Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & Lönsamhet

Hur väljer jag rätt betallösning till mitt företag? Och undvik detta...

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 1 oktober, 2023 5 minuters läsning
Va¨lja ra¨tt betallo¨sning fo¨r fo¨retag

Foto: Va¨lja ra¨tt betallo¨sning fo¨r fo¨retag

Är det dags att få fart på försäljningen i din e-handel, restaurang eller butik? Då är valet av betallösning en mycket central fråga. I den här guiden hjälper vi dig att välja rätt betallösning.

Vet du – många företagare få bara en betallösning i knät, och sitter sedan i många år med en lösning som kostar för mycket. Det ska förstås inte hända dig, och nu ska du få hjälp att välja rätt. I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Välja rätt betallösning
  2. Undvika vanliga misstag
  3. Göra det smidigt för kunden att betala (= mer försäljning för dig)

Alright, vi kör igång direkt!

Välja rätt betallösning – tänk så här

Ditt val av betallösning påverkar både dina kostnader och din försäljning. Dessutom är olika betallösningar bra för olika målgrupper = mycket att tänka på.

  • Hur föredrar dina kunder att betala?
  • Hur enkel är betalprocessen hos er idag?
  • Hur mycket kostar er nuvarande betallösning per månad och per transaktion?

Marcus von Sydow är partneransvarig på Worldline (tidigare Bambora) som är störst i Europa på betallösningar. Hans tips är att göra en ordentlig analys innan valet av betallösning.

– Vilket behov vill du fylla? Behöver du en terminal eller bara en onlinekassa? Det är lätt att man tar det som “alla andra har”, men jag rekommenderar att du undersöker minst två alternativ innan du bestämmer dig. Tänk också på att det sker utveckling hela tiden, och dyker upp nya sätt för dig att kunna ta emot betalningar, tipsar han

Gissningsvis är varje krona viktig i ditt företag och du kanske inte kan ha fler än en betallösning. Så låt oss börja med att analysera vad dina kunder önskar.

Analysera dina kunder eller framtida målgrupp

Vilken typ av kunder handlar hos dig? Och vilka betalsätt föredrar de? Det beror på ålder, kön, plats och mycket annat. Analysera dina kunders behov genom att helt enkelt fråga dem – vad önskar ni?

Svenskar föredrar generellt kortbetalning, fakturabetalning och Swish, och emellanåt direktbetalning via Internetbank. Det viktigaste är enkelhet följt av säkerhet. Har du däremot kunder utanför Sverige, kan det se helt annorlunda ut.

Titta på volym, snittordervärde och antal beställningar

Okej, nästa steg. Vilken typ av produkter säljer du? Vilket är det genomsnittliga ordervärdet och hur många beställningar kommer du att få varje månad?

Har du ett lågt ordervärde kan kortbetalning passa bättre än fakturabetalning. Då slipper kunden fakturakostnader och du slipper att driva in obetalda fakturor. Detta är smart för många som driver butik, restaurang och e-handel. Säljer du till företag kan däremot fakturabetalning vara standard.

Får du inte så många beställningar varje månad tjänar du på att välja en betallösning med låg månadskostnad, där du istället betalar per transaktion. Och tvärtom, om antalet beställningar är många lönar det sig med en betallösning som har låg transaktionskostnad och istället en högre månadskostnad.

Här får du göra en kalkyl och jämföra olika alternativ.

– Kostnaden ska baseras på vilken typ av kassaflöde du har. Viktigt är att du alltid får anpassade priser beroende på snitt-kvitton och kortmix (debet, kredit, etc), tipsar Marcus.

Nöj dig inte med den "förvalda" betallösningen

Många e-handelsplattformar och butikskassa-system kommer med förvalda betallösningar. Och många företagare nöjer sig med dessa!

Gå inte i den fällan! Utvärdera vilka alternativ som finns, och be om offert från flera leverantörer.

– Valet av betallösning är väldigt beroende på vilken bransch du är i. Har du en restaurang är det till exempel viktigt att det finns dricks-funktion. Har du en e-handel, så vill du kanske att det ska gå att betala med Swish, berättar Marcus.

Ju fler betalsätt, desto fler affärer?

Generellt kan man säga att fler betalsätt ger fler möjligheter till affärer. Men, du måste räkna med att fler betallösningar ger en högre månadskostnad.

Exempel: Med fler betallösningar kan ditt företag kanske öka från 100 till 120 affärer, och vi antar att varje order är värd 5 000 kronor. Det blir en ökning på 100 000 kr. Titta sedan på vad som är vinst per såld produkt, vi säger att det är 1 000 kronor.

Då ökar vinsten med 20 000 kronor extra med fler betalsätt. Men samtidigt kostar fler betalsätt mer. Så gör alltid beräkningen – är vinsten högre än kostnaden?

Kända betallösningar skapar trygghet och konverterar ofta bättre

I en restaurang eller i en butik brukar vi inte tänka så mycket på vem som står bakom betallösningen. I en e-handel däremot, är vi mer noggranna. Hursomhelst, var noga med att välja en leverantör som får kunderna att känna sig trygga.

Det är smart att välja en leverantör som många känner till och som kunden enkelt kan läsa mer om. Vilka betallösningar känner du själv till? Se till att den du väljer är väletablerad på din marknad.

– Funderar också på hur du vill ta betalt i framtiden. Titta gärna på någon modern konkurrent till ditt företag och bli inspirerad. Det är viktigt att den leverantör du beställer av har ett bra framtidstänk, tipsar Marcus.  

Det ska vara enkelt att betala

Allt ovan är viktigt, men framförallt ska det vara enkelt både för kunden och dig.

Enkel betalprocess = fler köp
Smart admin = högre vinst

Välj alltså en betallösning som är extremt smidig för kunden, men också extremt smidig “bakom kulisserna” för dig.

– Som med alla tjänster är det viktigt att du jämför olika alternativ. Den första lösningen är inte alltid den bästa. Och glöm inte bort en bra support och en bra admin, det ska vara enkelt för dig också, avslutar Marcus på Worldline.

Sammanfattning – vad ska jag tänka på när jag väljer betallösning

Målet är att skapa fler köp till ett högre ordervärde, med nöjda och trygga kunder. Samtidigt ska betallösningen vara lätt att hantera för dig som företagare.

  • Undersök hur dina kunder vill betala. För de flesta butiker, restauranger och e-handlare är kortbetalning mest populärt.
  • Tänk på:
    Lågt ordervärde = välj kortbetalning.

Högt ordervärde = välj fakturabetalning.

Få beställningar = välj troligen en betallösning med låg månadskostnad.

Många beställningar = välj troligen högre månadskostnad och lägre transaktionskostnad.

  • Nöj dig inte med den “förvalda betallösningen” – välj den som är bäst för dig!
  • Fler betalsätt ökar ofta antalet ordrar, men kan innebära högre kostnader
  • Få kunderna trygga genom betallösningar som är bekanta och känns trygga
  • Välj en lösning som har bra admin och bra support. Du vill inte lägga tid på osmidiga lösningar.
  • Betalningsupplevelsen ska vara smidig, då blir det färre avbrutna köp.


ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.