Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Vinkla om din affärsmodell – bli mer lönsam

25 oktober, 2012 4 minuters läsning
I dag går utvecklingen raketfort, och det gäller att ständigt omvärdera din affär för att skydda dig. "Att se över affärsmodellen är inte bara ett sätt att bli mer lönsam. Det är ren överlevnad" säger experten och ger här sina bästa tips.

I  nummer 1 2015 av Driva Eget ägnade vi hela vårt tema åt disruptive innovation – hur marknaden nu skrivs om av snabba nytänkande företag och hur du skyddar dig mot superföretagen – eller själv blir ett. Går firman dåligt? Det behöver inte vara dig det är fel på – utan din affärsmodell som behöver vinklas om. Lösningen är att tydliggöra hur din affärsmodell egentligen ser ut – och ställa den på sin spets. Då kan du också se vad du ska förändra.

Det menar Petra Palmgren Lindwall, som driver en konsultbyrå i Göteborg där hon hjälper företag med just detta. Samma ämne undervisar hon om på Chalmers tekniska högskola och på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Att se över affärsmodellen är enligt henne inte bara ett sätt att bli mer lönsam. Det är ren överlevnad:

– Det går inte att stå stilla när världen snurrar så snabbt omkring dig. Då blir du till slut omsprungen, säger hon.

Betyder det att man ska ändra inriktning på företaget stup i kvarten? Nej, det handlar inte om att börja sälja mobilappar i stället för grönsaker, bara för att appar råkar vara i ropet.

– Det är en ständig process, ett sätt att tänka. Man är medveten om vad som händer omkring företaget, lyssnar in och är öppen för förändringar. Då märker man när det kommer ett tåg man ska hoppa på, förklarar hon.

Hon tar exemplet när e-handeln gjorde sitt intåg i Sverige. Många butikskedjor blundade för utvecklingen och blev snabbt omsprungna av billigare alternativ på nätet. De företag som såg trenden och vågade ställa sin affärsidé på sin spets hoppade på tåget – och fick ett försprång.

Det finns flera modeller att använda för att utmana, och därefter vinkla om, sin affärsidé. Petra Palmgren Lindwall använder sig av en som kallas ”Business model canvas”, utvecklad av Alexander Osterwalder som skrivit boken Business model generation. I korthet går den ut på detta:
  1. Kartlägga din affärsmodell. Skaffa koll på hur läget ser ut idag.
  2. Utmana affärsmodellen. Utvärdera de olika delarna för att se vad du kan göra för att bättre matcha vad kunderna vill ha.
  3. Agera. Genomför de förändringar du har kommit fram till att du måste göra för att bli mer lönsam.
STEG 1: KARTLÄGG
All förändring börjar med att se var du befinner dig idag. Visst har du koll på hur ditt företag fungerar. Men att beskriva sin affärsmodell är en annan sak.

– Det är nyckeln till att kunna se vilka förändringar du behöver göra för att bli mer lönsam, säger Petra Palmgren Lindwall.

Modellen ”Business model canvas” bygger på att du ska beskriva din affärsmodell i nio olika block. Skriv ner svaren på dessa frågor.
  • Dina kunder. Beskriv vilka kunder du har. Om ditt företag har flera kundsegment – gör en ny modell för varje eller markera dem i olika färger.
  • Ditt erbjudande. Dina produkter eller tjänster som skapar värde för dina kunder. Beskriv värdet de skapar.
  • Dina säljkanaler. Hur du når dina kunder och säljer in dina tjänster eller produkter.
  • Dina kundrelationer. Beskriv vilken typ av relation du vill ha med dina kunder.
  • Dina intäkter. Pengar som varje kundsegment genererar. Det finns två olika typer: Engångsintäkt från en kund – och återkommande intäkter.
  • Dina resurser. De viktigaste tillgångarna du behöver för att ditt företag ska rulla på. Till exempel: Maskiner, personal, partnerskap, patent, kunddatabas.
  • Dina aktiviteter. De viktigaste aktiviteterna du måste göra för att företaget ska rulla på. Till exempel: Produktion i form av utveckling, producera och leverera produkter eller problemlösning där du kommer upp med nya lösningar på kundernas problem.
  • Dina partners. De nätverk av leverantörer och partners du behöver för att företaget ska fungera.
  • Dina kostnader. Alla kostnader företaget har för att affärsmodellen ska fungera.
STEG 2: UTMANA
När du vet hur din affärsmodell ser ut är nästa steg att se över hur den kan bli bättre. Hur kan den bättre matcha kundernas behov? Finns det något block som kan vinklas om så att dina kunder blir nöjdare – och du mer lönsam?

Gå igenom alla punkterna ovan och fråga dig själv: Vad skulle hända om jag gjorde så här i stället? Eller så här…? Till exempel: ”Vad skulle hända om jag hyrde ut mina produkter i stället för att sälja dem?” eller ”Vad skulle hända om jag sålde mina tjänster på nätet i stället för öga mot öga med kunden?”

STEG 3: GENOMFÖR
När du har spånat fram idéer och undersökt om de skulle fungera gäller det förstås att sätta dem i verket. Först när din idé har provkörts ute i verkligheten vet du om den är värd att satsa på.

– Vissa idéer är mer snabbfotade och lätta att testa på marknaden. Andra kan vara en större process att sätta i verket, säger Petra Palmgren Lindwall.

Petra Palmgren Lindwall, konsult och lärare på Chalmers tekniska högskola och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.Uppdaterad 2015-12-18Prenumerera på tidningen här.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.