Så blir du en influencer på TikTok – 5 enkla steg för att lyckas

Josefin Wallin

Uppdaterades: 21 mars, 2022
Publicerades: 24 mars, 2022
Foto av: Adobe Stock

Vill du bli en influencer på Tiktok? Här krävs det att du skapar ditt eget personliga varumärke för att tjäna pengar. Här är våra 5 enkla steg – för att bli en influencer på TikTok.

Vad är en influencer?

Är du aktiv på TikTok och känner att du vill sträva efter att tjäna pengar på ditt innehållskapande? Då har du kommit till helt rätt artikel. En influencer är en person som genom att bygga sitt eget personliga varumärke skapar en dedikerad skara med följare. En följarskara som du också bygger upp ett förtroende till. Detta förtroende och personliga varumärke blir sedan grunden för det värde du som influencer kan erbjuda dina samarbetspartners.

Hur blir du en influencer på TikTok?

5 steg för att lyckas

  1. Välj en nisch och börja bygga ditt varumärke. Detta är också superviktigt för att börja bygga ditt varumärke. När du börjar bygga upp en följarskara är det klokt att faktiskt fundera på vad det är som du brinner för. Är det hälsa, djur, business, inredning, en hjärtefråga eller renovering? En tydlig profil på dina konton innebär att de följare som börjar följa dig vet vad de kan förvänta sig för typ av innehåll av dig.
  2. Var konsekvent. Försök att hålla dig kring din kärna när du skapar innehåll. Handlar ditt konto i huvudsak om träning? Låt det märkas! Absolut kan man sväva ut, men försök att inte tappa den röda tråden.
  3. Skapa attraktivt innehåll konsekvent. Här behöver du bli proffs på att skapa schysst innehåll. Du kan med fördel snegla på hur andra som lyckas gör.
  4. Var personlig! Någonting som genomsyrar en lyckad influencer är att man vågar vara personlig. Vilket är en mycket viktig faktor för hur väl du kommer att lyckas. Självklart innebär att vara personlig inte att du alltid behöver bli för privat.
  5. Gör en plan! Nu har du har bestämt dig för att satsa. Du vet ungefär kring vilka ämnen du vill röra dig, du har förstått att det kommer kräva din tid – och du vet hur du vill göra. Då är det dags att göra en plan för hur du ska gå tillväga.

Tips för att planera engagerande innehåll

När du ska planera innehåll finns det många sätt som är bra. Här är det viktigaste såklart att du har en planering, snarare än exakt hur den ser ut. Ett bra tips att ta med sig är att skapa varierande innehåll – kanske kan du alternera mellan underhållning, know-how och inspiration?

  • Variera ditt innehåll.
  • Skapa attraktivt innehåll konsekvent.
  • Var personlig.
  • Välj en nisch.
  • Bygg ditt eget varumärke.
  • Planera!
  • Utvärdera. Vad kan du se som fungerar eller inte fungerar? Det här är värdefull input för dig som innehållsskapare.

Hur skapar man samarbeten?

  • Här behöver du ha gjort din hemläxa. Vilket innebär att börja ha fått upp en skara följare, ha ett konsekvent flöde och vara aktiv och personlig.
  • Det finns influencernätverk. Dessa kan hjälpa dig matcha din kanal och ditt varumärke mot potentiella samarbetspartners. De tar däremot en procentsats eller liknande emellan för att hjälpa till (exempelvis Influencermarketing.se).
  • Du kan kontakta företag själv för samarbeten. När du gör detta berättar du mer om dig, ditt konto, hur din följarskara ser ut och vilket värde det tillför för företaget att synas här.

Tips när du kontaktar företag för samarbeten

Dags att kontakta företag för samarbete? När du kontaktar företag som du tror kan vara intresserade av att synas i din kanal så finns det några saker som är bra att tänka på. Du kanske vill samarbeta genom att tipsa om deras produkter eller vad uppdraget nu kan innebära. Här är det viktigt att du lägger tid på en professionell förfrågan. Vilket innebär att du kan motivera värdet av att synas i din kanal, vad det kan tillföra företaget och om du har statistik som kan styrka det du påstår. Allt detta ska givetvis också vara både snyggt förpackat och formulerat. Sist men inte minst – glöm heller inte att våga ta betalt för ditt värde och att skriva avtal.

Influencer på TikTok? Snegla på dessa

  • Elvir Aljicevic
  • Izaandelle
  • Amanda Edmundsson
  • Theo Haraldsson

Vill du läsa mer om TikTok?