Så kan du öka försäljningen inför jul – 9 smarta knepen!

Ebba Arnborg

Publicerades: 27 november, 2024
Foto av: AdobeStock

Julrushen är här – och än finns tid att slå säljrekord innan jul! Här är tipsen som hjälper dig öka försäljningen inför jul, avsett om du säljer produkter eller tjänster.

Black Friday har kickstartat julhandeln, och nu är det dags att hålla farten uppe! Här är några snabba, praktiska strategier för att sticka ut och öka försäljningen inför jul – och samtidigt skapa en positiv upplevelse som stärker ditt varumärke.

9 tips – öka försäljningen inför jul

1. Bygg vidare på Black Friday-trafiken

Använd Black Friday som en språngbräda för julhandeln. Ge kunder som handlar under Black Friday en rabatt som gäller fram till 20/12. Du kan också skicka exklusiva erbjudanden till dem under december.

2. Gör det enkelt att köpa

Se till att din hemsida är snabb och lättnavigerad, och att betalningsprocessen är så enkel som möjligt. Marknadsför expressleverans, enkel frakt och möjlighet till upphämtning. Lyft fram deadlines tydligt, till exempel: ”Beställ senast 20 december för leverans före jul.”

Har du en fysisk butik, tänk på att tydlig skyltning och snabb service kan göra stor skillnad.

3. Skapa smarta paket

Stressade kunder uppskattar smidiga lösningar. Lyft fram färdiga presentkit som passar olika mottagare, till exempel: ”Till mamma” ”Till den som älskar att baka”, ”Perfekt för kollegan” eller ”En lyxig klapp till den som har allt”. Marknadsför presentkit eller produkter som: ”Den perfekta sista-minuten-klappen – redo att hämtas i butik idag!”

Säljer du tjänster så satsa på att skapa tydliga presentkort, till exempel: ”Ge bort en massage”, ”En månad personlig träning” eller ”En digital workshop i fotografering”.

4. Stick ut med julig paketering

En vacker förpackning kan göra hela skillnaden! Fundera på att erbjuda specialdesignade inslagningar eller julkort som tillägg, det kan bli en konkurrensfördel gentemot större företag. Eller tipsa kunder om att köpa till presentpapper och kort. Du kan även skapa digitala eller tryckta presentkort, redo att ges bort direkt.

5. Skapa engagemang med julrim

Julrim är ett lekfullt och enkelt sätt att engagera kunder. Kanske kan du skriva några för dina mest sålda produkter? Eller posta julrim på sociala medier och låta kunderna gissa vilken produkt eller tjänst det handlar om. Den som gissar rätt kan vinna ett pris eller en rabattkod.

6. Satsa på tidsbegränsade erbjudanden

En känsla av brådska kan få kunderna att agera. Till exempel kan du erbjuda fri frakt på alla köp fram till midnatt, ge en gåva på köpet om de köper en specifik dag, eller se till att rabatter är tidsbegränsade.

7. Samarbeta för att nå fler kunder

Gå ihop med andra företag för att skapa unika erbjudanden. Kanske kan du kombinera dina varor med någon annans, till exempel skulle ett café kunna samarbeta med en florist för att skapa ett ”blommor och fika”-paket att ge bort, eller en fotograf och en stylist kan sälja ett ”nyårs-porträtt”-paket.

8. Använd helgerna fram till jul

Många kunder handlar under helgerna. Överväg att ha ”helgkampanjer” varje advent, till exempel fri frakt eller extra rabatter på specifika produkter.

9. Glöm inte att ta hand om dina befintliga kunder

Dina nuvarande kunder är din bästa resurs för att öka försäljningen. Skicka personliga mejl eller SMS där du önskar god jul och bifogar ett fint erbjudande som tack för deras lojalitet.