Här är 4 sätt att sänka skatten – se till att inte missa något

Ebba Arnborg

Publicerades: 12 november, 2024
Foto av: AdobeStock

Att ha koll på skatteavdrag för företag kan göra stor skillnad för din ekonomi. Här är en genomgång av fyra vanliga som rör de flesta bolag, oavsett om du har enskild firma eller aktiebolag – och hur du kan dra nytta av dem.

Genom att göra skatteavdrag för företag kan du minska den skatt du behöver betala. Dels kan du dra av momsen när du gör vissa inköp för verksamheten. Dels kan du göra inkomstskatteavdrag, vilket innebär att du får dra av vissa kostnader när du gör företagets inkomstdeklaration. Detta minskar vinsten och alltså den totala inkomst som beskattas – och därmed sänks skatten.

Reglerna för skatteavdrag för företag skiljer sig lite åt mellan olika bolagsformer. Är du osäker så kontrollera vad som gäller med skatteverket. Här är fyra viktiga skattevadrag för företag att känna till.

4 skatteavdrag för företag – se till att inte missa något

1. Lokalkostnader – arbetsplats i hemmet och hyrda lokaler

Många företagare missar att dra av kostnader för både arbetsplats i hemmet och eventuella hyrda lokaler som de använder i verksamheten. Driver du ett aktiebolag kan du dra av kostnader för hyra antingen om du hyr av någon annan eller hyr ut ett rum i ditt hem till ditt företag.

Driver du enskild firma och har arbetet minst 800 timmar under året hemma så får du göra ett schablonavdrag på 2 000 kr per år om du arbetar i din eller makens ägda fastighet och 4 000 kr per år om du arbetar i hyrd lägenhet eller i bostadsrätt. Är villkoren om särskilt inrättad del uppfyllda kan du få avdrag för skälig del av bostadskostnaden, baserat på hur stor del av dina kostnader som hör till det särskilt inrättade arbetsrummet. Här kan du läsa mer om vad som gäller för lokalkostnader om du driver enskild firma.

2. Utbildning och kompetensutveckling

Kostnader för utbildningar som är nödvändiga för att kunna utföra arbetet i ditt företag kan generellt dras av. Utbildningen måste ha direkt koppling till företagets verksamhet och inte syfta till att ge dig nya yrkeskunskaper. Läs mer hos Skatteverket om vilka utbildningar som är avdragsgilla eller ej.  Är du osäker på om en föreläsning eller kurs är avdragsgill så kontrollera det med Skatteverket. 

3. Hälsa och friskvård

Driver du ett aktiebolag är personalvårdsförmåner som motionsaktiviteter och friskvårdsbidrag generellt avdragsgilla. Du kan till exempel köpa ett årskort på ett gym och dra av kostnaden i företaget. Skattefriheten förutsätter dock att förmånerna är tillgängliga för alla anställda i företaget, godkända enligt Skatteverkets riktlinjer och inte kostar mer än 5 000 kronor per år och anställd.

För enskilda firmor är möjligheterna mer begränsade, men om du har anställda kan dessa ändå ha rätt till friskvårdsbidrag, vilket kan ge bolaget ett avdrag. Dessutom kan du som har enskild firma få dra av utgifter för arbetslivsinriktad rehabilitering och förebyggande behandling om syftet med åtgärderna är att du ska kunna fortsätta arbeta i verksamheten. I regel behöver du ett intyg från en läkare eller annan medicinsk personal.

4. Inventarier och arbetsredskap

Kostnader för inventarier, som datorer, skrivbord och telefoner får dras av samma år som de köptes om de har en ekonomisk livslängd om max tre år eller om de kostar under ett halvt prisbasbelopp (28 650 kronor 2024). Om det finns ett naturligt samband mellan flera inventarier, slås värdet för dem ihop. Till exempel blir hårddisk, bildskärm, skrivare, tangentbord och mus ett inventarium i detta avseende. Andra investeringar måste skrivas av över tid enligt avskrivningsreglerna. Förbrukningsmaterial, som papper och pennor, dras av direkt samma år.

Detta gäller både för aktiebolag och enskild firma men i den senare kan inventarierna vara svårare att skilja från privata tillgångar, och det är viktigt att bevisa att de endast används i verksamheten för att göra avdrag.

Har du valt att upprätta ett förenklat årsbokslut finns det särskilda förenklingsregler för inventarier.

Läs mer hos Skatteverket.