Svenskarna och internet 2021: Så här ser svenskarnas nätvanor ut

Josefin Wallin

Publicerades: 3 november, 2021
Foto av: Kristina Alexanderson/ Internetstiftelsen

Vilka nätvanor har svenskarna 2021? I rapporten Svenskarna och internet 2021 kartläggs våra nätvanor, och de påverkar i hög grad oss företagare. Här är de mest spännande nyheterna i nätvanorna som du behöver ha koll på.

Vilka utmaningar upplever kunderna i din e-handel? Vart finns din målgrupp? Vilka sociala medier gäller just nu? Driva Eget får hjälp av internetexperten Måns Jonasson på Internetstiftelsen för att utreda hur svenskens internetvanor påverkar oss företagare.

Varje år släpper Internetstiftelsen sin rapport, Svenskarna och internet 2021, där de frågat svenskarna hur vi använt internet under året som gått. Här kan du se svart på vitt vilka plattformar vi använder, vilka grupper som rör sig var, vad svensken gillar – och inte gillar.

Men hur påverkar det dig som företagare? Jo! Rapporten utläser att 94 % av svenskarna använder internet och ser man på åldersgrupperna 70-talister till 00-talister är nästintill 100 % internetanvändare. Det innebär att internet är en plats du som företagare inte kan undvika (här rör sig dina kunder). Rapporten är också intressant på så sätt att du kan se var din målgrupp finns eller se vilka utmaningar som finns – vars lösning kanske är nästa affärsidé?

– Många nystartade eller mindre företag har inte själva möjlighet att göra analyser på vad deras målgrupper har för digitala beteenden. Rapporten erbjuder ett gediget underlag på ett tillgänglig och begripligt sätt.

Måns Jonasson, Internetstiftelsen, till Driva Eget.
Svenskarna och internet - måns jonasson
Måns Jonasson är digital strateg på Internetstiftelsen. Foto: Kristina Alexanderson/Internetstiftelsen

Måns Jonasson är digital strateg och ”internetexpert” på Internetstiftelsen, och ett välkänt ansikte för många. Det var också Måns som presenterade rapporten när den släpptes 26 oktober.

– Många nystartade eller mindre företag har inte själva möjlighet att göra analyser på vad deras målgrupper har för digitala beteenden. Rapporten erbjuder ett gediget underlag på ett tillgänglig och begripligt sätt. Svenskarna och internet visar klart och tydligt vilka potentiella kunder du missar om du inte tar med dem i beräkningen redan på planeringsstadiet av dina nya digitala tjänster, säger Måns Jonasson till Driva Eget.

Ta gärna del av rapporten i sin helhet: Svenskarna och internet 2021!

Sociala medier

Planlöst scrollande eller en möjlighet att nå dina kunder? Åsikterna om sociala medier är många. I Sverige använder nästan alla internetanvändare sociala medier. På topplistan över de mest populära sociala medierna finns Facebook, Instagram och Youtube. Personer födda på 90-talet är de som dominerar användandet av sociala medier.

  • Snapchat och Tiktok – viktiga för yngre. Tiktok används mest av 00-talister.
  • Åtta av tio internetanvändare har använt Youtube det senaste året. Hälften av dem ser på instruktionsvideor.
  • Fyra av tio som arbetar har använt Linked’in det senaste året.
  • Facebook är störst, följt av Instagram och Youtube.

Medietjänster och nyheter

I rapporten Svenskarna och internet 2021 kartläggs också svenskarnas användande av medietjänster och nyheter. Unga får sina nyheter från sociala medier och i övrigt läser också 45 % av internetanvändarna sina nyheter här. Playtjänster och streaming är vanligare än traditionell tv. Här är det 90-talisterna som konsumerar mest strömmande videotjänster, liksom poddar. Pappersböcker? Inte om du frågar gymnasieungdomarna. Inte ens hälften av den här gruppen har läst en bok i pappersformat det senaste året. 40 % av internetanvändarna läser en digital dagstidning minst en gång i veckan.

  • Fler har tittat än lyssnat på en strömmande tjänst under det senaste året.
  • 90-talisterna dominerar när det gäller strömmande videotjänster och poddar.
  • 60-talisterna är den grupp som läser mest digitala dagstidningar.
  • Sociala medier är en viktig plattform när vi konsumerar våra nyheter.

Otrygghet på nätet

I rapporten framgår det att många upplever en viss osäkerhet på nätet. Vanliga rädslor är att lämna ut kortuppgifter, att personuppgifter ska samlas in av myndigheter och företag samt att utsättas för bedrägerier. Hälften av dem som betalar online känner någon form av otrygghet.

  • Nio av tio använder olika e-tjänster.
  • Fyra av tio uppger att de har blivit utsatta för olika bedrägerier online.
  • Hälften av dem som gör köp online känner någon form av otrygghet.
  • Det finns en oro för nätet. Svenskarna uppger att de önskar att digitala tjänster skapas med fokus på säkerhet och integritet. Ett ansvar de menar ligger hos myndigheter – men även hos företag.

E-handel och digitala betalningar

Rapporten Svenskarna och internet 2021 uppmärksammar att fler börjar intressera sig allt mer för onlineshopping. Hela 94 % av internetanvändarna uppger att de handlar online. Det innebär att nio av tio gör inköp på nätet. Här har det skett en ökning, då två av tio har börjat handla här de tre senaste åren. Utmaningen för företagen som leverantörer är att skapa trygghet hos kunden, då hälften av dem som betalar på nätet känner sig just otrygga.

  • Nio av tio handlar på nätet
  • Var tionde betalar dagligen med Swish
  • 94 % av internetanvändarna uppger att de e-handlar
  • Två av tio har börjat handla online de senaste tre åren
  • Fyra av tio känner till ”Live shopping”
  • Hälften av dem som betalar på nätet känner sig otrygga

Rapporten noterar även:

  • Att jobba hemma har fått tummen upp – distansundervisning tummen ner.
  • Svensken gillar att chatta. I rapporten kan man tydligt se att chatten har blivit en del av svenskens dagliga liv. Exempelvis så använder 40 % av internetanvändarna Facebook Messenger dagligen.
  • De digitala kommunikationstjänster som använts mest det senaste året är i rangordning Facebook Messenger, Microsoft Teams, Zoom, och What’s App.
  • Kvinnor har varit mer digitalt sociala än män under det senaste året.
  • Fyra av tio har deltagit i ett digitalt event det senaste året och 28 % har deltagit i ett digitalt träningspass.
  • Mer än var fjärde singel har nätdejtat.
  • Spel är socialt för unga. Ungefär hälften spelar spel online för nöjes skull – och av dem som är födda på 2000-talet har sex av tio sett på när andra spelar via nätet.
  • 100 % av gymnasie- och högstadieelever använder internet.
  • Det finns ett stort hjälpbehov på nätet – speciellt hos de äldre.
  • De flesta använder internet via sin mobiltelefon.

Nyfiken på mer kring digitalisering och e-handel?

Läs: Så lyckas du med din e-handel – knepen från Sveriges främsta e-handlare

Lyssna: De hetaste digitala trenderna just nu – med Beata Wickbom

Lyssna: Digitalisering, AI och framtidens e-handel – med Mikael Ahlström