Därför lönar det sig att snacka på jobbet

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 27 maj, 2019

Hög produktivitet på en arbetsplats börjar inte med att någon hojtar ”nu kör vi!”. Det börjar med mingel, relationer och ledarskap.
Här är ledarskapsproffset Mia Törnbloms bästa tips på hur man lyckas.

Det finns fyra faser innan man kommit hela vägen till det optimala jobbteamet. Det berättade ledarskapsutvecklaren Mia Törnblom, som driver MT Ledarskap, när hon föreläste på vårt event Business Hacks.

FAS 1, TILLHÖRIGHETS- OCH TRYGGHETSFASEN

Man kan jämföra det med ett mingel, ibland kallas den här fasen också just coctailfasen. Det här är gruppens start. Det är nu vi bygger grunden för att sedan kunna ta oss igenom fas två. Under första fasen träffas vi och börjar lära känna varandra, vi pratar om tidigare erfarenheter och drivkrafter. Slöseri med tid? Inte!

LÄS OCKSÅ: MIAS 7 TIPS TILL FRAMGÅNG

– Första fasen är väldigt viktig. Det är viktigt att vi lägger tid på att lära känna varandra och pratar om visioner och drömmar. Investeringen i fas 1 har vi nytta av i nästa fas, säger Mia.

FAS 2, OPPOSITION- OCH KONFLIKTFASEN

I den här fasen sätter man strukturen i gruppen, man får sina roller. Individernas ambitioner igenom på ett annat sätt och man hittar sina specialområden. Då är det ofrånkomligt att det ibland dyker upp motsättningar på ett eller annat sätt och det gäller att man kan ”bråka ihop sig”, som Mia uttrycker det. För att kunna göra det på ett bra sätt krävs att man inte läser in andras åsikter som kritik mot en själv som person.

– Det är nu det är så viktigt att man verkligen jobbat i fas ett. För om jag inte har gjort det har jag inte hunnit börja tycka om dig än. Då kanske jag inte förstår att du reagerar som du gör för att du haft tidigare erfarenheter som påverkat dig. Men om jag förstår varför du resonerar som du gör, är det lättare att prata om sak i stället för person.

FAS 3, TILLITS- OCH STRUKTURFASEN

Nu är det tryggt igen. Vi känner varandra. Vi kan ha konflikter och jobba igenom dem utan att såra varandra. Nu blir det mer och mer fokus på att bara jobba på.

FAS 4: ARBETE OCH PRODUKTIVITET

Om bara 30 procent av arbetstiden faktiskt går åt till arbete i fas 1 och 2, så går 80 procent av tiden i fas fyra åt till just arbete.

Mia drar en parallell till ett depåstopp i ett Formel1-race. Utan att behöva snacka sticker ett helt team ut till bilen och byter allt som ska bytas för att bilen ska komma på banan så snabbt som möjligt igen. Nu vet alla i teamet vad som ska göras och vad som förväntas av en.

Problemet är bara att alla team inte tar sig till fas 4. Tja inte ens till fas tre.

– Man har mätt det här och då har man sett att bara 50 procent tar sig till fas tre. Bara en fjärdedel tar sig till fas fyra. Att ta sig vidare kräver tid, arbete och framför allt ledarskap. Men medan det krävs ett styrande ledarskap i fas ett och två har man i fas 3 och 4 mer av en coachande roll, säger Mia Törnblom.