Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Vänta inte – skydda ditt varumärke i tid

Yasemin Bayramoglu 9 januari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Skydda ditt varumärke innan det är för sent. Foto: Getty Images

Har du skyddat ditt varumärke än? Inte? I så fall kan det vara hög tid, menar advokaten Sara Sparring.

Immaterialrätt är det kanske lite svårbegripliga begreppet som täcker in alla de möjligheter som vi har att skydda en produkts namn, utseende eller tekniska lösning på ett problem så att vi själva får dra nyttan av vår kreativitet, i stället för att andra kopierar och åker snålskjuts.

Sara Sparring, advokat på advokatbyrån Synch, är specialiserad på detta och jobbar på uppdrag från såväl stora internationella bolag som mindre startups.

LÄS OCKSÅ: 7 tips för att skydda ditt varumärkeEn sak som hon menar att både väletablerade och nykomlingar har gemensamt är en ibland bristande kunskap om hur viktigt det är att man skyddar sina produkter eller tjänster. Och inte minst att man gör det i rätt tid.

– När det gäller startups kan man förstå att man kanske inte tänker på det direkt och att man varken vill eller kan lägga pengar på juridisk rådgivning. Men okunskapen finns ibland även hos mer väletablerade företag med en större varumärkesportfölj, säger hon.

Saras första råd är att man redan i ett tidigt skede ska tänka framåt och brett och att man ska undersöka om man borde skydda en produkt på mer än bara ett sätt. Kanske kan man både söka varumärkesskydd och designskydd för sin produkt.

– Ta bara den här flaskan, säger Sara och lyfter upp en juiceflaska från konferensbordet. Den har både ett varumärkesskydd för produktnamnet och för logotypen, så kallat figurmärke. Men man har också registrerat själva utseendet på flaskan – både med designskydd och som 3D-varumärke, säger Sara.

Fyra skydd för en enda flaska alltså. Något patent på flaskan finns inte. Och här menar hon att många använder begreppet patent felaktigt. Ett patent skyddar den tekniska lösningen på ett problem. Inte en produkts namn, design, doft eller ljud.

– Jag tycker att man kan börja med att gå in på Patent- och registreringsverkets hemsida. Den är superbra och där finns PRV-skolan där man kan lära sig massor om olika skydd. Det är dessutom helt gratis.

Helst ska man alltså göra det redan när man börjar fundera på sin företagsidé eller om man är mer etablerad sin nya produkt/tjänst.

– Fatta ett informerat beslut. Ta höjd för nya marknader och nya produkter direkt, säger Sara.

För att kunna fatta det informerade beslutet handlar det i första steget om att skaffa en strategi. Var är företaget idag och var vill jag att det ska vara om fem år? Har jag tänkt att ägna mig åt e-handel? Hur då i så fall?

– Vi har klienter som redan lanserat sina produkter på till exempel en .com-sajt där man erbjuder sina produkter till försäljning på engelska och med möjlig betalning i utländska valutor. Som svensk producent tänker man kanske inte på att man då redan är ute på den internationella marknaden och att man kan få krav på sig för intrång av aktörer som registrerat samma eller liknande varumärke i andra länder.

När det gäller just namnet på företaget är det, som vi skrev i förra delen av Varumärkesskolan, bra att ta fram flera alternativ direkt eftersom man längs resans gång kan upptäcka att namnet man kärat ner sig i redan är upptaget.

– Många gör fel och tror att man har skydd för sin vara eller tjänst bara för att man har registrerat sitt bolagsnamn/firma. Men firman är namnet på det registrerade bolaget och varumärket är det som särskiljer bolagets varor eller tjänster från andra aktörers.

En del väljer varumärken som medvetet ligger nära andra redan etablerade varumärken. På så vis hoppas man kunna åka snålskjuts på den andra aktören. Här kan man förstås få nej av PRV, men även om man skulle lyckas få igenom en registrering menar Sara att det kan finnas skäl att tänka till en gång till.

– Det är ofta betydligt bättre att skapa ett värde kring sitt egna varumärke i stället, säger hon.

Ett vanligt scenario är att man vänder sig till Sara och hennes kollegor när man står inför en lansering och kommersialisering, men då kan det vara väldigt sent.

– Man kanske redan har förhandlat med distributörer i andra länder när man kommer på att det varumärke man använt för sin produkt inte är registrerat i de länder dit man ska sälja. Distributörerna kan då inte sälja produkten under det oregistrerade varumärket eftersom de riskerar att få krav riktade mot sig från tredje man.

När man registrerar sitt nationella varumärke hos PRV gäller det i Sverige. Ingår det i strategin att man ska expandera inom EU eller till marknader på andra håll i världen gäller det att registrera varumärkena där också. Då blir det ännu viktigare att göra sitt grundarbete ordentligt.

prv.se finns länkar till databaser där man kan kontrollera om ett tänkt varumärke kan vara möjligt att registrera eller om registret redan är fullt av identiska eller snarlika varumärken. Här kan det vara till hjälp att be en jurist tolka resultaten.

När man fått ok på sitt varumärkesskydd i Sverige från PRV har andra företag tre månader på sig att reagera om de tycker att det är för likt deras. Har ingen invänt inom tre månader är allt grönt. Men när det gäller vissa internationella skydd kan det ta 1,5 år innan man får ett ok.

Har man en produkt eller tjänst som man ser som unik och skalbar är det förstås mycket värt att få så bra koll och skydd som möjligt. Har man inte tid och möjlighet att fixa det själv kan man ta hjälp av experter, både med att dra upp strategier, göra sökningar i databaser, sköta själva registreringen och inte minst med att sedan bevaka eventuella intrång.

Utan bevakning spelar skyddet trots allt en liten roll.

– Om vi bevakar ett varumärke för en kunds räkning får vi som ombud direkt rapporter från registreringsmyndigheterna när någon ansökt om registrering av ett varumärke som kan vara förväxlingsbart med vår kunds varumärke. Då gör vi en bedömning från fall till fall om det är något kunden behöver agera på. För företag med större varumärkesportföljer kan det handla om många ärenden varje månad.

Men om man är liten aktör och inte ser att man kommer att ha råd att driva kostsamma processer?

– Man ska komma ihåg att de flesta ärenden vi hanterar löses i samförstånd mellan parterna, till exempel genom att parterna ingår ett samexistensavtal, säger Sara. Tvist är i princip aldrig ett första steg.

5 steg till ett bra varumärkesskydd


1. Skaffa en strategi. Var är företaget idag? Var vill du vara om fem år? Tänk brett. Ser du fler produkter/tjänster i pipeline som du kan skydda redan nu?

2. Kontroll. Kolla mot nationella och internationella databaser. Finns varumärket redan registrerat? Finns det risk att ditt tänkta varumärke kan inkräkta på någon annans?

3. Ansökan. Skicka in en nationell ansökan till PRV (kan göras på e-tjänsten),

EU-varumärke via EUIPO eller internationell registrering i ett eller flera länder eller organ (EUIPO och OAPI) som är anslutna till Madridprotokollet via WIPO.

4. Registrering. När allt är klart får du ditt intyg.

5. Bevakning. Håll koll på om andra gör intrång i ditt varumärke.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.