Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
Ekonomi & Skatt

Bättre hög lön och slösande konsumtion, än sparsamt företagande

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 mars, 2023 6 minuters läsning
Skuldkvot regel för företagare

Foto: Skuldkvot regel för företagare

Om du är en duktig företagare och investerar företagets vinster istället för att ta ut (onödigt) hög lön, straffas du av staten när du ska ta bolån – på grund att den “felkonstruerade” skuldkvots-regeln. Det är alltså väldigt osmart att vara smart!

Reglerna för bolån är förhållandevis enkla: När du ska ta ett lån för att finansiera en bostad ska banken ta hänsyn till om du lånar till mer än 50 procent av bostadens värde; då måste du amortera. 

  • Har du ett lån med belåningsgrad på mellan 70–85 procent av bostadens värde ska du amortera 2 procent (per år) ned till 70 procent och därefter 1 procent (per år) ned till 50 procent av bostadens värde.
  • Bankerna måste dessutom ta hänsyn till hur mycket du lånar i förhållande till din inkomst. Lånar du mer än 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt så måste du amortera ytterligare 1 procentenhet utöver de ordinarie kraven (skuldkvots-regeln).

Och det är nu duktiga (och smarta, trodde vi) företagare får en rejäl smocka! Många måste nämligen amortera en extra % av bolånet varje år, eftersom de tar ut för “låg” lön. Men som alla företagare vet – det är nästan alltid bättre att återinvestera pengarna i företaget, än att ta ut onödigt hög lön till hög skatt. Och den där extra amorterings-procenten skulle göra ofantligt mycket mer nytta i företaget!

Det är tydligen inte smart att spara och investera

Låt mig ta ett exempel: Företagarparet Linda och Henric har köpt en ny villa för 10 miljoner kronor.

  • De tar ut lön upp till brytgränsen för statlig skatt (613 900 kr p.p. och år, efter grundavdrag). Detta är smart och de slipper onödig skatt. Pengarna gör bättre nytta i bolaget och de är sparsamma privat. Tillsammans har de då en bruttolön om 1 227 800 kr/år.
  • De väljer att inte ta utdelning, då de klarar sig gott på lönen och vet att pengarna gör mer nytta i företaget.
  • Privat har paret en förmögenhet om 5 miljoner kronor, som de placerat i indexfonder via ISK på Avanza. Denna förmögenhet har de skapat genom att spara 10 % av lönen varje månad.
  • Deras företag omsätter 5 MSEK per år men gör än så länge ingen vinst på pappret, då man satsat allt överskott på att växa snabbare och våga anställa personal. Inklusive sig själva har de skapat 5 arbetstillfällen.

Linda och Henric har alltså vågat starta företag (det vill politikerna!), vågat anställda och skapat arbetstillfällen (det vill politikerna!) och varit duktiga på att spara på sitt ISK (det vill politikerna!).

Mitt andra exempel: Samtidigt har vi paret Camilla och Musse, som är anställda på en statlig myndighet (båda två faktiskt, de var så de träffades). De har köpt en exakt likadan villa för 10 miljoner kronor (konstigt, men sant), men lever ett liv med andra förutsättningar.

  • Båda har en lön som uppgår till 79 500 kronor p.p. och månad. Tillsammans har de då en bruttolön om 1 908 000 kr/år.
  • De har ingen privat förmögenhet (förutom till egna insatsen för bostaden) och inget månatligt sparande, och hela lönen går åt varje månad.

Staten och banken behandlar företagare annorlunda

Nu är det dags för båda paren att gå till banken för att söka bolån. De vill båda ha bolån om 85 % (dvs 8,5 MSEK) av bostadens värde. Så här går det till för respektive par:

För anställda paret Camilla och Musse

– Tack och bock, ni har stabila anställningar och en lön som täcker skuldkvoten (som faktiskt landar på exakt 4,5, vilken tur!). Ni beviljas lån på fina villkor (trots att ni slösar bort hela lönen varje månad, säger de förstås inte).

För företagar-paret Linda och Henric

– Hmm, ni är företagare säger ni och väljer att inte ta ut hög lön. Då måste vi göra en mer omfattande undersökning av er ekonomi. Anställda har ni också, det är ju alltid en risk. Och ni tar inte ut utdelning? Och det är ingen vinst i bolaget? Återinvesterat pengarna i bolaget säger ni?

– Ni tar ut för låg lön för att komma under skuldkvots-taket (er skuldkvot är 6,9, den måste vara under 4,5). Att ni har byggt värde i företaget? Det spelar ingen roll. Att ni har en privat förmögenhet? Det spelar ingen roll. Regler är regler.

Bättre hög lön och slösande konsumtion, än sparsamt företagande

Det finns förstås ett smart tänk bakom skuldkvots-regeln. Du ska kunna betala din ränta och amortera av dina lån. Så långt allt väl! Men när sparsamma företagare som bygger värde i bolaget, och/eller en privat förmögenhet, drabbas med extra krav är det inte lika festligt.

Linda och Henric gör allt rätt, precis som politikerna vill. De startar företag. De anställer. De återinvesterar pengarna i företagets tillväxt. De sparar privat. De bygger värde! Och ändå straffas de med högre amorteringskrav eftersom de väljer att inte ta ut en (onödigt) hög lön. Dessutom anses deras inkomst vara mer osäker, eftersom de driver eget företag. 

På 5 års sikt behöver Linda och Henric amortera 425 000 kronor extra. Pengar som hade gjort betydligt större nytta i deras strävan att bygga ett framgångsrikt företag som skapar arbetstillfällen och skatteintäkter.

Camilla och Musse har visserligen en bra lön, men kan ingenting om privatekonomi och sparande. De använder varenda krona de tjänar och har inget sparande. Men staten (och i förlängningen bankerna) tycker att deras sätt är helt rätt och låter dem slippa det extra amorteringskravet. Så länge lönen är hög, är allt bra! Och som anställd är man ju “mer stabil” än om man är anställd i eget företag, eller hur?

Hur borde det vara istället?

Skuldkvotsregeln drabbar alltså skötsamma företagare  som bygger Sverige och som sköter sin ekonomi smart. Därför borde politikerna skapa nya regler, som räknar fler aspekter än lön som avgörande för det extra amorteringskravet. Privat förmögenhet borde definitivt räknas in i skuldkvotstaket. Borde vara enkelt fixat! Att visa värdet i ett mindre företag är förstås svårare. Men omöjligt?

Dessutom måste vi släppa föreställningen att anställning i någon annans företag (eller hos en kommun eller myndighet) är mer säkert än att vara anställd i det egna företaget. 

De företagare jag känner jobbar hårdare än andra, hittar alltid lösningar när det är tufft och har en förmåga att klara sig oavsett situation. 10 gånger av 10 lånar jag hellre ut pengar till en företagare, som jag vet kommer att lösa återbetalningen. Jag skulle vara mycket mer tveksam att låna ut till någon som är beroende av en anställning för att kunna betala tillbaka – han eller hon kan ju få sparken när som helst. Det kan inte en företagare.

Låt skuldkvoten vara kvar, men bygg den på ett sätt som inte drabbar dem som bygger Sverige; skötsamma företagare som skapar värden utan att ta ut onödigt hög lön för privat konsumtion!

Ps. Har jag själv drabbats av ovan? You bet! 3 times and counting…

/Gustaf Oscarson
vd, Driva Eget

Fotnot: Ovan exempel är förstås dragna till sin spets och det finns många situationer där skuldkvots-regeln faktiskt fungerar bra. Men – i många fall kommer sparsamma och ambitiösa företagare i kläm. Det borde vi kunna ändra på.



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Viktigaste avdragen 2025 – så minskar du skatten i deklarationen

Vilka är avdragen du absolut inte får missa i deklarationen 2025? Finns det några avdragsmöjligheter du inte känner till? Och hur får du deklarationen att gå lätt som en plätt? Det och mycket annat går vi igenom i den här guiden. Enjoy!

Visma Spcs 3 april, 2025 7 minuters läsning
deklarationstips_native

Foto: deklarationstips_native

Det är hög tid att ta tag i deklarationen, och det gäller att göra rätt avdrag för att minska skatten. Deklarationen för företaget kan du fixa med ett superenkelt bokföringsprogram som i princip har allt underlag klart. 

Och du, de smarta programmen hjälper dig också att göra rätt med avdragen. Men först måste du förstås veta vilka avdrag du absolut ska titta lite extra på, och det ska vi såklart hjälpa dig med. Inför deklarationen 2025 behöver du ha koll på tre saker:

  1. Avdragen du inte får missa 2025
  2. Avdragen du kanske inte visste fanns (och avdragen du absolut inte ska göra!)
  3. Hur du skaffar ett program som gör jobbet åt dig

Psst! Spana också in skatteexpertens lista på sina bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här. Dessa bör du absolut läsa för att inte göra något av de vanliga misstagen.

Okidoki, dags att gå igenom dina viktigaste avdrag 2025. Och direkt efter avdragen berättar vi hur just DU kan deklarera smartare och få hjälp med avdragen. Det blir både konkret och lärorikt! 

 Deklarationstider – lös din deklaration smidigt
Andas ut. Skaffa Visma Spcs superenkla bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart! Läs mer här.

Viktigaste avdragen i deklarationen 2025

När du driver företag är det viktigt att hålla koll på vilka utgifter som är avdragsgilla (och spar pengar för dig). Här är några av dina viktigaste avdragen i deklarationen 2025.

Datorer och programvara

Om du har köpt en dator till företaget kan du dra av hela beloppet direkt om värdet är max ett halvt prisbasbelopp (ett prisbasbelopp är 57 300 för räkenskapsår 2024). Annars kan du dra av kostnaden genom regelbundna avskrivningar. För avdrag på programvaror gäller att standardiserade datorprogram är avdragsgilla, medan programvaror som är direkt tillverkade för ditt företag beviljas avdrag över flera år enligt samma princip som för inventarier.

Mobiltelefoner och abonnemang

Kostnader för mobiltelefoner som används i företaget är avdragsgilla oavsett företagsform. Mobiltelefonen räknas som förbrukningsinventarie och kan därför dras av direkt. Det fina är att du kan använda mobilen privat också (än så länge) utan att det blir en skattepliktig förmån. Nice!

Bilresor

Om du driver ett aktiebolag kan du ta ut 25 kr per mil skattefritt för de bilresor du gjort för företagets räkning (med din egen bil). Detta belopp behöver bolaget inte betala några arbetsgivaravgifter på. 

För enskild firma och handelsbolag gäller att du kan göra avdrag med 25 kr per körd mil i verksamheten. Du kan inte ta ut skattefri ersättning från dessa företagsformer, men genom att göra avdrag minskar både skatten och egenavgifterna. Avdragen gäller även om du har lånat en bil.

Varför är dessa avdrag viktiga? Jo, genom att dra av kostnader på rätt sätt kan du minska skatten och därmed öka vinsten i företaget. Och du vet vad det betyder? Japp, mer pengar kvar till allt som är viktigt. 

 Tips! Lös avdragsjobbet och deklarationen smidigt. Välj Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på det smarta deklarationstillvalet (för halva priset) så kan du fixa bokföring, deklaration och årsredovisning i samma program.

Avdragen många företagare missar

Okej, låt oss ta en titt på några avdrag som du kanske inte känner till och som många företagare missar. Vi snackar om friskvårdsbidrag och motion, facklitteratur och kontorsutgifter.

Friskvård och motion

Ditt företag kan erbjuda ett skattefritt friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per år till alla anställda (tänk på att det måste erbjudas till alla). Bidraget kan användas för enklare motion och friskvårdsaktiviteter, till exempel ett gymkort. 

Bonus! Är du anställd i ditt eget AB, kan du erbjuda detta till dig själv. Yeah!

Facklitteratur

Speciallitteratur som du köper för verksamheten och som är nödvändigt för ditt jobb är avdragsgill, oavsett företagsform. Detta gäller inte för litteratur som är avsedd för studiesyfte eller allmänna uppslagsverk. Nyckelordet är facklitteratur.

Kontoret

Om du har en särskild lokal i din bostad avsatt för ditt företag (och har enskild firma), får du göra avdrag för den. Om du inte har en särskilt inrättad del till företaget, kan du fortfarande få avdrag – men inte lika mycket.

Du får ett schablonavdrag för arbetsrum i bostaden under förutsättningen att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar där.

För dig som är anställd i ditt eget aktiebolag kan det vara svårt att få göra avdrag för arbetsrum. Alternativet kan vara att istället ta ut en hyra från bolaget.

Tips! Vill du veta exakt hur mycket du får dra av för lokal i bostaden – beroende på om du har AB eller enskild firma? Det lär vi dig här.

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Avdragen du absolut inte får göra

Går det att dra av vad som helst? Nej du, så kul ska vi inte ha det. Det finns vissa kostnader som inte får dras av, även om du tycker att de hör till företaget. Detta gäller oavsett företagsform. Låt oss gå igenom några av dem:

  1. Böter och andra offentligrättsliga sanktionsavgifter
  2. Svenska allmänna skatter, exempelvis inkomstskatt
  3. Skattetillägg
  4. Förseningsavgifter och kontrollavgifter enligt skatteförfarandelagen
  5. Viten
  6. Kostnadsränta på skattekontot
  7. Felparkeringsavgifter
  8. Mutor
  9. Advokatkostnader och rättegångskostnader som inte syftar till att öka de skattepliktiga inkomsterna eller minska de avdragsgilla kostnaderna
  10. Kostnader för att upprätta deklaration eller att driva skatteprocesser, men bokföringshjälp är avdragsgillt.

Tips! Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Är det svårt att göra rätt avdrag i deklarationen?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Superenkel bokföring - så här smidigt kan det vara om du väljer rätt program.

När det är dags för deklaration har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Så då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror.

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är liksom bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram).

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs bokföringsprogram är komplett från början med bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs bokföringsprogram med fakturering och deklaration här. Psst! Nu får du halva priset på deklarationstillvalet.

Och har du redan ett bokföringsprogram idag är det lätt att byta. Visma Spcs är med dig hela vägen!

Ont om tid? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Ansök senast den 2 maj (då får du anstånd till 16 maj). Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Du måste vara i tid för att få mer tid.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.