Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Vårt PR-fiasko var monumentalt"

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 10 april, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Man lär sig av sina misstag.

IT-entreprenören Kristofer Björkman är van vid att fatta modiga och halvgalna beslut. Ibland blir det fel – och samtidigt så rätt. Som när han bar in en skrikande, pappers­klädd journalist på sina axlar under en fullsatt PR-gala.... 

”För drygt tio år sedan grundade jag Mynewsdesk, en sajt som ville skapa bättre förutsättningar för journalister och PR-kommunikatörer att utbyta information med hjälp av modern webbteknik, där man kunde dela information och följa varandra.

Mynewsdesk blev snabbt banbrytande på området, vilket inte alls betydde att dess verksamhet exploderade. Tvärtom, det gick otroligt trögt eftersom våra tjänster var obegripliga, eller åtminstone svårgripbara.

Men efter några år av passion, tålamod, ständiga förändringar och förbättringar och en närmast missionär införsäljning, lossnade det till slut och företaget blev ledande i sin bransch.

Som ett led i den utvecklingen gick företaget in som huvudsponsor och medarrangör av Spinn, den då största PR-galan i Sverige. Det var en jättesatsning från Mynewsdesks sida. I sponsordealen ingick att hålla en programpunkt på galan. Den fick vi förvalta efter bästa förmåga.

Jag kom på vad vi då tyckte var den briljanta idén att ha en knästående skyltdocka i entrén. Företagets grafiska profil blev illröd och dockan skulle därmed vara invirad i rött papper för att gestalta en illa behandlad och insnärjd journalist. Med en dold högtalare på ryggen skulle dockan mässa ut budskapet.

Min tanke var att dockan skulle väcka nyfikenhet och uppmärksamhet hos alla de tusentals besökarna på galan. Någon timme senare, när det var dags för vår programpunkt, skulle vi ersätta dockan med en livs levande journalist, insnärjd i samma röda papper, som bars in på scen skrikande samma budskap som dockan berättat i entrén.

Väl uppe på scenen skulle journalisten befrias av frälsaren, tillika journalisternas vän, Mynewsdesk.

Problemet var att den illröda pappersvarelsen i entrén drunknade i folkvimlet. Det resulterade i att knappt någon noterade ens dess existens, än mindre hörde vad som sipprade ur den kraftigt underdimensionerade högtalaren. Vi höll ett kort krismöte, hur skulle vi göra? Då fattade vi det gravt felaktiga beslutet att löpa hela linan ut.

En timme senare skred jag in på scenen med en livs levande pappersgubbe på axlarna. Gubben sprattlade och utstötte gutterala läten som inte kunde uppfattas som annat än ren rappakalja. Gestalten frigjordes på scen, och tackade lättad Mynewsdesk för tjänsten. Hela spektaklet var över på tio minuter. Och ingen, absolut ingen, förstod någonting.

Fiaskot var monumentalt. Dagen efter var det många som inte ens kom till kontoret. Och några av de som kom, hotade att säga upp sig om något liknande någonsin skulle upprepa sig.

Vi samlades senare i någon form av kris- och uppföljningsmöte. Hur skulle vi gå vidare? Vi hade aldrig tidigare fått så mycket uppmärksamhet och vi hade stuckit ut ur mängden som aldrig förr. Det här var faktiskt en möjlighet att ta vara på. Trots vilda protester var vi en liten, galen kärntrupp som tog saken till nästa nivå.

Två månader senare gick ett annat större PR-seminarium av stapeln. Vi var ett tiotal anställda som skulle gå dit. Vi fattade det djärva beslutet att denna gång klä oss i röda kroppsstrumpor, inte helt olika den röda klädseln skyltdockan hade från Spinn. Vi skulle smyga runt i folkvimlet som ”red followers” och dela ut små meddelanden med uppmaningen ”följ oss”, där vi anspelade på att ”dela” och att ”följa”.

Det här var på den tiden när ”följare” var ett nytt begrepp. Tilltaget väckte stor uppståndelse, och blev oerhört uppskattat. Sedan dess blev ”red followers” något av företagets signum. De röda följeslagarna dök upp i tid och otid och signalerade mod, energi och framåtanda. De fyllde våra värderingar med ytterligare innehåll.

Min största tillgång som entreprenör är också den som har genererat flest misstag – och det är att vara modig. Att våga fatta beslut som innebär stora risker, och inte sällan misslyckanden.

För det är precis som talesättet säger: ”Din värsta fiende är din bästa läromästare”, om du använder misstagen som språngbräda till nya möjligheter och fortsatt utveckling av din verksamhet.”

Berättat för Caroline Engvall

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.