Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Vänta inte – skydda ditt varumärke i tid

Yasemin Bayramoglu 9 januari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Skydda ditt varumärke innan det är för sent. Foto: Getty Images

Har du skyddat ditt varumärke än? Inte? I så fall kan det vara hög tid, menar advokaten Sara Sparring.

Immaterialrätt är det kanske lite svårbegripliga begreppet som täcker in alla de möjligheter som vi har att skydda en produkts namn, utseende eller tekniska lösning på ett problem så att vi själva får dra nyttan av vår kreativitet, i stället för att andra kopierar och åker snålskjuts.

Sara Sparring, advokat på advokatbyrån Synch, är specialiserad på detta och jobbar på uppdrag från såväl stora internationella bolag som mindre startups.

LÄS OCKSÅ: 7 tips för att skydda ditt varumärkeEn sak som hon menar att både väletablerade och nykomlingar har gemensamt är en ibland bristande kunskap om hur viktigt det är att man skyddar sina produkter eller tjänster. Och inte minst att man gör det i rätt tid.

– När det gäller startups kan man förstå att man kanske inte tänker på det direkt och att man varken vill eller kan lägga pengar på juridisk rådgivning. Men okunskapen finns ibland även hos mer väletablerade företag med en större varumärkesportfölj, säger hon.

Saras första råd är att man redan i ett tidigt skede ska tänka framåt och brett och att man ska undersöka om man borde skydda en produkt på mer än bara ett sätt. Kanske kan man både söka varumärkesskydd och designskydd för sin produkt.

– Ta bara den här flaskan, säger Sara och lyfter upp en juiceflaska från konferensbordet. Den har både ett varumärkesskydd för produktnamnet och för logotypen, så kallat figurmärke. Men man har också registrerat själva utseendet på flaskan – både med designskydd och som 3D-varumärke, säger Sara.

Fyra skydd för en enda flaska alltså. Något patent på flaskan finns inte. Och här menar hon att många använder begreppet patent felaktigt. Ett patent skyddar den tekniska lösningen på ett problem. Inte en produkts namn, design, doft eller ljud.

– Jag tycker att man kan börja med att gå in på Patent- och registreringsverkets hemsida. Den är superbra och där finns PRV-skolan där man kan lära sig massor om olika skydd. Det är dessutom helt gratis.

Helst ska man alltså göra det redan när man börjar fundera på sin företagsidé eller om man är mer etablerad sin nya produkt/tjänst.

– Fatta ett informerat beslut. Ta höjd för nya marknader och nya produkter direkt, säger Sara.

För att kunna fatta det informerade beslutet handlar det i första steget om att skaffa en strategi. Var är företaget idag och var vill jag att det ska vara om fem år? Har jag tänkt att ägna mig åt e-handel? Hur då i så fall?

– Vi har klienter som redan lanserat sina produkter på till exempel en .com-sajt där man erbjuder sina produkter till försäljning på engelska och med möjlig betalning i utländska valutor. Som svensk producent tänker man kanske inte på att man då redan är ute på den internationella marknaden och att man kan få krav på sig för intrång av aktörer som registrerat samma eller liknande varumärke i andra länder.

När det gäller just namnet på företaget är det, som vi skrev i förra delen av Varumärkesskolan, bra att ta fram flera alternativ direkt eftersom man längs resans gång kan upptäcka att namnet man kärat ner sig i redan är upptaget.

– Många gör fel och tror att man har skydd för sin vara eller tjänst bara för att man har registrerat sitt bolagsnamn/firma. Men firman är namnet på det registrerade bolaget och varumärket är det som särskiljer bolagets varor eller tjänster från andra aktörers.

En del väljer varumärken som medvetet ligger nära andra redan etablerade varumärken. På så vis hoppas man kunna åka snålskjuts på den andra aktören. Här kan man förstås få nej av PRV, men även om man skulle lyckas få igenom en registrering menar Sara att det kan finnas skäl att tänka till en gång till.

– Det är ofta betydligt bättre att skapa ett värde kring sitt egna varumärke i stället, säger hon.

Ett vanligt scenario är att man vänder sig till Sara och hennes kollegor när man står inför en lansering och kommersialisering, men då kan det vara väldigt sent.

– Man kanske redan har förhandlat med distributörer i andra länder när man kommer på att det varumärke man använt för sin produkt inte är registrerat i de länder dit man ska sälja. Distributörerna kan då inte sälja produkten under det oregistrerade varumärket eftersom de riskerar att få krav riktade mot sig från tredje man.

När man registrerar sitt nationella varumärke hos PRV gäller det i Sverige. Ingår det i strategin att man ska expandera inom EU eller till marknader på andra håll i världen gäller det att registrera varumärkena där också. Då blir det ännu viktigare att göra sitt grundarbete ordentligt.

prv.se finns länkar till databaser där man kan kontrollera om ett tänkt varumärke kan vara möjligt att registrera eller om registret redan är fullt av identiska eller snarlika varumärken. Här kan det vara till hjälp att be en jurist tolka resultaten.

När man fått ok på sitt varumärkesskydd i Sverige från PRV har andra företag tre månader på sig att reagera om de tycker att det är för likt deras. Har ingen invänt inom tre månader är allt grönt. Men när det gäller vissa internationella skydd kan det ta 1,5 år innan man får ett ok.

Har man en produkt eller tjänst som man ser som unik och skalbar är det förstås mycket värt att få så bra koll och skydd som möjligt. Har man inte tid och möjlighet att fixa det själv kan man ta hjälp av experter, både med att dra upp strategier, göra sökningar i databaser, sköta själva registreringen och inte minst med att sedan bevaka eventuella intrång.

Utan bevakning spelar skyddet trots allt en liten roll.

– Om vi bevakar ett varumärke för en kunds räkning får vi som ombud direkt rapporter från registreringsmyndigheterna när någon ansökt om registrering av ett varumärke som kan vara förväxlingsbart med vår kunds varumärke. Då gör vi en bedömning från fall till fall om det är något kunden behöver agera på. För företag med större varumärkesportföljer kan det handla om många ärenden varje månad.

Men om man är liten aktör och inte ser att man kommer att ha råd att driva kostsamma processer?

– Man ska komma ihåg att de flesta ärenden vi hanterar löses i samförstånd mellan parterna, till exempel genom att parterna ingår ett samexistensavtal, säger Sara. Tvist är i princip aldrig ett första steg.

5 steg till ett bra varumärkesskydd


1. Skaffa en strategi. Var är företaget idag? Var vill du vara om fem år? Tänk brett. Ser du fler produkter/tjänster i pipeline som du kan skydda redan nu?

2. Kontroll. Kolla mot nationella och internationella databaser. Finns varumärket redan registrerat? Finns det risk att ditt tänkta varumärke kan inkräkta på någon annans?

3. Ansökan. Skicka in en nationell ansökan till PRV (kan göras på e-tjänsten),

EU-varumärke via EUIPO eller internationell registrering i ett eller flera länder eller organ (EUIPO och OAPI) som är anslutna till Madridprotokollet via WIPO.

4. Registrering. När allt är klart får du ditt intyg.

5. Bevakning. Håll koll på om andra gör intrång i ditt varumärke.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.