Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Utveckla digitala tjänster? Här är listan på de hetaste trenderna just nu

Josefin Wallin 15 november, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Utveckla digitala tjänster

Vill du utveckla digitala tjänster som appar eller en e-handel? Då behöver du förstå vad kunderna efterfrågar. Här är listan på de hetaste trenderna just nu.

Stora möjligheter för digitala entreprenörer

Både konsumenter och företag efterfrågar smarta digitala lösningar, och som företagare behöver du fundera på hur du kan möta efterfrågan genom att utveckla digitala tjänster. Nästan alla branscher behöver nämligen digitala lösningar – alltifrån myndighetskontakter och schemaläggning i barnomsorgen till frisörtider, näthandel, streaming och spel. Det här ger dig som entreprenör stora möjligheter till en ny marknad.

Värdefull information om dina kunder

I rapporten Svenskarna och internet så kartläggs och analyseras svenskarnas nätvanor under det senaste året. Det innebär att även små företag, eller företag utan en stor budget, kan ta del av värdefull information om sin kund.

svenskarna och internet
Måns Jonasson, digital strateg och "internetexpert", menar att rapporten är extra värdefull för mindre företag, som inte har samma möjlighet att göra analyser på sina kunder. Foto: Kristina Alexanderson

Måns Jonasson, är digital strateg och "internetexpert"Internetstiftelsen som tar fram rapporten Svenskarna och internet 2021. Till Driva Eget understryker Måns vikten av att inkludera alla grupper av användare. Detta för att tjänsterna ska kunna bli tillgängliga för fler (för det vill du ju såklart!)

– Kan alla använda de digitala tjänster som tas fram idag, eller finns det grupper av användare vi behöver tänka extra mycket på när det gäller tillgänglighet? Väldigt många av dem över 50 år känner sig inte helt bekväma med att använda nätet för att uträtta ärenden, och det här är något alla behöver tänka på när vi utvecklar och utformar appar, tjänster och webbplatser, säger han.

Rapporten visar tydligt att tillgänglighet efterfrågas i digitala lösningar. Vad mer från rapporten behöver du veta när du ska utveckla digitala tjänster? Driva Eget listar de viktigaste insikterna.

Digitala tjänster? Det här vill din kund ha mer av.

  • Hälften av de som gör inköp online känner någon form av otrygghet. Det kan handla om en osäkerhet om hur ens privata uppgifter hanteras – men också om att det känns osäkert att lämna ut sina kortuppgifter.
  • Svensken gillar att chatta. Hur kan du utnyttja det här? Kanske kan du erbjuda chatt som en del av kundtjänsten? 40% av internetanvändarna använder exempelvis Facebook Messenger dagligen. Ännu en slutsats? Kanske är det en bra plattform för din annonsering?
  • Stort hjälpbehov på nätet – speciellt hos de äldre. Vänder sig din digitala tjänst eller e-handel mot en äldre målgrupp? Då möter du ett större hjälpbehov. Tydligare beskrivningar och en ännu enklare köp- eller användningsprocess är då att föredra.

Svenskarna och internet visar klart och tydligt vilka potentiella kunder du missar om du inte tar med dem i beräkningen redan på planeringsstadiet av dina nya digitala tjänster.

Måns Jonasson till Driva Eget.
  • Mobilt, mobilt, mobilt! Den enhet som används allra mest har vi alltid i fickan, nämligen mobilen. Att utveckla digitala tjänster som passar mobilen är en självklarhet – snarare än ett tips.
  • En rädsla för att göra fel är en av de främsta anledningarna att internetanvändarna känner att de behöver hjälp med sin betalning. En tydlig, enkel och trygg form kring betalningslösningen är därför en riktigt bra idé!
  • Vi vill handla hos en trygg e-handel. Kunden är orolig för att inte få sin vara och är ofta osäker vid betalningsmomentet. Många önskar att man ska få en betalnings- eller orderbekräftelse vid sitt köp, kanske just av den här anledningen. Har du inte en sådan? Då är det en god idé att skaffa det genast.
  • 1 av 10 tycker det är omständigt att betala på nätet. Att göra betalningen snabb och enkel är därför till din fördel när du vill driva till ett köp. Svensken är otålig och gillar när det är just både enkelt och snabbt.

Sammanfattning: Tänk på detta när du ska utveckla digitala tjänster.

Otrygghet dominerar när svensken uttrycker sig kring de digitala tjänster som används. Att det ska vara enkelt, tydligt och tryggt är någonting som generellt efterfrågas. En rädsla att lämna ut kortuppgifter eller inte få någon form av betalnings- eller beställningsbekräftelse är en annan. Här behöver du som leverantör jobba hårdare för att möta kunden eller användaren. Det kan kännas skönt i sammanhanget att veta att även de största leverantörerna möter samma sorts kritik. Att ta med sig den här analysen när du ska utveckla digitala tjänster kommer göra dig uppskattad hos kunden.

Vill du läsa mer:
Svenskarna och internet 2021: Så här ser svenskarnas nätvanor ut

Rekordökning för e-handel under pandemin

Visste du att enligt Postnords undersökning E-barometern har e-handeln slagit rekord under pandemin. Hela 40 % uppges tillväxten vara under 2020 – jämfört med året innan.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.