Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så får du ditt företag att växa smart – och snabbt

9 januari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Ett företag kan växa och öka sin omsättning och antal anställda antingen genom organisk eller förvärvad tillväxt, eller en mix av båda. FOTO GETTY IMAGES

Vill du att ditt företag ska växa? I antal anställda eller i omsättning? Oavsett vilket finns det flera saker att tänka på om du ska skapa en smart organisk tillväxt för ditt företag. 

Ett företag kan växa och öka sin omsättning och antal anställda antingen genom organisk eller förvärvad tillväxt, eller en mix av båda. I det senare fallet är det som namnet skvallrar om – tillväxten är ett resultat av företagsförvärv.

Men om du vill att ditt företag ska växa organiskt ökar alltså företaget i volym av egen kraft.

Till Tillväxt Malmö, ett samarbete mellan stiftelsen Uppstart Malmö, Malmö Stad och Malmö högskola, kommer årligen en mängd företag som får hjälp att utvecklas och växa.
– Vi brukar alltid säga att en sund ekonomi är en förutsättning för att leda sitt företag till organisk tillväxt. Det finns inga standardmodeller. Det kanske låter tråkigt och torrt, men att ha koll på sina siffror till hundra procent och att inte ha några onödiga utgifter är det allra viktigaste. Samtidigt får det inte bara handla om det. Vi brukar säga att man ska älska ordning och reda men undvika byråkrati, då det kan sätta stopp för vilket tillväxtbolag som helst, säger Christina Chukman.

Hon är affärsutvecklare på Tillväxt Malmö och fortsätter:
– Det gäller att se till att man har en konstant ökad försäljning och en tjänst eller produkt som går att skala upp. Det är det som är avgörande.
– Och du måste alltid lyssna på marknadens behov, hela tiden föra ett resonemang med kunden som kanske kan vara med och designa ditt erbjudande.

För att verkligen fastställa att ekonomin går så bra som man tror tipsar Christina om att anlita en extern part för att se över siffrorna, utan att betala för mycket.
– Du kan också nätverka och skaffa dig en mentor som redan har gjort resan. Det behöver inte vara så komplicerat. Säg: ”Hej, jag ska utveckla mitt bolag, jag vill gärna ta del av din erfarenhet – kan vi ses över en frukost eller lunch?” Folk delar gärna med sig.

När du har analyserat marknadens behov och har förstått det gäller det att göra en strategisk försäljningsplan, menar Christina.
– Sedan är det bara att sälja, sälja, sälja – och konstant stämma av mot sin plan. Förutsättningarna ändrar sig alltid så det gäller att justera sin strategi. I tillväxtarbetet underlättar det också att ha en god relation med sina kunder, då undviker man många fel. Och i dag vill kunderna gärna vara med och tycka till.

Ett sätt att få företaget att växa är att ta fram nya produkter eller tjänster. Här tycker Christina åter igen att du som företagare måste se till kundernas behov, se att du löser ett problem för dem, i stället för att fokusera på mängden produkter eller tjänster som du erbjuder.

Hon ser det inte heller som ett självändamål att växa snabbt.
– Det är ganska få företag som är snabbväxare och som klarar att vara lönsamma år efter år. Det krävs mycket av samtliga inom företaget, alla ska gilla att vara i en konstant förändring under en längre period. Vissa älskar det, men många hatar det – det gäller att omge sig med de förstnämnda.

Både hon och Tillväxtverkets startupansvarige Marcus Liu märker av att trenden just nu är att många företag vill växa.
– Närmare 70 procent av de svenska företagen vill det. En tredjedel vill enbart växa i omsättning, en tredjedel i både omsättning och antal anställda. Ungefär en tredjedel vill inte växa överhuvudtaget, säger han.

För att inte stagnera som företag är att hela tiden ligga i framkant:
– Du måste veta att du har en produkt eller tjänst som målgruppen vill ha. Svara på ett behov, eller utveckla nya tjänster eller produkter.

Hjälpen dit finns ofta nära.
– Se den erfarenhet som finns runt omkring dig – både vad gäller kapitalanskaffning och kompetensutveckling. Det behöver inte kosta bolaget så mycket, säger Marcus.

6 tips som vässar din affär

  1. Gör proffsiga rekryteringar
    Ställ frågor som: Vad behöver företaget just nu och framåt när vi växer i den här takten? Gå inte i fällan att anställa en kompis som liknar dig själv och håller med i allt utan gör en riktig behovsanalys och kravspecifikation. Det är värt varenda krona att ta hjälp i processen. Det är dyrt att göra fel – och du kan bli bränd. Då växer man inte.
  2. Förfina ditt utbud
    Ett bra sätt att växa är att förfina och utveckla det som redan säljer bra i företaget. En hel del företag har väldigt många produkter, där man inte alltid vet varför man har så många och då är det såklart också svårt för kunden att veta. Risken är att ens varumärke och en gång så framgångsrika fokus, vattnas ur.
  3. Samverka
    Att samverka i nätverk med andra företag kan vara ett sätt att börja växa. Undersök hur ni ska förhålla er till varandra – vilka roller har ni? Köp timvis tjänster av andra bolag, då blir inte steget så stort att bli större. Om du har kunder som köper en specifik tjänst av just dig kan det vara svårare att ta in en partner, men presentera då din din kompanjon. I stället för att säga att du är så fullbokad så säg: “Jag är ansvarig för leverans och håller initialt i uppdraget, men vid ett par tillfällen plockar jag in en expert.” Det inger förtroende. Nämn på din hemsida att ni nu är två och vilket mervärdet är. Då upplever kunden: “Wow! Jag får två!”
  4. Ta in ny kraft
    Att ta in nya delägare är ett sätt att växa. Men ta noga reda på effekter på kort och lång sikt. Hur mycket avkastning förväntar sig de nya delägarna? Vad behöver ni som företag? Behöver ni pengar och arbetskraft, som en ny vd eller operativ chef? Och vad innebär denna nya person? Att bli fler eller att ta in riskkapital är ett stort steg och kräver ordentlig research innan. Det är en stor skillnad mellan intelligent kapital och riskkapital.
  5. Gör en tillväxtplan
    När du formulerar en tillväxtplan, en strategi, är det lätt att bli hemmablind. Ha gärna med ett opartiskt bollplank som kan hjälpa till och som har gjort resan själv. Be personen berätta hur det var. Det är svårt att ha perspektiv och tänka på allt själv.
  6. Analysera din roll
    När man en gång startade sitt företag var det ofta för att man var väldigt duktig på en specifik sak och när företaget växer behöver man fundera på vad man trivs bäst med. Gör en analys av din roll. Att leda ett företag i förändring är inte alltid vad man tänkt sig. Ibland kan det vara bättre att ta in en vd som tar personalansvaret för att själv kunna fokusera på utvecklingen.

Källor: Christina Chukman och Marcus Liu.

 


ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Bedrägeriexperten: “Här är bästa sätten att skydda ditt företag 2025”

Bedrägerierna mot företag ökar – och blir alltmer sofistikerade. Amalia Krantz är bedrägeriexpert på Nordea och tidigare elitidrottare med en kompromisslös vinnarskalle, och hon vet hur du skyddar ditt företag. Här är hennes fyra bästa tips (bland annat hur du undviker smishing)!

nordea
Nordea 25 juni, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 8 minuters läsning
Undvika bedrägerier 2025

Foto: Karl Nordlund

Det började som en helt vanlig arbetsdag på ett företag. Ekonomichefen fick ett mejl från vd:n, och det var brådskande. En viktig affär med en utländsk leverantör behövde slutföras med omedelbar betalning. Mejlet var formellt, men tonen kändes igen, och vd:n hänvisade till en tidigare konversation de haft. Ekonomichefen följde därför instruktionerna och godkände transaktionen.

Men allt var en bluff. Företagets vd hade aldrig skickat mejlet. 

I själva verket var det bedragare som hade hackat sig in i företagets mejlsystem och använt sig av vd:ns namn. När misstanken väl väcktes var det för sent – ett stort belopp hade redan försvunnit till ett okänt konto utomlands. 

– Det här är ett vanligt exempel på hur ett bedrägeri kan se ut i dag. Metoderna har blivit mer sofistikerade och personliga , både mot företag, föreningar och privatpersoner, berättar Amalia Krantz, bedrägeriexpert på Nordea.

Tips: Här hittar du en lista på de vanligaste bedrägerimetoderna.

Hjälper företagare över hela Sverige

Det är en tidig måndagsförmiddag, och vi befinner oss på Amalias hemmaplan, Nordeas huvudkontor i Stockholm. Men hon är bara här för att mellanlanda. I morgon åker Amalia vidare för att fortsätta möta företag, privatpersoner samt kommuner och regioner inom offentlig sektor för att stärka medvetenheten kring bedrägerier och hur man kan skydda sig mot dem.  

– Man kan säga att jag åker runt i Sverige och sprider dålig stämning, säger hon och ler. Men det är ett stort och växande samhällsproblem – att motverka det genom att öka medvetenheten är min absolut största drivkraft.

Tips! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinarie där Amalia Krantz, Nordeas bedrägeriexpert, berättar hur du som företagare och privatperson kan tänka och göra för att överlista bedragarna.

Vi har nog alla sett de osannolika, ibland rent komiska mejlen om att man ärvt en förmögenhet från en okänd släkting på andra sidan jordklotet. Men att tro att alla bedrägerier ser ut så – det är att göra sig själv en otjänst, menar Amalia. 

Genom AI och så kallade ”deepfakes” kan bedragarna numera använda röster, bilder eller utge sig för att vara såväl din kollega som välkända företag.  

Amelia tittar upp
Karl Nordlund

– Vid vd-bedrägerier kan vi se hur man blir inkastad i en konversation, ser namn man känner igen och kan scrolla bakåt i konversationshistoriken. För ett tag sedan blev till och med en person på ekonomiavdelningen på ett multinationellt företag kallad till ett videomöte för att diskutera en stor transaktion. Han kände igen alla sina kolleger på skärmen, men det var bara han som var mänsklig – de andra hade fått sin röst och sitt ansikte kapade.  

Men det sistnämnda hör ännu till ovanligheten. Vanligast bland privatpersoner och mindre företag är ”smishing”, då bedragarna skickar samma sms till en mängd människor, som ser ut att komma från ett företag, en bank eller polisen och påstå att någonting skett.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Amalia stol vid bord
Karl Nordlund

Det kan exempelvis se ut att komma från ett känt låneinstitut som påstår att ett lån har beviljats eller från ett telekombolag som meddelar ”Hej, vi bekräftar köp av ny telefon, finns redo att hämta i eftermiddag. Vid frågor, ring oss här!” 

– Eftersom man inte beställt någon telefon ringer man numret till telekombolaget, tror man, men hamnar i själva verket hos bedragaren. När man säger att man inte beställt telefonen erbjuder sig bedragaren att makulera det, men eftersom ”beställningen” är gjord med BankID säger den att den kan koppla vidare till din banks säkerhetsavdelning. I själva verket är det då bedragarna som kopplar mellan sig. Nu säger ”säkerhetsavdelningen” att dina konton är utsatta och att du behöver föra över dina pengar till ett säkerhetskonto, du behöver bara logga in med BankID. Plötsligt har de dig och dina pengar på kroken. 

Hur misstänksam ska man vara?

Amalia korsar armarna över sin laptop och berättar att de är runt 3 400 personer på Nordea arbetar för att stoppa ekobrott.

– Vi jobbar väldigt offensivt för att skydda våra kunder från detta. Vi har exempelvis infört att du som företagskund måste scanna in ditt pass eller nationella id om du behöver ett nytt BankID och vi har satt en lägre beloppsgräns för när våra kunder måste ringa banken för att få genomföra transaktionen. Bankerna förbättrar sina system, men du som privatperson eller företagare kan också ta hjälp av tekniken och se till att du inte har snabb åtkomst till mer än du behöver som en extra försäkring. 

Detta är ett samhällsproblem vi endast kan möta om vi alla krokar arm.

Amalia Krantz

Vad kan man själv tänka på för att inte råka ut för ett bedrägeri? 

- Ta hjälp av tekniken. Se till att du inte har snabb och direkt tillgång till mer pengar än du behöver. Om du inte gör återkommande utlandsbetalningar, stäng den möjligheten i nätbanken tills du åker utomlands. 

- Använd tekniken säkert. Logga exempelvis inte in på BankID på uppmaning av någon annan och läs alltid igenom texten du får se innan du signerar och lägg den där extra sekunden på att faktiskt kontrollera vilket namn du swishar till.

- Som företagare, var alltid två vid signering. Det är i de små obevakade ögonblicken som många råkar illa ut.

Här hittar du en lista på alla de vanligaste bedrägerimetoderna.

Slutligen, understryker Amalia, är det viktigt att vara sunt misstänksam. Att ta det berömda andetaget och tänka: Är det verkligen rimligt? Ska det gå till så här?  

– I den digitala världen har vi tappat en dimension: Vem har vi egentligen på andra sidan? Låt dig inte bara följa med, utan gå bakvägen – ta reda på numret till avsändaren som påstås stå bakom meddelandet, i stället för att direkt klicka på numret eller länken i sms:et.  

Amalia talar lika vant som engagerat.  

– Det känns fel att säga att det är ett spännande jobb, för att det är så mörkt och hemskt, men jag hittar inget bättre ord. Det är ett ämne som angår oss alla, mer än någonsin. 

Den mänskliga faktorn ofta gund till bedrägerierna

En ny studie från Nordea visar att 4 av 10 småbolag (43%) säger sig ha blivit utsatta för bedrägerier. Tre fjärdedelar av företagarna säger sig dock inte vara speciellt oroliga och en stor andel (63 procent) anser sig ha hög kunskap om hur man skyddar sig mot bedrägerier. 

 - Men studien visar också att oron har ökat i de företag som utsatts för bedrägeri. Kanske för att de ser hur sofistikerat det kan vara, säger Amalia och poängterar: 

– Man kan ha jättebra säkerhetssystem och investera otroligt mycket i detta som företag, men många bedrägerier sker genom auktoriserade betalningar där någon överför pengar till bedragarna. Det har alltså inte varit något fel i systemet, utan i stället är det den mänskliga faktorn som bedragarna använder sig av. Så lika mycket som vi investerar i tekniska försvar, måste vi investera i medarbetarna, för vi är alla människor i grunden.

Amalia sittandes på ruta
Karl Nordlund

Företag behöver ha ämnet ”top of mind”, menar Amalia, och inte bara något som snabbt avhandlas på en konferens en gång om året.  

– Man behöver återkommande göra tester, se över beredskapsplanen och uppdatera rutinerna.  

Nordeas hemsida finns det mycket information om hur du som företagskund ska tänka och vart du ska vända sig. Men framför allt handlar det om att inte missa varningslamporna.  

– Människor kommer ofta och ber mig avgöra om ett sms de fått är en bluff eller inte, men det är jättesvårt för mig att veta. Man måste se till kontexten och framför allt reagera om något känns oväntat, lite ovanligt och brådskande. Om du exempelvis plötsligt får ett mejl som ser ut att vara från ett företag eller en kollega, men med meddelandet att du ska betala in till ett nytt kontonummer – kolla upp det först!

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

När Amalia själv nyligen skulle resa ville resebolaget att hon skulle lägga upp sitt pass via en länk. Hon blev genast misstänksam. 

– Då ringde jag företaget och rutinerna visade sig stämma. Men man tjänar alltid på att ta omvägen, vara lite krånglig och dubbelkolla, säger Amalia och plockar upp laptopen. 

Det går mot lunch och Amalia ska vidare till nästa möte, men innan vi skiljs åt kastar hon en blick mot receptionen och säger:  

– Det händer då och då att kunder ringer hit och berättar stolt hur de inte gick på ett bedrägeriförsök genom att dubbelkolla avsändaren. När jag får höra det blir jag så varm i hjärtat, för det är precis varför jag gör det här.

Om Amalia Krantz
Ålder:
36 år.
Yrke: Bedrägeriexpert på Nordea.
Familj: Katt, föräldrar, bröder och brorsbarn. 
Bor: Västra Stockholm.
Lektyr på nattduksbordet: Nexus: en kort historik över informationsnätverk från stenåldern till AI av Yuval Noah Harari. 
Guilty pleasure: Att plöja true crime-dokumentärer som jag har sett en miljon gånger samtidigt som jag spelar ett mobilspel.
Dold talang: Stå på händer.
Bakgrund: B la elitkarriär i basket

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



Personlig Utveckling & Hälsa

Kvällsvanorna som skapar framgång i ditt liv (visste du detta?)

Vad gör framgångsrika människor innan de går och lägger sig? Tittar de på skärmar? Läser de böcker? Skriver de dagbok? Här får du fem kvällsvanor som skapar framgång i ditt liv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
Kva¨llsrutiner

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.