Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Så blir framtiden efter Corona för oss företagare – 4 scenarion

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 26 oktober, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Framtidsvisionären Charlotte Mattfolk och hennes team på IAMAI har genomfört en kartläggning av framtiden efter corona. Här går vi igenom de olika framtidsscenarier världen står inför och hur det kan påverka livet för dig som driver ett mindre företag.

Många försöker förutspå vad som kommer att hända med världsekonomin till följd av corona. Vad bli konsekvenserna här och nu och vad händer framåt är frågor vi ställer oss. Det går inte för någon att veta exakt hur utvecklingen kommer att se ut, men det går att urskilja olika scenarier och planera för dessa.

Charlotte Mattfolk, mångårig managementkonsult och expert på scenarioplanering, med över 500 framtidsstudier i backspegeln, och hennes kollegor på IAMAI har kartlagt fyra olika scenarier för hur samhället
kan se ut efter coronakrisen.

– Vi tittar på utvecklingen och har skapat fyra tänkbara scenarier – fyra olika riktningar som världen kan ta. Det är en välbeprövad metodik och det är viktigt att det är just fyra och inte tre, för då finns det oftast en gyllene medelväg man frestas att välja. Alla framtidsbilder ska kunna inträffa, även om de kanske inte blir så extrema som vi målar upp dem, säger Charlotte Mattfolk.

50 experter har skapat fyra framtidsscenarier

– I vår unika kartläggning där mer än 50 expert bidragit har vi fått fram fyra tänkbara scenarier och genom att planera efter dessa har du betydligt större chans att klara dig ur krisen som företagare, menar Charlotte.

Scenarierna styrs av två osäkerhetsmoment:

  • 1) Snabb respektive långsam återhämtning, något som varierar kraftigt i olika branscher.
  • 2) Om vi kommer att prioritera säkerhet i samhället respektive individuell integritet.

De fyra scenarierna beskrivs kortfattat nedan och metoden fungerar så att flera av scenarierna kommer att ske och det gäller att förbereda sig för alla fyra scenarier för att kunna möta den stora förändring vi står inför.

Tidsfaktorn i återhämtningen är central för hur omfattande förändringar vi kommer att se, där en långsam återhämtning å ena sidan ger störst utmaningar men också mest påtaglig innovation och god grund för strukturell
förändring och hållbarhetstänkande.

Tips! Så bygger du ditt företag i en framtid med AI och Blockchain

Framtiden efter Corona – scenario 1: Närhetsekonomier

Smittspridningen kommer i vågor vilket gör att oron och arbetslösheten i världen är stor. Vi fortsätter att hålla avstånd gentemot varandra och stora bolag tappar i kraft mot mindre.

Vi håller oss i mindre cirklar, både resande och frakt minskar och ger utrymme för mindre småskaliga lösningar baserade på en närhetsprincip. Företag förväntas ha en stor kontroll över sin värdekedja och även nationer säkerställer större
beredskap och självförsörjning.

Vad bör småföretagare göra om framtiden efter corona blir enligt scenario 1 – närhetsekonomier?

  • Bygg nära relationer med era kunder.
  • Satsa på att kunna visa att ni har kontroll på hela värdekedjan – från idé, till produktion, distribution.
  • Återanvändning – och helst ska detta vara ett litet cirkulärt system.

Lyssna när Charlotte Mattfolk berättar om de fyra framtidsscenarierna i podden Business Hacks här

Eller ladda ned det på din favoritplattform. Det gör du här – välj mellan Apple Podcasts, Spotify eller Acast. Tips! Prenumerera på Business Hacks för att inte missa något avsnitt!

Framtiden efter Corona – scenario 2: Hälsostatussamhället

En stor del av befolkningen har smittats, ekonomin och sjukvård paralyserats, vaccin fördröjs. Efter en lång karantän är vi beredda att låta stater och företag hälsotesta oss på motsvarande sätt som när vi förstärkte säkerhetskontrollerna på flygplatser efter 9/11 – detta för att samhället ska kunna öppnas.

Bolag omstrukturerar, vilket initialt innebär att arbetslösheten är skyhög och fattigdomen utbredd. Detta tvingar fram en hög innovationsgrad, stora livsstilsförändringar och en rejäl omstrukturering av samhället med starkt hållbarhetsfokus.

Vad bör småföretagare göra om framtiden efter corona blir enligt scenario 2 – hälsostatussamhället?

  • Tänk till kring hur era kunder mår och om ni kan bidra till deras hälsa på något sätt.
  • Det kan vara genom att visa när det är bäst att besöka er.
  • Det kan innefatta insamling av någon typ av hälsodata.
  • Och det kan även leda till innovativa nya tjänster och produkter.

Tips! Så kommer AI och digitalisering påverka ditt företag

Framtiden efter Corona – scenario 3: Behovsmonopol

Bolag som är centrerade runt kundbehov, med hög anpassningsförmåga är de som klarat sig bäst och de stärker sin position, samtidigt som nya bolag med samma tänk växer fram.

Smittan har hävts genom att vi delar med oss av vår hälsodata, hur vi rör oss och vad som händer oss och vi har alla tillgång till appar liknande ”covid-19 check”, där vi kollas och får koll. De flesta av oss har delat med oss av vår data.

De som väljer att stå utanför nekas tillträde till vissa offentliga platser. De som har råd är ”corona-trötta” och reser, roar sig och shoppar som aldrig förr. Data kring kundbehov nyttjas för att förstå precis var nästa behov skapas för att kunna anpassa produktionen exakt.

Vad bör småföretagare göra om framtiden efter corona blir enligt scenario 3 – behovsmonopol?

Här handlar det om att vara bäst på att förstå sin kunds behov och inte vara rädd för att förändra sin egen affär så att den passar kundens önskemål. Det är otroligt viktigt att förstå sin målgrupp och hur den förändrat sitt beteende som en konsekvens av corona. Anpassning är avgörande – vänta inte på att det ska bli som förut.

Framtiden efter Corona – scenario 4: Kunskapsglobalisering

Smittspridningen är under kontroll, men nya smittvågor är en del av vår vardag. Vi
blir försiktigare med hur vi möts och med folksamlingar. Bolag som anammat digitala arbetssätt klarar sig bäst genom krisen, och vi alla lär oss mer om att arbeta digitalt.

Människor söker frihet och oberoende, de vill vara herre över sitt eget liv och litar inte längre på anställningstrygghet i större bolag. Hög arbetslöshet inom serviceyrken. Globaliseringen går från att innebära handel med fysiska ting till att vara utbyte av kunskap och hjärnkapacitet.

Kunskap värderas högre, men utbildning blir också billigare och mer lättillgänglig. Ett mer utpräglat digitalt liv är bra för miljön, vi shoppar färre fysiska varor och värdesätter tid med familj och vänner.

Vad bör småföretagare göra om framtiden efter corona blir enligt scenario 4 – kunskapsglobalisering?

Här har vi en kunskapstörstande konsument som vill lära sig mycket och betalningsviljan för detta ökar i takt med att nya smarta affärsmodeller kommer till marknaden.

Många företag har i corona-tider bjudit på sin kompetens som ett sätt att bidra till samhället i en tid när försäljningen stått still. Vi ser också en möjlighet för småföretagare att genom detta få tillgång till en global marknad.

– Det gäller att ta tillvara möjligheterna i detta och både se över sina kostnader och skapa innovationer på ett strukturerat sätt så att man blir förberedd för framtiden, säger Charlotte.

– Vi pratar om att ett vaccin kanske kommer nästa sommar, och även om det vore en snabb återhämtning är det trots allt ganska långt bort i tiden. Vi rör oss i mindre cirklar, reser varken för jobb eller nöje, och träffar färre människor. Allt detta sammantaget kommer att få oss att resonera på nya sätt, säger Charlotte.

Charlottes tips om framtiden till småföretagare

  • Häng med i trender och analysera vad som kan hända i framtiden.
  • Ha en tydlig strategi och plan baserad på fakta och data om dina kunder, det är avgörande.
  • Kriser brukar föra med sig ett uppsving av innovationer och nya affärsmodeller. Småföretagare bör dra fördel av sin möjlighet att styra om sin verksamhet snabbt och vara anpassningsbar till rådande omständigheter, det kommer att vara en klar framgångsfaktor i den tid vi har framför oss.

Tips! Läs och ladda ned hela rapporten om framtidens scenarion här



ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.