Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Vilken affärsidé! Faizal äter, umgås – och tar betalt

Yasemin Bayramoglu 13 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Det finns kontorsjobb, industrijobb – och så finns det jobb som åtminstone utåt mest ser ut att handla om njutning.Ett sådant har Faizal Luttamaguzi skaffat sig. Han kan på heltid göra det han gillar mest – äta och umgås.När Faizal Luttamaguzi skulle plugga marknadsföring valde han att göra det i USA. Efter ett antal år i New York hade han inte bara yrkeskunskaper med sig hem, utan även en riktigt bra affärsidé.
– I USA har food tours – alltså guidade matturer – funnits länge. Jag har provat i såväl New York som Chicago och New Orleans. Det är ett underbart sätt att introduceras inte bara till olika typer av mat som är speciell för området, utan även för en stad. Man får en snabb överblick – och en vink om vad man vill utforska mer på egen hand. Dessutom sprang jag på andra turister som var kul att hänga med, säger Faizal.

Under några timmar promenerar man från restaurang till restaurang och får smaka sig igenom de lokala höjdpunkterna. Till slut har man inte bara fått en hel måltid i magen utan en del motion i benen också.

LÄS OCKSÅ: Testa dig själv - har du vad som krävs för att lyckas?Foodtour2814WEBBVäl hemma igen jobbade han på DN med marknadsföring när han bestämde sig för att faktiskt ta tag i foodtour-idén och starta ett företag på hobbynivå.
– Jag älskar Stockholm och ville göra något här.

Men hur gör man då om man inte har något startkapital? Faizal knådade på idén, satte ihop ett snyggt presentationsmaterial i powerpoint och började gå runt till krögare i centrala Stockholm.

– Jag kom dit med min akademiska bakgrund och hade tagit på mig slipsen. Men jag hann aldrig visa min presentation, för bara efter några minuter hade de fattat hela idén och var på. Och snart insåg jag att slipsen inte behövdes heller.

Faizal skrattar. Det personliga mötet – och hans personliga engagemang – sålde in produkten på nolltid. Och på ett sätt som ett mejl eller en broschyr aldrig hade fixat.
– Sedan tryckte jag upp tusen flyers, tog min cykel och cyklade runt bland hotellen innanför tullarna. Jag tänkte att de kunde hjälpa mig få kunder, mot tio procent av intäkterna per hänvisad kund, säger Faizal.

Han lade tre dagar på besöken. Och av allt han gjort i företaget foodtours.eu är detta kanske det han är mest stolt över – att han utan någon marknadsföringsbudget fick igång verksamheten. För sedan gick det fort.

Det som Faizal trodde var en sommaridé visade sig hålla i sig även under hösten och vintern. Bokningarna fortsatte strömma in. Och ganska snabbt insåg han att de inte kom via hotellen längre.
– Det visade sig att en av mina allra första kunder hade skrivit ett omdöme på Trip Advisor – och att det här var den bästa food touren hon varit på någonsin!

Varför var hon så nöjd att hon skrev om det på Trip Advisor? Återigen det personliga engagemanget.

Faizal berättar hur han inför starten hade läst på om Stockholms historia, tryckt upp en jacka med företagets namn. Allt för att verka professionell. Men efter en stund tillsammans med sina gäster glömde han sitt proffs-jag och var sig själv. Kunderna började ställa frågor till honom som ”hur är det att leva som mörk i Sverige?”, ”är det sant att folk tar livet av sig under vintrarna här?”.
– Man kan läsa allt om historia på Wikipedia, men kunderna vill få svar på helt andra frågor – om hur det är att leva här.

Omdömena på Trip Advisor är otroligt lästa. Ett bra betyg där kan göra all skillnad i världen, som för Faizal. Ett dåligt detsamma, då är det bara att stänga affären. Faizal kallar det för sitt guldägg. I dag kommer 98 procent av bokningarna via Trip Advisor och nyligen fick han deras utmärkelse Certificate of excellence för sin suveräna service.
– Du kan inte kontrollera Trip Advisor. Därför gäller det att varje tour jag gör håller världsklass.

När Faizal ville utöka företaget till Köpenhamn och Oslo behövde han få in extra kapital. Han fick då frågan vad risken var att en aktör med större muskler skulle kunna komma in och sopa banan med honom.
– Jag kunde inte svara på frågan. Jag hade aldrig tänkt så. Men när jag kom hem och funderade insåg jag att min grej är just att det är personligt och engagerat – och det kan ingen kopiera. När kunderna säger ”du fick oss att glömma att vi hade betalat för att umgås med dig” – det var mitt svar på frågan. Så jag slängde företagsjackan. Min nyckel till framgång är att jag är mig själv.

Detta gör förstås att det är viktigt att Faizal väljer rätt personer när han hyr in extraguider. Men även då gäller det att det är personer som är sig själva på jobbet – och gillar det de gör. Och att de kan lyssna in gruppen.
– Kunderna har kul om du har kul. Om du inte har kul så kommer de inte tillbaka. Jag fick ett samtal från en guide som undrade om det var ok att han tog med sin grupp till en butik med vinylskivor, för de hade börjat prata om det. Klart han skulle! Det är ju så det ska vara.

De guider som får bäst omdömen från kunderna får flest bokningar av Faizal.

Nu har han precis lanserat en ny sajt, toursofstockholm.com, med helt andra besöksmål. En fototur med professionell fotograf, en guide till Södermalm, en till Gamla Stan och en modetur med besök hos designers.
– Det är mina matkunder som har frågat efter det. De ville upptäcka fler saker. Det är kul!

Det låter som om du har det ultimata drömjobbet?
– Jag äter god mat och umgås med fantastiska människor – skojar du?


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.