Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

"Vi slarvade med läxan och missade målgruppen"

10 augusti, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Anna Omstedt insåg sitt misstag och gjorde lyckad omstart.

Företagaren Anna Omstedt gjorde succé med sajten Tasteline. Men hennes nästa satsning gick inte riktigt lika bra. – Jag missade att lyssna på målgruppen innan vi drog igång. Det misstaget stod mig dyrt, berättar hon.

”1999, medan jag fortfarande gick på Handelshögskolan, startade jag och två kursare sajten Tasteline. Entreprenörskap framstod som ett riktigt roligt alternativ till de andra, mer traditionella, karriärbanorna som stakades ut i korridorerna på Handels. Tasteline var ett dessutom en tacksam produkt att jobba med eftersom så många hade en relation till mat.

Läs också: Plötsligt var han hatad av allaVi förstod också snabbt hur man kunde söka recept baserat på vad man var sugen på snarare än vad en kokbok eller mattidning presenterade – och såg framför oss hur en stark matcommunity växte fram när läsare delade recept med varandra.

Efter att vi sålt Tasteline till Schibsted och Svenska Dagbladet letade jag nya utmaningar och var inspirerad att gå vidare och starta en community för en helt annan målgrupp. Anna Norin och jag lämande Tasteline och startade Meduniverse med ambitionen att bygga ett nätverk för läkare. Tanken var en plats där läkare över hela världen kunde ta kontakt, dela med sig av kluriga patientfall och hjälpa varandra. Meduniverse lanserades 2009. Min tanke var att skapa ett ”Facebook för läkarkåren”, en plattform att utbyta erfarenheter på.

Det visade sig dock vara betydligt lättare sagt än gjort.

När vi startade företaget valde vi visserligen att använda en teknik och affärsmodell som vi kände till väl – men målgruppen läkare var ny. Här valde vi att inte lyssna tillräckligt mycket på målgruppen innan vi drog igång ett nätverk för dem. Det blev ett dyrt misstag att bygga en produkt som läkarna inte såg behovet av.

Läs också: 10 vanliga mejl-missar som kan kosta dig kundenMisstaget uppdagades löpande när vi märkte det låga engagemanget i läkarmålgruppen. De såg inte nyttan av att nätverka, utan hade redan etablerade forum för det på sjukhusen.

När vi insåg vilket fel vi hade gjort kändes det som att luften gick ur oss. Vi hade kämpat i nästan fyra år och gjort en massa bra saker för läkare, bland annat i form av event. Vi korade framtidens ledare i läkarkåren, anordnade välbesökta seminarier på aktuella teman och hade ett uppskattat mejlutskick, medan själva nätverkandet online där vi förväntat oss löpande diskussioner och delningar av svåra fall uteblev. I stället för att läkarna självmant satte igång diskussioner fick vi krysta fram teman som skulle ge lite interaktion.

Läs också: Misstaget som satte Albrights trovärdighet på spel

Jag, Anna Norin och Stina Ahlström som jobbade med bolaget (och fortfarande gör det) satte oss i två dagar och gick igenom allt vi varit igenom och pratade väldigt mycket om vi ens orkade ta ett omtag.

Vi hade väldigt fina relationer med läkemedelsindustrin och vi visste att man gärna ville nå målgruppen läkare på ett effektivt och engagerande sätt. Vi visste också att läkarna gillade att ta del av patientfall. Så vi bestämde oss för att helt ändra inriktning på Meduniverse.

Vi var väldigt krassa och bestämde oss för att göra om hela affärsmodellen från grunden och identifiera en ny möjlighet utifrån samma kundgrupp – men den här gången utifrån vad läkarna saknade.

Först bollade vi framförallt inom bolaget och styrelsen för att överhuvudtaget se om vi skulle få förtroende och hitta energi att börja om.

När vi hade fått klartecken återstod att göra läxan bättre den här gången. Vi testade produkten på ett stort antal läkare. Vi mötte ett stort intresse och såg ett tydligt behov. Nu visste vi att vi hade en mycket bättre möjlighet att lyckas.

Idag är Meduniverse ett mjukvarubolag inriktat mot läkemedelsindustrin. I samband med det gick Almi Invest och några privatinvesterare med bakgrund från hälsovårdsindustrin in med riskkapital på drygt två miljoner kronor.

Nu kan läkemedelsföretagen lägga in fiktiva patientfall kring sina produkter, informera hur man använder dem och vilka nya läkemedel och behandlingsriktlinjer som finns. På så sätt kan de nå ut till läkare, sjuksköterskor och olika målgrupper.

Vår största lärdom blev att göra läxan ordentligt. Ofta kan man fråga sin potentiella målgrupp om något och få bekräftande svar som sedan ändå inte stämmer när man väl drar igång. Nu är jag mer vaksam på att inte vara för snabb i tanken mellan idé och handling.

Idag kan jag och hela teamet skratta åt vårt misstag, men under de första åren var det inte lika mycket skratt. Det var enormt frustrerande och i många år väldigt dränerande både finansiellt och energimässigt.

Jag är trots allt mycket glad för att vi orkade prata oss igenom nya möjligheter. Fördelen med att inte lämna vare sig team eller kundgrupp är att vi vet var vi har varandra och vad kunderna förväntar sig av oss.

Entreprenörer misslyckas, det är en stor del av företagandet. Nyckeln ligger i att vara tillräckligt uthållig och spänstig för att orka ta nya tag – och förstå att det tar tid att bygga bolag.

I vårt fall har misstaget gjort oss starka i vår nya affärsmodell. Vi har gått från fyra till tolv anställda på ett halvår och finns numera på åtta marknader i Europa.

Vi har hög efterfrågan och har tack vare jobbiga erfarenheter lyckats ta fram ett digitalt patientfallsverktyg som används av över hälften av de tio största läkemedelsbolagen i världen.”


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.