4 sätt att skapa ett perfekt budskap till dina kunder

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 24 mars, 2020
Publicerades: 2 februari, 2020
Foto av: Ola Kjelbye

Ska du lyckas med din kommunikation måste du få ordning på ditt huvudbudskap. Här är fyra tips från kommunikationsexperten Erik Mattsson på Ordrum.

TÄNK INTE UT, TÄNK IN

Tänk inte att du ska ha ut något av ett möte med en annan person, utan du ska ha in något hos hen. För att kunna det måste du veta en massa saker om den du ska prata med för att kunna formulera dig, så att det du säger har betydelse. All kommunikation handlar om vem du pratar med.

LÄS MER: Så blir du en mästare på kommunikation

VAD SKA DEN ANDRE VETA?

Håll igen på bakgrundspratet och faktaredovisningen. Fokusera på personen du har framför dig. Den som ska lyssna ska ha nytta av det du presenterar. Det ska förenkla den andres liv. Det låter ganska svårt, men omöjligt är det inte.

VAD SKA DEN ANDRE KÄNNA?

Glädje, frustration, sorg? Det är inte du som nödvändigtvis ska visa känslorna, utan ditt budskap ska väcka något hos den du möter.

VAD SKA DEN ANDRE GÖRA?

Vilken reaktion vill du ha? Ska deltagarna börja göra saker på ett nytt sätt? Ska de kontakta dig efteråt? Det är klokt att i slutet av din presentation påminna om det du önskar att lyssnarna ska göra.

HÖR HELA SAMTALET HÄR: