.

Nöj dig inte med den "förvalda" betallösningen

Många e-handelsplattformar och butikskassa-system kommer med förvalda betallösningar. Och många företagare nöjer sig med dessa!

Gå inte i den fällan! Utvärdera vilka alternativ som finns, och be om offert från flera leverantörer.

– Valet av betallösning är väldigt beroende på vilken bransch du är i. Har du en restaurang är det till exempel viktigt att det finns dricks-funktion. Har du en e-handel, så vill du kanske att det ska gå att betala med Swish, berättar Marcus.

Ju fler betalsätt, desto fler affärer?

Generellt kan man säga att fler betalsätt ger fler möjligheter till affärer. Men, du måste räkna med att fler betallösningar ger en högre månadskostnad.

Exempel: Med fler betallösningar kan ditt företag kanske öka från 100 till 120 affärer, och vi antar att varje order är värd 5 000 kronor. Det blir en ökning på 100 000 kr. Titta sedan på vad som är vinst per såld produkt, vi säger att det är 1 000 kronor.

Då ökar vinsten med 20 000 kronor extra med fler betalsätt. Men samtidigt kostar fler betalsätt mer. Så gör alltid beräkningen – är vinsten högre än kostnaden?

Kända betallösningar skapar trygghet och konverterar ofta bättre

I en restaurang eller i en butik brukar vi inte tänka så mycket på vem som står bakom betallösningen. I en e-handel däremot, är vi mer noggranna. Hursomhelst, var noga med att välja en leverantör som får kunderna att känna sig trygga.

Det är smart att välja en leverantör som många känner till och som kunden enkelt kan läsa mer om. Vilka betallösningar känner du själv till? Se till att den du väljer är väletablerad på din marknad.

– Funderar också på hur du vill ta betalt i framtiden. Titta gärna på någon modern konkurrent till ditt företag och bli inspirerad. Det är viktigt att den leverantör du beställer av har ett bra framtidstänk, tipsar Marcus.  

Det ska vara enkelt att betala

Allt ovan är viktigt, men framförallt ska det vara enkelt både för kunden och dig.

Enkel betalprocess = fler köp
Smart admin = högre vinst

Välj alltså en betallösning som är extremt smidig för kunden, men också extremt smidig “bakom kulisserna” för dig.

– Som med alla tjänster är det viktigt att du jämför olika alternativ. Den första lösningen är inte alltid den bästa. Och glöm inte bort en bra support och en bra admin, det ska vara enkelt för dig också, avslutar Marcus på Worldline.

Sammanfattning – vad ska jag tänka på när jag väljer betallösning

Målet är att skapa fler köp till ett högre ordervärde, med nöjda och trygga kunder. Samtidigt ska betallösningen vara lätt att hantera för dig som företagare.

  • Undersök hur dina kunder vill betala. För de flesta butiker, restauranger och e-handlare är kortbetalning mest populärt.
  • Tänk på:
    Lågt ordervärde = välj kortbetalning.

Högt ordervärde = välj fakturabetalning.

Få beställningar = välj troligen en betallösning med låg månadskostnad.

Många beställningar = välj troligen högre månadskostnad och lägre transaktionskostnad.

  • Nöj dig inte med den “förvalda betallösningen” – välj den som är bäst för dig!
  • Fler betalsätt ökar ofta antalet ordrar, men kan innebära högre kostnader
  • Få kunderna trygga genom betallösningar som är bekanta och känns trygga
  • Välj en lösning som har bra admin och bra support. Du vill inte lägga tid på osmidiga lösningar.
  • Betalningsupplevelsen ska vara smidig, då blir det färre avbrutna köp.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Så kan Almi finansiera ditt företag – från tuffa tider till hållbar lönsamhet

Går det att hitta smart finansiering i tuffa tider? Och hur hittar jag kapital till företagets hållbarhetssatsningar? Det och mycket mer får du veta i den här guiden.

Almi 21 juni, 2023 Uppdaterades 16 september, 2025 6 minuters läsning
Almi Finansiering

Psst! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan,och Lean Canvas. Bra va!

I osäkra tider är det många företag som avvaktar och minimerar risk – men det kan faktiskt vara helt rätt att våga satsa. När alla andra tvekar har du en möjlighet till försprång, och den satsning du gör idag kan visa sig mycket lönsam i framtiden.

I den här guiden berättar vi hur Almi kan hjälpa ditt företag att dels hitta finansiering, och dels få smart rådgivning som gör att ditt företag kan växa mer hållbart.

Tips! Se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Hur skiljer sig Almi från banken?

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering.

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med Almis rådgivare är du som företagare också bättre påklädd för att gå till banken. 

När du ansöker om ett lån till ditt företag hos Almi får du inte bara finansiering – du får också en hållbarhetsdialog och en genomgång av företagets ekonomi. Det gör att ditt lån inte bara stärker kassan, utan även ditt företags framtid, lönsamhet och prioriteringar.

Och Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken. 

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån.
  2. Riskkapital via Almi Invest Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Kan Almi hjälpa mig att finansiera satsningar på hållbarhet?

Att alla företag behöver ställa om vet vi, men att investera i hållbarhet kan verka dyrt. Men faktum är att ett konkret hållbarhetsarbete driver lönsamhet och gör ditt företag relevant även i framtiden. Därför kan Almis gröna lån med bra villkor vara extra intressant för företag som vill ställa om till ett mer hållbart företagande.

Det kan handla om att hitta och välja de frågor där ditt företag kan ha störst påverkan, som dina kunder tycker är viktiga och som ligger i linje med företagets verksamhet. Det kan Almi hjälpa till med samtidigt som de kan hjälpa dig se över möjligheten att finansiera din satsning.

Både kunders förväntningar på sina leverantörer och skärpningar i regelverk visar tydligt att företag som arbetar på ett mer hållbart sätt och som kan berätta om det – har framtiden för sig.

Tips! Se här om Almi kan finansiera din tillväxtsatsning.

Det är hett att satsa på hållbarhet – och kunderna börjar kräva det

Almi träffar 1 000-tals företagare varje år och märker att många företag är intresserade av att utvecklas på ett mer hållbart sätt. Det är en framtidsfråga – och det vet företagen.

Hållbar utveckling är vägen framåt för företagen, det är tydligt. Det är smart att arbeta resurseffektivt, det är bra för både plånboken och miljön. Det är också smart att ta reda på vilka behov ens kunder har eller när nya lagar kommer att börja gälla.

Många små och medelstora företag är underleverantörer till större företag, som ställer krav på att alla leverantörer kan visa vilken påverkan deras verksamhet har på både miljömässig och social hållbarhet. För att behålla kontrakt med stora företag behöver alltså du som har ett mindre företag arbeta hållbart och ta fram de dokument som krävs.

Hur skapar jag både lönsamhet och ett mer hållbart företagande?

Tillsammans med Almis rådgivare kan ditt företag få bättre insikter kring de möjligheter och krav som finns i framtidens affärer. Dessutom kan de satsningar och förändringsarbete som krävs finansieras genom Almi.

Almi har kapital att låna ut till, eller investera i, företag som behöver finansiering. Det kan de komplettera med affärsrådgivning för att rusta företag att ta klokare beslut. För att lyckas krävs ofta en kombination av kunskap och kapital.

Det gäller särskilt grön omställning eftersom det är en nyckel för positiv utveckling. Företag som arbetar med miljömässig och social hållbarhet blir också mer finansiellt hållbara. De blir starkare företag helt enkelt.

Varför är Almis rådgivning ett viktigt komplement till kapital?

Almi är en nationell aktör med 500 medarbetare över hela landet, vilket innebär att det finns kunskap om både lokalt näringsliv och om vilka nationella och internationella strategier eller regelverk som påverkar företagens utveckling.

Almi har länge arbetat nära Sveriges företag och det gör att de vet vilka utmaningar företagen står inför och vad som behövs för att de ska lyckas. Almis uppdrag är att Sveriges företagare ska nå framgång och de har välbeprövade verktyg och finansieringsupplägg som är anpassade för företagens behov.

Det verkar alltså klokt att:

  1. Skapa en strategi för företagets hållbara utveckling
  2. Skapa underlag för att beskriva hållbarhetsarbetet för andra, och
  3. Ta kontakt med Almi för att både utveckla dessa och för att få tillgång till det kapital som behövs för den utveckling som sker i bolagen.

De senaste årens många omvälvande händelser har påverkat nästan alla företagare. För många har det varit tufft, men många har också hittat nya lösningar, satsat sig igenom utmaningarna och blivit starkare. Vilka möjligheter finns för ditt företag att ställa om eller accelerera ert hållbarhetsarbete, växa och bli mer lönsamt? Och behöver du Almis hjälp för att nå dit?

Tips! Här kan du läsa mer om alla möjligheter som ditt företag kan hitta hos Almi.

Om Almi

Almi AB investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.