Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Så får du ditt företag att växa smart – och snabbt

9 januari, 2017 6 minuters läsning

Foto: Ett företag kan växa och öka sin omsättning och antal anställda antingen genom organisk eller förvärvad tillväxt, eller en mix av båda. FOTO GETTY IMAGES

Vill du att ditt företag ska växa? I antal anställda eller i omsättning? Oavsett vilket finns det flera saker att tänka på om du ska skapa en smart organisk tillväxt för ditt företag. 

Ett företag kan växa och öka sin omsättning och antal anställda antingen genom organisk eller förvärvad tillväxt, eller en mix av båda. I det senare fallet är det som namnet skvallrar om – tillväxten är ett resultat av företagsförvärv.

Men om du vill att ditt företag ska växa organiskt ökar alltså företaget i volym av egen kraft.

Till Tillväxt Malmö, ett samarbete mellan stiftelsen Uppstart Malmö, Malmö Stad och Malmö högskola, kommer årligen en mängd företag som får hjälp att utvecklas och växa.
– Vi brukar alltid säga att en sund ekonomi är en förutsättning för att leda sitt företag till organisk tillväxt. Det finns inga standardmodeller. Det kanske låter tråkigt och torrt, men att ha koll på sina siffror till hundra procent och att inte ha några onödiga utgifter är det allra viktigaste. Samtidigt får det inte bara handla om det. Vi brukar säga att man ska älska ordning och reda men undvika byråkrati, då det kan sätta stopp för vilket tillväxtbolag som helst, säger Christina Chukman.

Hon är affärsutvecklare på Tillväxt Malmö och fortsätter:
– Det gäller att se till att man har en konstant ökad försäljning och en tjänst eller produkt som går att skala upp. Det är det som är avgörande.
– Och du måste alltid lyssna på marknadens behov, hela tiden föra ett resonemang med kunden som kanske kan vara med och designa ditt erbjudande.

För att verkligen fastställa att ekonomin går så bra som man tror tipsar Christina om att anlita en extern part för att se över siffrorna, utan att betala för mycket.
– Du kan också nätverka och skaffa dig en mentor som redan har gjort resan. Det behöver inte vara så komplicerat. Säg: ”Hej, jag ska utveckla mitt bolag, jag vill gärna ta del av din erfarenhet – kan vi ses över en frukost eller lunch?” Folk delar gärna med sig.

När du har analyserat marknadens behov och har förstått det gäller det att göra en strategisk försäljningsplan, menar Christina.
– Sedan är det bara att sälja, sälja, sälja – och konstant stämma av mot sin plan. Förutsättningarna ändrar sig alltid så det gäller att justera sin strategi. I tillväxtarbetet underlättar det också att ha en god relation med sina kunder, då undviker man många fel. Och i dag vill kunderna gärna vara med och tycka till.

Ett sätt att få företaget att växa är att ta fram nya produkter eller tjänster. Här tycker Christina åter igen att du som företagare måste se till kundernas behov, se att du löser ett problem för dem, i stället för att fokusera på mängden produkter eller tjänster som du erbjuder.

Hon ser det inte heller som ett självändamål att växa snabbt.
– Det är ganska få företag som är snabbväxare och som klarar att vara lönsamma år efter år. Det krävs mycket av samtliga inom företaget, alla ska gilla att vara i en konstant förändring under en längre period. Vissa älskar det, men många hatar det – det gäller att omge sig med de förstnämnda.

Både hon och Tillväxtverkets startupansvarige Marcus Liu märker av att trenden just nu är att många företag vill växa.
– Närmare 70 procent av de svenska företagen vill det. En tredjedel vill enbart växa i omsättning, en tredjedel i både omsättning och antal anställda. Ungefär en tredjedel vill inte växa överhuvudtaget, säger han.

För att inte stagnera som företag är att hela tiden ligga i framkant:
– Du måste veta att du har en produkt eller tjänst som målgruppen vill ha. Svara på ett behov, eller utveckla nya tjänster eller produkter.

Hjälpen dit finns ofta nära.
– Se den erfarenhet som finns runt omkring dig – både vad gäller kapitalanskaffning och kompetensutveckling. Det behöver inte kosta bolaget så mycket, säger Marcus.

6 tips som vässar din affär

  1. Gör proffsiga rekryteringar
    Ställ frågor som: Vad behöver företaget just nu och framåt när vi växer i den här takten? Gå inte i fällan att anställa en kompis som liknar dig själv och håller med i allt utan gör en riktig behovsanalys och kravspecifikation. Det är värt varenda krona att ta hjälp i processen. Det är dyrt att göra fel – och du kan bli bränd. Då växer man inte.
  2. Förfina ditt utbud
    Ett bra sätt att växa är att förfina och utveckla det som redan säljer bra i företaget. En hel del företag har väldigt många produkter, där man inte alltid vet varför man har så många och då är det såklart också svårt för kunden att veta. Risken är att ens varumärke och en gång så framgångsrika fokus, vattnas ur.
  3. Samverka
    Att samverka i nätverk med andra företag kan vara ett sätt att börja växa. Undersök hur ni ska förhålla er till varandra – vilka roller har ni? Köp timvis tjänster av andra bolag, då blir inte steget så stort att bli större. Om du har kunder som köper en specifik tjänst av just dig kan det vara svårare att ta in en partner, men presentera då din din kompanjon. I stället för att säga att du är så fullbokad så säg: “Jag är ansvarig för leverans och håller initialt i uppdraget, men vid ett par tillfällen plockar jag in en expert.” Det inger förtroende. Nämn på din hemsida att ni nu är två och vilket mervärdet är. Då upplever kunden: “Wow! Jag får två!”
  4. Ta in ny kraft
    Att ta in nya delägare är ett sätt att växa. Men ta noga reda på effekter på kort och lång sikt. Hur mycket avkastning förväntar sig de nya delägarna? Vad behöver ni som företag? Behöver ni pengar och arbetskraft, som en ny vd eller operativ chef? Och vad innebär denna nya person? Att bli fler eller att ta in riskkapital är ett stort steg och kräver ordentlig research innan. Det är en stor skillnad mellan intelligent kapital och riskkapital.
  5. Gör en tillväxtplan
    När du formulerar en tillväxtplan, en strategi, är det lätt att bli hemmablind. Ha gärna med ett opartiskt bollplank som kan hjälpa till och som har gjort resan själv. Be personen berätta hur det var. Det är svårt att ha perspektiv och tänka på allt själv.
  6. Analysera din roll
    När man en gång startade sitt företag var det ofta för att man var väldigt duktig på en specifik sak och när företaget växer behöver man fundera på vad man trivs bäst med. Gör en analys av din roll. Att leda ett företag i förändring är inte alltid vad man tänkt sig. Ibland kan det vara bättre att ta in en vd som tar personalansvaret för att själv kunna fokusera på utvecklingen.

Källor: Christina Chukman och Marcus Liu.

 


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.