Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Edits 10 bästa tips för att skapa bra PR

Yasemin Bayramoglu 11 april, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Inspireras av PR-proffset Edit Künstlicher och skapa PR för ditt företag helt gratis! Börja med att hitta ditt guld.

1. TA FRAM DITT GULD

– Man behöver klura på vad som är ens edge. Vad är det som jag eller vårt företag är bäst för? Man kan tycka att man är lika andra, men det kan vara små saker som gör att man är konkurrenskraftig. Här tycker jag att man ska göra en lista. Är man flera så får man komma överens om vad som är guldet och som ska kommuniceras i alla kanaler. Sedan kan guldet förändras över tid också. Men man behöver tänka vad är mitt guld, vad är min expertis, min edge. Det måste inte vara unikt.

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du med din PR-strategi

– Mitt guld är tempo. Jag springer snabbare än andra, det behöver inte vara svårare än så. Jag får mer gjort. Då kan andra tycka ”Oh my God, sa hon så???”, men det är så, det är min edge. Och det kommunicerar jag i alla mina kanaler.

2. KARTLÄGG DINA KUNDER

– Hur gör man det här då? Jo, man frågar! Jag frågar mina kunder ”Vad tycker du är bra? Lyssnar du på poddar, vad tittar du på, vad lyssnar på?”. Om du frågar tio olika personer så kommer du få tio olika svar, men du kommer att hitta någon form av röd tråd.

– Om du är i en väldigt nischad bransch där en branschtidning är dominant, så kan du fråga ”brukar du läsa den tidningen?”. Oavsett vilken bransch du är i så måste du veta vilka medier som tar upp dina branschfrågor.

3. GRÄV DÄR DU STÅR

– Jag slår ett slag för lokala medier och branschmedier. Man tänker så stort, men jag tror att det ofta finns ett större värde i att synas rätt och inte stort.

Lyssna på alla Edits PR-tips i Starta Eget-podden

4. KONTAKTA RÄTT PERSON

– När du ska kontakta en tidning så titta på hur tidningen ser ut och försök hitta vilken journalist som skriver om din typ av frågor. Kontakta inte chefredaktören om det inte är en väldigt liten redaktion. Kvalitet går före kvantitet. Ring hellre två medier och gör en bra pitch i stället för att ringa 20 med 20 dåliga pitchar.

5. VAR BJUSSIG

– Om du vet vad ditt guld är så var bjussig – informativ. Dela med dig av fakta. Gå en omväg och ta fram siffror och trender. Det är att vara bjussig och det tycker media om. Man ska inte vara så hemlighetsfull. Det är väldigt lite som är så unikt att du inte kan dela med dig av det.

6. FIXA HÖGUPPLÖSTA BILDER

– Det är många som inte förstår definitionen av hög- och lågupplösta bilder. Jag brukar alltid rekommendera att man jobbar med en professionell fotograf. Högupplösta bilder är en hygienfaktor. Många tänker också ”kommer det en tidning och intervjuar så tar de med sig en fotograf”, men det är inte alls säkert.

7. JOBBA MED STORYTELLING

– Det här gäller ditt privata Facebookkonto. Är du egen företagare så är det svårt att skilja på privat och jobb. Och folk tycker att det är roligt att du berättar. Det är klart att det inte får bli för hysteriskt och absolut inte säljigt. Men jag tycker att man ska dela med sig av ”nu är mina ambitioner, nu är mitt mål det här” eller "åh, jag åkte på pumpen där".

– Dels får du ambassadörer där ute som hejar på dig. Det finns ingen bättre PR, det är fantastiskt. Dels vet du aldrig vem som känner vem heller. Det är ett tips som jag känner väldigt starkt för och som jag vet att många känner ett stort motstånd inför. Men de kan samtidigt dela med sig av ”hej, jag springer det här maratonloppet”. Det här är precis samma sak, det här är värsta loppet!

8. NÄTVERKA

– Man kanske inte hinner springa på alla fysiska nätverk, då finns det bra digitala också. Om du bor på en liten ort och inte har tillgång till nätverk så starta ett! Jag är med i ganska många nätverk. Men jag älskar ju företagande och bolagsbyggare – alltså andra entreprenörer. Så jag blir superpepp när jag träffar andra och hör om deras resa.

9. SAMARBETA OCH GÖR PR IHOP

– Stora bolag är duktiga på det här. HM är experter på designsamarbeten. Det gör de inte av sitt goda hjärta utan för att de får sjukt mycket PR. På 90-talet var det supermodellerna. Och visst, man gjorde en annonskampanj. Men all den PR som de fick på de kampanjerna överskuggade annonsvärdet.

– Men det här går att göra i väldigt mycket mindre skala. Och gärna i en form där det är en lite rolig krock på något sätt. Det kan till exempel vara att man anordnar ett event i en simhall i stället för att man anordnar ett mingel. Något som gör att folk hajar till. Det måste hända någonting, det är också en form av PR. Det är inte alltid det måste vara publicering som det handlar om. Det kan vara möten som får folk att prata och föra det vidare. Eller Instagambilder som tas. Glöm inte att vem du än möter och pratar med så är den personen en bärare av budskapet.

10. TA HJÄLP

– Känner du att det känns för krångligt eller pinsamt, så anlita någon som kan PR. Det är en tröskel att sälja sig själv och många tycker att det känns tufft. Det ska man inte sticka under stol med.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.