Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Erik Bergman: Mina framgångstips för entreprenörskap och Instagram

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 november, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning
Erik Bergman Framgångstips

Erik Bergman är en av Sveriges mest uppmärksammade entreprenörer just nu. Som 28-åring tog han Catena Media till börsen och blev mångmiljonär. Hans Instagram-konto har 100 000-tals följare och hans nya projekt ska bidra till att rädda värden. Här är Eriks viktigaste framgångstips – exklusivt för Driva Egets läsare.

Vi bad Erik att med sina egna ord beskriva vilka faktorer som ligger bakom hans framgångar med Catena Media, Instagram och hans nya projekt. Det mynnade ut i nio framgångstips.

*********************

Jag heter Erik Bergman. Du kanske varken har hört talas om mig eller mitt bolag. Men enligt många människors definition tillhör jag de som har lyckats.

2012 grundade min vän Emil och jag ett bolag som heter Catena Media. Efter några år då vi jobbade hårt för att få bolaget att växa noterade vi det 2016 på börsen, på Nasdaq First North. Det var då värderat till 1,6 miljarder kronor. Jag fyllde 28 år samma dag som vi ringde i klockan. Och jag var plötsligt mångmiljonär.

Erik Bergman Catena Media Nasdaq
Erik Bergman ringer i klockan vid börsintroduktionen

Ingen lyckas utan att misslyckas

Jag tror inte att jag är den perfekta företagaren eller entreprenören. Jag har gjort en massa misstag som jag är öppen med och har skrivit om. Jag förstår också att de beslut och händelser som tog mig till dagen då jag lycklig stod och ringde i klockan, delvis handlade om tur.

Men det är förstås inte allt. Ingemar Stenmark sa en gång att han inte vet så mycket mer om tur än att han får mer av det ju mer han tränar. Det ligger något i det. Därför kan du se dina misslyckanden på vägen mot framgång som träning för att få mer tur längre fram.

Tips!Framgångsvanor och rutiner från Sveriges främsta entreprenörer

Utveckla vanor

Något som hjälpte mig att nå framgång var att jag utvecklade starka vanor. Jag vill här redogöra för tre av dem.

1. Prioritera roliga aktiviteter som tar dig mot målet

Det finns hundratals strategier och ännu fler böcker om målsättning, många från experter som är mer erfarna och kunniga än jag. Men jag har haft stor framgång i att nå mina mål, och för mig har det sin förklaring i att jag har prioriterat det jag tycker är roligt.

Vad betyder då det?

Många företagare fokuserar enbart på ett slutmål, vare sig det handlar om affärsframgång eller ett intäktsmål eller något annat. De måste nå mållinjen till varje pris. Det blir då ganska ofta så att ändamålet helgar medlen, vilket inte sällan för med sig både personliga och professionella uppoffringar.

Även om det verkligen finns fördelar med ett sådant sätt att tänka, och många företagare har lyckats genom att använda sig av det, tycker jag om att göra saker annorlunda. För mig helgar inte ändamålet medlen. Jag gillar att prioritera det jag tycker är roligt som samtidigt tar mig framåt, mot målet.

Social närvaro

Jag tar ett exempel. Ett par år efter att jag 2016 lämnade Catena Media startade jag Great.com (ett välgörenhetsprojekt som jag kan skriva mer om en annan gång). Jag startade också en podcast, Becoming Great, med fokus på entreprenörskap. För att få spridning och öka kunskapen om både podcasten i sig och om Great.com i stort ville jag öka min sociala närvaro. Det enda problemet var att jag inte tyckte om sociala medier.

Men jag valde att testa och se om det kunde få mig att tänka om. Se om jag faktiskt kunde tycka att det var roligt.

Twitter

Mitt första försök var på Twitter. Där tog jag efter andra drivna, inspirerande människor som ville förmedla liknande saker som jag själv. Jag ställde frågor, interagerade med inlägg och twittrade så mycket jag kunde. Efter några veckor insåg jag att jag inte tyckte om plattformen. Jag tyckte inte det var roligt.

Facebook

Efter Twitter försökte jag mig på Facebook. Där lanserade vi en Facebookgrupp för företagare, där man kunde dela idéer och diskutera olika ämnen. Guppen hade snart 350 medlemmar. Min tid gick åt till att publicera inlägg, svara på kommentarer och på medlemmars inlägg.

Ganska snart förstod jag att de uppgifter som följde med med att administrera en sådan sida inte var något för mig. Istället för att dela idéer och delta i diskussioner lade jag min tid på att moderera inlägg och kommentarer för att hålla innehållet relevant för gruppen. För mig fanns ingen glädje i det.

Instagram

Jag gick över till Instagram och kände nästan direkt att det var rätt sociala plattform för mig. Där kände jag ett engagemang och jag kunde jag nå ut med mina tankar och budskap, jag delade roliga och inspirerande videor och bilder, kortare utdrag från vår podcast, och jag postade information om saker jag verkligen brinner för. Och jag hade utbyte med andra, liknande konton.

Erik Bergman Instagram
Erik Bergman

På Instagram fanns ett nästan omedelbart intresse från mina följare. Denna positiva respons fick mig att vilja lägga mer tid och kraft på Instagram än på någon annan social plattform, vilket jag gjorde.

Resultaten lät inte vänta på sig, mitt Instagramkonto växte snabbt från 3 000 till över 100 000 aktiva följare. För att nu, i skrivande stund, ha 235 000. Genom att fokusera på Instagram, som jag tycker är roligt, har jag överträffat mina förväntningar på social räckvidd.

2. Var inte rädd för att fråga om hjälp

Det kanske är ironiskt, att en text som handlar om att ge råd rekommenderar att du frågar andra om råd. Men det är ärligt talat något av det bästa du kan göra. Jag själv är inte rädd för att fråga om hjälp. Och det borde inte du vara heller.

Genom att fråga om hjälp ger du den du frågar en komplimang. Han eller hon har förmågor eller kunskaper som du vill lära dig och kunna mer om. Genom att fråga ger du personen ett erkännande.

Om imitation är den största formen av smicker är den näst största att be om hjälp.

Tips! Sex principer som kan avgöra all din framgång

Var tydlig när du frågar om hjälp

Det är viktigt att du både är tydlig med vad du vill ha hjälp med och vem du frågar.

När jag till exempel bestämde mig för att starta podcasten Becoming Great, ville jag hitta någon som kunde leda podcasten med mig. Den första jag kom att tänka på var min gode vän Emil Ekvardt. Han hade ingen tidigare podcast-erfarenhet men är en av de mest naturliga kommunikatörer jag känner.

När jag bad honom hjälpa mig att leda podcasten tänkte jag på hans färdigheter och erfarenheter som kommunikatör. Erik motsvarade allt jag letade efter och jag kände nästan direkt att han var mitt första och enda alternativ. Det förklarade jag för honom och han tackade ja. Och tillsammans har vi gjort podcasten till en av de mest populära för entreprenörer.

Gör det enkelt att hjälpa dig

Om du utvecklar en vana att be om hjälp måste du även utveckla dina färdigheter i att vara tydlig. Jag tar ännu ett exempel.

Jag har hjälpt flera vänner att flytta. Och den erfarenheten har lärt mig mycket om att be om hjälp. Vid ett tillfälle, när jag kom på morgonen för att hjälpa till, hade kompisen som skulle flytta placerat flyttbilen vid garaget, hyrt flyttkärror och packat ner det som behövde packas i flyttkartonger. Allt var perfekt ordnat.

Vid ett annat tillfälle, när jag skulle hjälpa en annan vän, var ingenting klart när jag kom. Vi fick ägna dagen åt att packa, åka och skaffa kärror och till slut, framåt kvällen, bära in allt i flyttbilen. Upplevelsen var mycket jobbigare och allt tog förstås mer tid än med den första vännen.

I båda fallen var mina vänners fråga densamma, Kan du hjälpa mig att flytta? Ändå var det helt olika upplevelser och uppgifter för mig som hjälpte till.

Utan att kommunicera din fråga tydligt, kommunicerar du inte dina förväntningar och ger inte tillräckligt med information för att personen ska veta vad de förbinder sig till. Vad är det som de faktiskt ska hjälpa dig med?

Lyssna på poddavsnittet med Erik Bergman bästa hacks här

3. Tveka inte, börja nu!

Om det är något av råden du bör ta med dig från den här artikeln, så är det att du ska börja nu. Gärna idag!

Jag har för vana att hoppa först och bygga mina vingar på vägen ner. Vissa kanske skulle säga att det är alldeles för impulsivt. Men för mig handlar det om att lita på mina instinkter. Visst, det fungerar inte alltid. Men när det inte gör det går jag därifrån, möjligen något tilltufsad, med nya kunskaper och erfarenheter.

Den här vanan att våga kasta mig ut föddes i samband med mitt första misslyckande som entreprenör, när jag var festfixare. Jag hyrde en nattklubb, anställde en DJ och investerade pengar i att marknadsföring. Men ingen kom.

Om jag inte skulle ha hoppat, utan först noga ha tänkt igenom budget och kostnad för all tid som jag lade ner, skulle jag nog inte ha försökt ordna den där festen. Men jag tog en chans, och även om det blev ett misslyckande lärde jag mig en av de mest värdefulla sakerna i mitt liv; människor bryr sig inte om dina misslyckanden.

Denna första lektionen som entreprenör gav mig mod att starta fler företag, där jag också misslyckades. Men jag upplevde att jag lärde mig något nytt varje gång. Bäst av allt, varje misslyckat företag tog mig allt närmare mitt stora genombrott.

Erik Bergman

Efter festfixandet startade jag en klädaffär med min barndomsvän, Emil Thidell. Den gick inte heller bra. Men jag insåg att Emil var den perfekta affärspartnern. Vi förstod och kompletterade varandra.

Efter klädaffären lanserade vi en matguide online i vår dåvarande hemstad, Jönköping. På den försökte vi få lokala företag att betala för reklamplatser. Även här misslyckades vi. Men vi upptäckte att vi båda hade en passion för marknadsföring på nätet och för webdesign. Dessutom hade vi börjat tycka om spel.

Så vi byggde en programvara för poker. Vi misslyckades igen. Men vi hade fått smak för onlinespelindustrin och snart hade vi lanserat en webplats för onlinebingo.

Den webplatsen blev vår första framgång och skulle efterhand komma att utvecklas till Catena Media.

Min vana av igångsättning, av att starta företag och förverkliga idéer har som sagt lett till en massa misslyckanden. Men på vägen har jag fått så mycket kunskap som varit byggstenar på min väg mot framgång. Och kanske har jag efter all träning även fått mer tur. Så har du en idé som du vill förverkliga i ett företag – tveka inte, börja nu!

Erik Bergman

Lyssna på poddavsnittet med Erik Bergman bästa lifehacks här



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.