Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Varning för ny estnisk annonsbluff

1 augusti, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Se upp för utskicket från Företagsopinion OÜ. Det ser ut som en undersökning om migration och invandring, men den som fyller i förbinder sig att köpa en dyr webbannons i två år.

I slutet av juli nådde en ny, lurigt utformad blankett Sveriges företagare. Avsändaren är Företagsopinion och talongen är märkt ”Propå –

[caption id="attachment_24116" align="alignright" width="293"]Utskicket ser förtroendeingivande ut men missa inte det finstilta. Utskicket ser förtroendeingivande ut men missa inte det finstilta.[/caption]

Verksamhetsår 2017” med underskriften ”Arbetsmarknad – Migration – Invandring”.

Företagaren Maria är en av de som fått utskicket.

– En mycket omsorgsfullt utformad blankett, inplastad och försedd med frankerat kuvert. Man ska fylla i och skriva på om man kan vara intresserad av att mot ersättning ta emot en nyanländ för olika sorters instegsjobb och arbetspraktik. Det man egentligen skriver på är att man köper en annons på deras hemsida för det facila priset 6395 kr per år, säger hon till Driva Eget.

Blanketten ser officiell ut, med kryssrutor och numrerade rader, och innehåller till och med en fråga huruvida ”propåformuläret” är lättbegripligt. Bakom estländska Företagsopinion OÜ ligger Henry Deloné, som också äger varningslistade Nummerupplysningen, som även har kopplingar till Bolagsupplysningen.

– Vi har fått in förvånansvärt få klagomål, säger Ludvig Isacsson på Förenade Bolag, som var först ut med att varna för Företagsopinion 24 juli. – Antingen för att den gått obemärkt förbi, eller för att man inte brytt sig att anmäla den.

Den nya varianten är inte en slump, menar Ludvig Isacsson.

– Migrationen är en aktuell fråga, och jag tror inte att företagare förväntar sig att något som ser som en sån här undersökning leder till ett avtal. Man fyller i för att man tror att man gör en god gärning, och missar det finstilta.

Han tror att många kan låta sig luras, trots att blankettbluffarna från Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen fått mycket uppmärksamhet i media.

– Man behöver vara beredd på att bluffar är ett fenomen som existerar, oavsett vad det gäller. Allting som skrivs under bör man läsa en extra gång. Samma gäller naturligtvis telefonförsäljning, säger Ludvig Isacsson.

Är det en slump att detta kommer just nu under sommaren?

– Fakturabedrägerier är ett året runt-problem och har inget med semestertider att göra. Rent generellt ser vi inte någon ökning av fakturabedrägerier under sommaren, säger Ludvig.

Maria lät sig inte luras – den här gången.

– Jag har gått och varit irriterad på mig själv för att jag tidigare gått på Bolagsupplysningens blankett. Men det var först när jag vände och såg sista sidan med allt finstilt som jag såg likheten.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.