Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Vår utdömda affärsidé blev plankad av en kommun

18 februari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Många offentligt anställda tjänstemän har inte förstått sin lagstadgade yrkesroll. De ska betjäna medborgarna med individens bästa för ögonen (Regeringsformen kap 1 § 2).

Så sker inte. Istället är det inte ovanligt att tjänstemän använder offentliga medel för att förverkliga sina egna idéer. Det är vad som driver hela projektindustrin och som gör att offentligheten oupphörligen krockar med oss småföretagare.

Vårt varietéprojekt visar hur det fungerar.

Affärsidén är att skapa en sommarscen för all den kultur som inte får plats på de vanliga sommarscenerna, där prioriteten är säljfrämjande och törstskapande musik, för att stödja handel, hotell och restauranger. På vår scen ska det visas allt från barnteater till opera, med vårt trolleri som fast ensemble för att garantera kontinuiteten.

I grunden ligger en ekonomisk analys av evenemang. I korthet visar den att det finns ett antal kostnadsdrivande steg. Ju större de blir, desto fler legala och praktiska krav dyker det upp. Det är allt från myndighetskontroller och tillstånd till bajamajor och parkeringsplatser. Evenemang har negativa skaleffekter och ju större de är, desto mer krävs i bidrag, sponsorer och gratis arbetskraft.

Min kalkyl visar att det optimala är att sprida aktiviteterna över tiden och köra många mindre aktiviteter. Med ett tält går brytpunkten vid en kapacitet på 150 åskådare. Vi har även automatiserat ljud och ljus samt lagt ut biljettförsäljningen, vilket betyder att min fru och jag ensamma kan sköta evenemangen, både vid egna föreställningar och med andra på scenen.

Jag är långt ifrån ensam om den här analysen. Det finns flera över hela landet som framgångsrikt tillämpar affärsmodellen, t ex Lerbäcks teater utanför Askersund, Skillinge teater på Österlen och Stadra teater utanför Nora.

I vårt fall tillkommer även ett tält som är den perfekta kompromissen med tak under sommarens regnperioder. Vi har också lagt till att kommunens föreningar gratis får använda tältet för egna evenemang när vi inte kör något annat.

Ingen bra idé, har kommunen tyckt. Vi har även fått tummen ned från Kalmar läns myndigheter. Och jag har till leda fått höra att F-skattsedeln visar att jag har ett enskilt vinstintresse.

Nu har Kalmar kommun plankat idén. När jag läser en artikel i tidningen ser jag mina egna argument i tryck. Kalmar kommun har för skattebetalarnas pengar köpt ett liknande tält som vårt, vilket ska invigas i Valborg. Själva tältet kostar 300 000 kr. Kommunens tjänstemän säger att det räcker, eftersom de redan har en mindre scen och ljudanläggning. Problemet är att ett cirkustält tillverkas av ljustät väv. Det är mörkt som i en kolsäck även mitt på dagen under högsommaren. De kommer att tvingas köpa tross och belysning, sannolikt även läktare och annat för att tältet ska bli funktionellt.

Och varför köper en kommun ett cirkustält? För att det blir billigare och att det inte finns några liknande tält att hyra i Kalmar län. Vilket är fel, vårt har fram till i år varit tillgängligt genom ett uthyrningsföretag i Västervik med undantag från veckorna 28-30.

Samtidigt visar det här hur olika idéer bedöms beroende på vem som presenterar dem. Tummen ned för företagaren, applåder och pengar för tjänstemän.

Kommunala tjänstemän ska vara till nytta för medborgarna, inte köpa tält för skattebetalarnas pengar och konkurrera med uthyrningsföretag. Visst, det blir dyrare att hyra, men det ger även skatteintäkter tillbaka och det är vad som betalar tjänstemännens löner. Känner de offentliga tjänstemännen för att förverkliga sina egna idéer, så ska de säga upp sig och skaffa F-skattsedel.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.