Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så får du ditt företag att växa smart – och snabbt

9 januari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Ett företag kan växa och öka sin omsättning och antal anställda antingen genom organisk eller förvärvad tillväxt, eller en mix av båda. FOTO GETTY IMAGES

Vill du att ditt företag ska växa? I antal anställda eller i omsättning? Oavsett vilket finns det flera saker att tänka på om du ska skapa en smart organisk tillväxt för ditt företag. 

Ett företag kan växa och öka sin omsättning och antal anställda antingen genom organisk eller förvärvad tillväxt, eller en mix av båda. I det senare fallet är det som namnet skvallrar om – tillväxten är ett resultat av företagsförvärv.

Men om du vill att ditt företag ska växa organiskt ökar alltså företaget i volym av egen kraft.

Till Tillväxt Malmö, ett samarbete mellan stiftelsen Uppstart Malmö, Malmö Stad och Malmö högskola, kommer årligen en mängd företag som får hjälp att utvecklas och växa.
– Vi brukar alltid säga att en sund ekonomi är en förutsättning för att leda sitt företag till organisk tillväxt. Det finns inga standardmodeller. Det kanske låter tråkigt och torrt, men att ha koll på sina siffror till hundra procent och att inte ha några onödiga utgifter är det allra viktigaste. Samtidigt får det inte bara handla om det. Vi brukar säga att man ska älska ordning och reda men undvika byråkrati, då det kan sätta stopp för vilket tillväxtbolag som helst, säger Christina Chukman.

Hon är affärsutvecklare på Tillväxt Malmö och fortsätter:
– Det gäller att se till att man har en konstant ökad försäljning och en tjänst eller produkt som går att skala upp. Det är det som är avgörande.
– Och du måste alltid lyssna på marknadens behov, hela tiden föra ett resonemang med kunden som kanske kan vara med och designa ditt erbjudande.

För att verkligen fastställa att ekonomin går så bra som man tror tipsar Christina om att anlita en extern part för att se över siffrorna, utan att betala för mycket.
– Du kan också nätverka och skaffa dig en mentor som redan har gjort resan. Det behöver inte vara så komplicerat. Säg: ”Hej, jag ska utveckla mitt bolag, jag vill gärna ta del av din erfarenhet – kan vi ses över en frukost eller lunch?” Folk delar gärna med sig.

När du har analyserat marknadens behov och har förstått det gäller det att göra en strategisk försäljningsplan, menar Christina.
– Sedan är det bara att sälja, sälja, sälja – och konstant stämma av mot sin plan. Förutsättningarna ändrar sig alltid så det gäller att justera sin strategi. I tillväxtarbetet underlättar det också att ha en god relation med sina kunder, då undviker man många fel. Och i dag vill kunderna gärna vara med och tycka till.

Ett sätt att få företaget att växa är att ta fram nya produkter eller tjänster. Här tycker Christina åter igen att du som företagare måste se till kundernas behov, se att du löser ett problem för dem, i stället för att fokusera på mängden produkter eller tjänster som du erbjuder.

Hon ser det inte heller som ett självändamål att växa snabbt.
– Det är ganska få företag som är snabbväxare och som klarar att vara lönsamma år efter år. Det krävs mycket av samtliga inom företaget, alla ska gilla att vara i en konstant förändring under en längre period. Vissa älskar det, men många hatar det – det gäller att omge sig med de förstnämnda.

Både hon och Tillväxtverkets startupansvarige Marcus Liu märker av att trenden just nu är att många företag vill växa.
– Närmare 70 procent av de svenska företagen vill det. En tredjedel vill enbart växa i omsättning, en tredjedel i både omsättning och antal anställda. Ungefär en tredjedel vill inte växa överhuvudtaget, säger han.

För att inte stagnera som företag är att hela tiden ligga i framkant:
– Du måste veta att du har en produkt eller tjänst som målgruppen vill ha. Svara på ett behov, eller utveckla nya tjänster eller produkter.

Hjälpen dit finns ofta nära.
– Se den erfarenhet som finns runt omkring dig – både vad gäller kapitalanskaffning och kompetensutveckling. Det behöver inte kosta bolaget så mycket, säger Marcus.

6 tips som vässar din affär

  1. Gör proffsiga rekryteringar
    Ställ frågor som: Vad behöver företaget just nu och framåt när vi växer i den här takten? Gå inte i fällan att anställa en kompis som liknar dig själv och håller med i allt utan gör en riktig behovsanalys och kravspecifikation. Det är värt varenda krona att ta hjälp i processen. Det är dyrt att göra fel – och du kan bli bränd. Då växer man inte.
  2. Förfina ditt utbud
    Ett bra sätt att växa är att förfina och utveckla det som redan säljer bra i företaget. En hel del företag har väldigt många produkter, där man inte alltid vet varför man har så många och då är det såklart också svårt för kunden att veta. Risken är att ens varumärke och en gång så framgångsrika fokus, vattnas ur.
  3. Samverka
    Att samverka i nätverk med andra företag kan vara ett sätt att börja växa. Undersök hur ni ska förhålla er till varandra – vilka roller har ni? Köp timvis tjänster av andra bolag, då blir inte steget så stort att bli större. Om du har kunder som köper en specifik tjänst av just dig kan det vara svårare att ta in en partner, men presentera då din din kompanjon. I stället för att säga att du är så fullbokad så säg: “Jag är ansvarig för leverans och håller initialt i uppdraget, men vid ett par tillfällen plockar jag in en expert.” Det inger förtroende. Nämn på din hemsida att ni nu är två och vilket mervärdet är. Då upplever kunden: “Wow! Jag får två!”
  4. Ta in ny kraft
    Att ta in nya delägare är ett sätt att växa. Men ta noga reda på effekter på kort och lång sikt. Hur mycket avkastning förväntar sig de nya delägarna? Vad behöver ni som företag? Behöver ni pengar och arbetskraft, som en ny vd eller operativ chef? Och vad innebär denna nya person? Att bli fler eller att ta in riskkapital är ett stort steg och kräver ordentlig research innan. Det är en stor skillnad mellan intelligent kapital och riskkapital.
  5. Gör en tillväxtplan
    När du formulerar en tillväxtplan, en strategi, är det lätt att bli hemmablind. Ha gärna med ett opartiskt bollplank som kan hjälpa till och som har gjort resan själv. Be personen berätta hur det var. Det är svårt att ha perspektiv och tänka på allt själv.
  6. Analysera din roll
    När man en gång startade sitt företag var det ofta för att man var väldigt duktig på en specifik sak och när företaget växer behöver man fundera på vad man trivs bäst med. Gör en analys av din roll. Att leda ett företag i förändring är inte alltid vad man tänkt sig. Ibland kan det vara bättre att ta in en vd som tar personalansvaret för att själv kunna fokusera på utvecklingen.

Källor: Christina Chukman och Marcus Liu.

 


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.