Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

"Vi slarvade med läxan och missade målgruppen"

10 augusti, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Anna Omstedt insåg sitt misstag och gjorde lyckad omstart.

Företagaren Anna Omstedt gjorde succé med sajten Tasteline. Men hennes nästa satsning gick inte riktigt lika bra. – Jag missade att lyssna på målgruppen innan vi drog igång. Det misstaget stod mig dyrt, berättar hon.

”1999, medan jag fortfarande gick på Handelshögskolan, startade jag och två kursare sajten Tasteline. Entreprenörskap framstod som ett riktigt roligt alternativ till de andra, mer traditionella, karriärbanorna som stakades ut i korridorerna på Handels. Tasteline var ett dessutom en tacksam produkt att jobba med eftersom så många hade en relation till mat.

Läs också: Plötsligt var han hatad av allaVi förstod också snabbt hur man kunde söka recept baserat på vad man var sugen på snarare än vad en kokbok eller mattidning presenterade – och såg framför oss hur en stark matcommunity växte fram när läsare delade recept med varandra.

Efter att vi sålt Tasteline till Schibsted och Svenska Dagbladet letade jag nya utmaningar och var inspirerad att gå vidare och starta en community för en helt annan målgrupp. Anna Norin och jag lämande Tasteline och startade Meduniverse med ambitionen att bygga ett nätverk för läkare. Tanken var en plats där läkare över hela världen kunde ta kontakt, dela med sig av kluriga patientfall och hjälpa varandra. Meduniverse lanserades 2009. Min tanke var att skapa ett ”Facebook för läkarkåren”, en plattform att utbyta erfarenheter på.

Det visade sig dock vara betydligt lättare sagt än gjort.

När vi startade företaget valde vi visserligen att använda en teknik och affärsmodell som vi kände till väl – men målgruppen läkare var ny. Här valde vi att inte lyssna tillräckligt mycket på målgruppen innan vi drog igång ett nätverk för dem. Det blev ett dyrt misstag att bygga en produkt som läkarna inte såg behovet av.

Läs också: 10 vanliga mejl-missar som kan kosta dig kundenMisstaget uppdagades löpande när vi märkte det låga engagemanget i läkarmålgruppen. De såg inte nyttan av att nätverka, utan hade redan etablerade forum för det på sjukhusen.

När vi insåg vilket fel vi hade gjort kändes det som att luften gick ur oss. Vi hade kämpat i nästan fyra år och gjort en massa bra saker för läkare, bland annat i form av event. Vi korade framtidens ledare i läkarkåren, anordnade välbesökta seminarier på aktuella teman och hade ett uppskattat mejlutskick, medan själva nätverkandet online där vi förväntat oss löpande diskussioner och delningar av svåra fall uteblev. I stället för att läkarna självmant satte igång diskussioner fick vi krysta fram teman som skulle ge lite interaktion.

Läs också: Misstaget som satte Albrights trovärdighet på spel

Jag, Anna Norin och Stina Ahlström som jobbade med bolaget (och fortfarande gör det) satte oss i två dagar och gick igenom allt vi varit igenom och pratade väldigt mycket om vi ens orkade ta ett omtag.

Vi hade väldigt fina relationer med läkemedelsindustrin och vi visste att man gärna ville nå målgruppen läkare på ett effektivt och engagerande sätt. Vi visste också att läkarna gillade att ta del av patientfall. Så vi bestämde oss för att helt ändra inriktning på Meduniverse.

Vi var väldigt krassa och bestämde oss för att göra om hela affärsmodellen från grunden och identifiera en ny möjlighet utifrån samma kundgrupp – men den här gången utifrån vad läkarna saknade.

Först bollade vi framförallt inom bolaget och styrelsen för att överhuvudtaget se om vi skulle få förtroende och hitta energi att börja om.

När vi hade fått klartecken återstod att göra läxan bättre den här gången. Vi testade produkten på ett stort antal läkare. Vi mötte ett stort intresse och såg ett tydligt behov. Nu visste vi att vi hade en mycket bättre möjlighet att lyckas.

Idag är Meduniverse ett mjukvarubolag inriktat mot läkemedelsindustrin. I samband med det gick Almi Invest och några privatinvesterare med bakgrund från hälsovårdsindustrin in med riskkapital på drygt två miljoner kronor.

Nu kan läkemedelsföretagen lägga in fiktiva patientfall kring sina produkter, informera hur man använder dem och vilka nya läkemedel och behandlingsriktlinjer som finns. På så sätt kan de nå ut till läkare, sjuksköterskor och olika målgrupper.

Vår största lärdom blev att göra läxan ordentligt. Ofta kan man fråga sin potentiella målgrupp om något och få bekräftande svar som sedan ändå inte stämmer när man väl drar igång. Nu är jag mer vaksam på att inte vara för snabb i tanken mellan idé och handling.

Idag kan jag och hela teamet skratta åt vårt misstag, men under de första åren var det inte lika mycket skratt. Det var enormt frustrerande och i många år väldigt dränerande både finansiellt och energimässigt.

Jag är trots allt mycket glad för att vi orkade prata oss igenom nya möjligheter. Fördelen med att inte lämna vare sig team eller kundgrupp är att vi vet var vi har varandra och vad kunderna förväntar sig av oss.

Entreprenörer misslyckas, det är en stor del av företagandet. Nyckeln ligger i att vara tillräckligt uthållig och spänstig för att orka ta nya tag – och förstå att det tar tid att bygga bolag.

I vårt fall har misstaget gjort oss starka i vår nya affärsmodell. Vi har gått från fyra till tolv anställda på ett halvår och finns numera på åtta marknader i Europa.

Vi har hög efterfrågan och har tack vare jobbiga erfarenheter lyckats ta fram ett digitalt patientfallsverktyg som används av över hälften av de tio största läkemedelsbolagen i världen.”


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.