Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Varumärkesproffset: Så gör du kunden till din säljare

Yasemin Bayramoglu 28 augusti, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 13 minuters läsning

Den dagen dina kunder säljer in dina produkter – då vet du att ditt varumärke är starkt. Men hur kommer man dit? Varumärkesexperten Pia Anderson berättar om vad du ska göra – och inte!

Pia Anderson har jobbat med varumärken i närmare trettio år. Hon har skrivit
flera böcker, föreläser och håller kurser. Men vad är egentligen ett varumärke?

– Jag brukar definiera ett varumärke ur flera olika perspektiv. Ibland är det något som är känt. Kända varumärken fördelen att många vet vad de erbjuder och varför man ska välja dem. Ett varumärke är alltså inte bara ett namn, utan man förknippar det med ett erbjudande, säger Pia och fortsätter:

LÄS OCKSÅ: 6 NYCKLAR TILL FRAMGÅNG

– Det det tredje steget är tycka om. Så man är känd, kunderna vet vad man erbjuder och varför de ska välja en. Men potentiella kunder tycker om en också. Då blir man vald! Blir vald första gången och lyckas bra i relationen med kunden, kanske kunden väljer en en gång till. Har kunden då blivit nöjd och överraskad även då kanske de till och med berättar för kompisarna. Då har man ett starkt varumärke.

Men just tredje steget är det många företagare som går bet på, menar Pia.
Man tror helt enkelt att det bara handlar om kännedomen och erbjudandet.

Börja jobba direkt

Frågar man henne ska arbetet med varumärket börja i samma ögonblick som man börjar forma sin affärsplan.

– Ja, det börjar dag ett. Hela profilen och imagen ett företag har är
varumärket. Och roten till det är visionen, affärsidén och värderingarna.

Hela profilen och imagen ett företag har är varumärket. Och roten till det är visionen, affärsidén och värderingarna.

Hon går så långt att hon menar att varumärkesplattformen är samma sak som
affärsplanen.

– Om man är nystartad och får hjälp av Nyföretagarcentrum eller Almi, så får man skriva en affärsplan och i den affärsplanen frågar man oftast om vison, affärsidé och marknad. Hur man ska ta sig dit och marknadsföringsstrategier. Men när man gjort det och får igång sitt företag lägger man det på hyllan och tänker att nu ska jag skapa mitt varumärke. Så kanske man tar hjälp och går till en reklambyrå om man har råd och tror att man ska göra något helt annat än affärsplanen, men det är ju samma sak!

Gå till affärsplanen

Den insikten fick Pia själv när hon som nyutexaminerad marknadsekonom fick jobb på just en reklambyrå. När man på byrån skulle presentera hur man gör en varumärkesplattform undrade hon varför man helt enkelt inte bara frågade efter företagets affärsplan.

– Det är samma ingredienser, men man kallar dem olika saker. Så svaret på
frågan om vad som är en varumärkesplattform och vad som är en
varumärkesstrategi, är att strategin är en del av plattformen. Och
informationen till plattformen hämtar man i affärsplanen, säger Pia.

Hon har skapat en egen modell som hon kallar 5Vtill 5P. Fixar man den har man inte bara en varumärkesplattform, utan även en affärsplan med hållbarhet integrerad i hela företagets affär från vision genom hela affärsmodellen, menar hon.

Om företaget är ett träd så utgör de fem V:na som rötterna. Det första – och allra viktigaste – står för Visionen. Den ska helst vara kopplad till något som är större än företaget självt. Som exempelvis de globala målen.

Identifiera drömkunden

– När visionen sitter kan man också fundera på tillsammans med vem som ska
man göra detta. Då väljer man alltså målgrupp. Så det andra V:et är Vem är det
vi vänder oss till. Det är målgruppsbeskrivningen nedskalad till en drömkund,
säger Pia och fortsätter:

– Det kan vara både en B2B-kund eller en konsument. Men man ska se att
drömkunden både kan ge företaget lönsamma affärer – och att det är en kund som
efterfrågar rätt saker och som kan hjälpa företaget utvecklas i rätt riktning.
Sist, men inte minst, se till att den här beslutsfattaren har rätt egenskaper
så att man har kul ihop.

När man väl målat upp sin drömkund är det dags att gå ut och leta efter hen
i verkligheten. Helst fem stycken drömkunder. Då kan man börja intervjua och
utveckla produkten tillsammans med dem.

– Fråga om vilka problem de står inför idag, om de tänkt göra ett dylikt
köp. När man lär känna kundens problem kan man börja formulera vad det är vi
som företag erbjuder som är lösningen på kundens problem. Det är det tredje
V:et, Vad.

Tre viktiga skäl

När man ändå håller på att intervjuar fortsätter man att ställa frågor om
vad den tilltänkta kunden har för förväntningar på hållbarhet (såväl ekologisk
som ekonomisk och social). Vad finns det för praktiska och känslomässiga behov?

– Utifrån det kan man formulera tre anledningar till varför kunden ska välja
just er och inte någon annan. Det kan man göra i en konkurrentanalys. Jämför
också vad säger de andra som säljer ungefär samma sak som jag gör. Har jag tre
anledningar som är särskiljande?

Utifrån den den bruttolistan på positiva egenskaper frågar man sedan kunden "vilka kan göra skillnad för dig i vår relation"?

Man har ju pratat mycket om usp, unique selling point. Men Pia poängterar att det finns två till som är minst lika viktiga – emotional selling point och sustainable sellingpoint. Detta är utgör det fjärde V:et – Varför.

En gång för länge sedan, efter andra världskriget, var det en stor efterfrågan på produkter. De som hade produkter att sälja, sålde. När konkurrensen ökade konkurrerade företagen på kvalitet och pris.

– När vi sedan under 80–90-talen fick en uppsjö av generiska produkter och det inte längre blev lönsamt att konkurrera med bästa kvalitet till lägsta pris, la vi till ESP, emotional selling point. Du är vad du äger! Rätt som det är vill människor bära stora logotyper på sina ägodelar för att visa sin grupptillhörighet.

Fin balansgång

Framtidens sätt att visa sin grupptillhörighet är att vara god och idag tävlar många företag med SSP, sustainable selling points. Det är en fin balansgång i hur man berättar att man är god.

– Det är inte lätt, menar Pia. Vi måste dessutom komma ihåg att det finns ingen som vill köpa dålig kvalitet till ett högre pris bara för att man har en mer hållbar produkt. I dagens och i framtidens konkurrens behöver företagen visa på god kvalitet, som idag inte bara betyder att produkten håller över lång tid, utan den ska dessutom vara producerad på ett socialt och ekologiskt hållbart sätt till ett pris som inte är högre än konkurrenternas.

Det femte och sista V:et står för värderingar. Och de här går alltid
tillbaka till grundaren – oavsett storlek på företaget, menar Pia.

– Någonstans har det blivit en företagskultur på grund av grundarens
egenskaper. Då är det de positiva egenskaper som man har som kan ta grundaren
till visionen. Utifrån den den bruttolistan på positiva egenskaper frågar man
sedan kunden "vilka kan göra skillnad för dig i vår relation"?

Be kompisar om hjälp

Har man lite dålig koll på sina goda egenskaper (de dåliga brukar vara
lättare att komma på!) så fråga kompisar. Berätta om vilken vision du vill nå
med företaget och fråga vilka av dina egenskaper som kan ta dig dit. Ett annat
sätt är att försöka minnas sin barndoms lekar.

– Jag brukar fråga folk som ska starta eller redan startat företag hur de
vill ha det i livet. Då blir det ofta helt blanka. Det är något som man inte
tar sig tid att tänka på. Måndag till söndag bara rullar på. Då är ett knep att
backa tillbaka till barndomens lekar och att bli uppmärksam på vilka känslor
som dyker upp när man tänker tillbaka på lekarna. Jag tror att oavsett vilken
barndom man har haft så är de där lekarna en oas, oavsett vilken miljö man är
uppvuxen i.

Poängen med det här, menar Pia, är att om man ändå ska lägga ner så mycket tid
och engagemang som krävs för att starta ett företag, så kan man också unna sig
att fundera på hur man vill ha det på jobbet framöver.

– Tänk om man skulle kunna säkerställa att affärsidén som tar en till visionen, kan ge en samma tillstånd som när man levde sina barndoms lekar? Med det tillståndet får man massor av kraft, kreativitet och engagemang, säger hon.

Målet: överraskat nöjd

Okej, 5 V är på plats. Nu gäller det 5 P. Pia backar tillbaka till det hon
sa från början – att man blivit ett starkt varumärke när kunderna blir ens
bästa säljare. Nu gäller det att tänka utifrån kundens perspektiv.

– Kunden blir lovad lovad något å ena sidan. Sedan sker en leverans å andra
sidan. Men mellan löftet – alltså all marknadsföring och försäljning där
förväntningar ska infrias hos kunden – så har vi ett gap fram till att
leveransen är klar. Där man hoppas att kunden blir överraskat nöjd under
relationen.

Då tänker en del ”jag lovar lite mindre, då kan man överraska”. Men det går inte idag, för konkurrensen är stenhård.

Återigen överraskat nöjd alltså.

– Oavsett om tiden mellan löfte och leverans varit kort eller lång så vill
man att kunden ska gå ut och säga att jag är så stolt över det här köpet. Ja
kunden ska kunna säga "jag är så överraskat nöjd att jag kunde inte i min
vildaste fantasi kunnat tänka mig att det skulle vara så fantastiskt". Då
kan man ju bli lite knäckt. Hur fasen ska jag kunna göra det här, det är
jättejobbigt? Då tänker en del ”jag lovar lite mindre, då kan man överraska”.
Men det går inte idag, för konkurrensen är stenhård. Man måste verkligen ha ett
superbra löfte till kunderna för att över huvud taget bli vald.

Matcha plats och löfte

Det är här de 5 P:na kommer in i bilden – verktygen som ska ta en från löfte
till leverans. Och då handlar det om alla kontaktytor som man har med sin kund
under hela resan. Det är inte Pia som hittat på dem utan Philip Kottler,
professor i marknadsföring i USA.

– Det första P:et är löftet, engelskans Promotion. Det är all
marknadsföring, försäljning, PR, alla kanaler från sociala medier till poddar,
personliga möten, traditionell tidningsreklam… Överallt där du syns och där du
lovar något och vill få till ett möte eller en affär.

När man då skickat ut alla de här budskapen för att göra en kund intresserad
så tar de sig till en Plats, det andra P:et. Första platsen man går till är på
nätet, där man kollar upp företaget. I nästa steg kan det vara en butik eller
ett kontor.

Här gäller det att matcha platsen med löftet.

– Om man nu har ett kontor, hur ser det ut? Stämmer det överens med det
löftet man skickat ut innan? Har det samma färg, ton? Vad är det för musik? Vi
upplever ett rum ur så många perspektiv.

Småsaker gör skillnad

Pia berättar om en stopp på en restaurang på en skärgårdsö. Krogen såg ut
precis som hon sett när hon googlat på nätet. Men på toaletten väntade en
överraskning.

– Där hade de ett gammalt badrumsskåp som bara är en spegel. På spegeln hade
de skrivit ”Lypsyl 10 kronor, plåster, tamponger… Allt sånt där som man kan
behöva. Sedan kunde man bara swischa och plocka ur skåpet. Det var ju
genialiskt! Sådana där små saker kan göra stor skillnad i en plats, säger Pia.

Vi läser alltså undermedvetet in så väldigt mycket mer än vi tror när vi
läser av ett löfte.

Pia Anderson föreläser om vikten av att hålla löften.

P nummer tre? Produkt/tjänst!

– Det är en jättespännande tid vi lever i nu när vi diskuterar hållbarhet
väldigt mycket och ur väldigt många olika perspektiv. Pratar man produkt så
pratar man idag om produktens födelse. Är den ihopsatt på ett sådant sätt att
den går att återvinna när den dör? Eller har den mixats så att den inte går att
återanvändas?, säger Pia och fortsätter.

– Man vill ju säkerställa hela kedjan: Vem har producerat? Var kommer
materialen ifrån? Hur länge får den leva innan det är dags för återvinning?
Finns det en andrahandsmarknad? Reparationsmöjligheter? Kan den hyras ut? Vi
försöker göra så långt liv som möjligt för produkten.

Tre olika selling points

Hon pekar på några företag som kommit längre än andra. Som Houdini och Nudie
Jeans. De kvalar in på såväl unique som emotional och sustainable selling
point, menar Pia.

Hon pekar även på Ikea som börjat hyra ut möbler. Här finns flera fördelar,
ser hon.

– Dels får man en jättemöjlighet som företag att bibehålla relationen med
kunderna och verkligen göra dem överraskat nöjda. Dels är det superintressant
om man tittar på livslängden och kostnaden för företaget om livslängden på
produkten är för dålig när den hyrs ut. Om vi går mer och mer åt att inte äga
utan delar eller hyr produkter så tror jag att kvaliteten kommer bli mycket
bättre igen.

Speciellt i tjänstesektorn handlar det om att ta reda på processen, om man kan förpacka den i olika moduler och ta betalt på det sättet.

Företagare som säljer kunskap har förstås svårare att passa in i
delningsekonomin. Här handlar det mer om hur man väljer att förpacka sin
kunskap och på det viset produktifiera den, menar Pia.

Det fjärde P:et sticker ut. Det är det enda som möjliggör företagets
intäkter: Priset.

– Beroende på vad man sätter för pris på sina produkter så tjänar man olika
mycket pengar, så man får vara lite varsam med det P:et, säger Pia.

Förpacka i moduler

För henne handlar prissättning mycket om hur man förpackar och tar betalt.
Hon tar all inclusive-hotellen som exempel. Även om det inte nödvändigtvis är
det mest prisvärda, så inger det trygghet. Man vet vad det kommer att kosta.

– Om man nu ska sälja produkter eller tjänster – vad skulle det
innebära om jag skulle tänka all inclusive när jag ska ta betalt? Speciellt i
tjänstesektorn handlar det om att ta reda på processen, om man kan förpacka den
i olika moduler och ta betalt på det sättet.

Hon nämner skidanläggningen i Järvsö som exempel. Man har berget som man
försöker tjäna pengar på genom liftkort, restauranger, hotell och så vidare.
Ett av liftkorten heter Black manchester.

– Då får man komma upp i backen en timma före alla andra när det är nyplogat. Black står för att man får dricka hur mycket kaffe man vill i backen. Det här har de utvecklat tillsammans med sina kunder, för önskemålet har funnits. Då tänker jag som kunskapsföretagare, man har ju som ett berg av kunskap och hur kan man förpacka den på olika sätt, som kunderna kan få köpa som produkter i stället för per timme.

LYSSNA PÅ HELA SAMTALET HÄR:

– För att sälja sig själv per timme är jättesvårt, för man levererar olika
per timme. Det är leveransen inte timmen. Eller att man har prenumeration på
sig själv per månad.

Se ur kundens perspektiv

Det femte P:et står för Personer. Här ingår inte bara säljaren, utan alla
personer som kunden möter.

– Är man ensamföretagare kan man tro att det bara är jag. Men det ser inte
riktigt ut så faktiskt. Säg att man tillverkar solsängar och låter en
återförsäljare sälja produkten i sin e-handelsbutik, som sedan levererar genom
den här budfirman. Som kund struntar jag i allt det här med budfirma och
återförsäljare om min upplevelse blir dålig. Missnöjet landar på de solsängar
jag köpt. När man tittar på personer måste man se det ur kundens perspektiv.
Alla personer som har med företagets leverans att göra påverkar företaget
jättemycket. Så man får välja vilka man samarbetar med.

Detta betyder inte att allt alltid måste vara topp från början. Man kan
misslyckas, men ändå rädda kundens upplevelse.

– När kunden ringer företaget och den person som svarar förstår, rättar till och säkerställer att kunden verkligen blir nöjd hade kunden nog varit mer än överraskat nöjd. Det är en gyllene chans att få en bra relation med kunden.

VILL DU LÄSA MER om Pia och hennes kurser, klicka här.
Eller läs hennes bok: Bygg det goda varumärket – Så blir kunden er bästa säljare.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.