Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Viktiga skatteförändringar som påverkar dig som företagare

Talenom 21 november, 2024 Uppdaterades 16 april, 2025 4 minuters läsning
Skattenyheter och nya regler för företagare 2025

2025 blir ett år av stora förändringar för svenska företagare. Nya skatteregler, förändrade avdragsmöjligheter och digitala krav gör det viktigare än någonsin att ha koll på ekonomin och redovisningen. Här går vi igenom de viktigaste nyheterna!

Det händer en hel del 2025 som påverkar dig som företagare. Här har vi sammanställt de viktigaste skattenyheterna för dig som driver eget företag. Dessutom får du bästa tipsen om hur du hanterar alla nyheter i din vardag (Spoiler Alert! Någon annan, till exempel Talenom, kan hålla koll och göra det krångliga jobbet åt dig! Och just nu får Driva Egets läsare 25 % på hela arvodet de tre första månaderna, läs mer här.)

Men innan vi startar – spana in den här guiden om hur du optimerar ditt företag inför 2025. Viktiga tips!

Skatteförändringar som påverkar företagare 2025

Flera nya regler träder i kraft 2025, och vissa förändringar är fortfarande på förslagsstadiet. Här är några av de mest relevanta för företagare:

  • Förändrade 3:12-regler: Nya regler för fåmansföretag kan träda i kraft 2026, men redan nu behöver företagare förbereda sig. Bland annat föreslås förändringar i utdelnings- och kapitalvinstbeskattning samt ett nytt sätt att beräkna gränsbeloppet. Här kan du läsa mer om 3:12-reglerna.
  • Sänkt subvention för solceller: Skattereduktionen för installation av solceller minskas till 15 procent, vilket påverkar företag med investeringar i förnybar energi.
  • Begränsade avdragsmöjligheter för räntor: Nya regler innebär att privatpersoners avdragsrätt för ränteutgifter minskar och för vissa lån försvinner helt från 2026.
  • Höjd avdragsgräns för reseavdrag: Gränsen för avdrag på resor till och från arbete höjs från 11 000 till 13 000 kronor.
  • Skattefri grundnivå för sparande: För sparande på ISK och kapitalförsäkringar införs en skattefri grundnivå på 150 000 kronor (från 2025) och 300 000 kronor (från 2026).

Förändringar som dessa kan kännas komplexa. Men du kan vara lugn, har du en pålitlig redovisningspartner får du all hjälp du behöver. Så fungerar det i alla fall för Talenoms kunder, som känner sig trygga i att de får rätt information och all hjälp de behöver.

Tips! Vill du ha en partner som har koll på alla regler och gör allt det krångliga jobbet åt ditt företag? Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.)

Hur får jag hjälp att hålla koll på alla nyheter och regler?

Att hålla koll på nya skatteregler och rapporteringskrav kan vara tidskrävande. Talenoms kunder använder en digital plattform, Talenom Online, som gör det enkelt att hålla företagets ekonomi i ordning.

Verktyget är lättanvänt och ger full kontroll över redovisning och rapportering. Men det som verkligen gör Talenom unikt är kombinationen av digitala tjänster och personlig rådgivning – en kombination som många småföretagare uppskattar.

Så här säger exempelvis Ulrika Schöfl, som driver ett konsultföretag inom trafikentreprenad.

'Talenom Online är lättarbetat och enkelt att förstå. Användarvänligheten gör det smidigt att hantera, och dessutom ser fakturorna professionella ut.”

Är du företagare – tänk på detta inför 2025

Att vara företagare innebär att hantera komplexa ekonomiska frågor, särskilt när reglerna förändras. För att förbereda ditt företag på bästa sätt, överväg dessa steg:

  1. Se över avdragsmöjligheter: Kontrollera om nya regler kan påverka ditt företags möjlighet att dra av kostnader, exempelvis ränteavdrag eller reseavdrag.
  2. Uppdatera skatteplaneringen: Skapa en plan för hur ditt företag bäst kan anpassa sig till de nya skattereglerna. Ett strategiskt samtal med en Talenom-konsult kan ge värdefulla insikter.
  3. Digitalisera din ekonomi: Med en digital plattform som –  Talenom Online – får du automatiserade processer som sparar tid och ger bättre översikt.

Med förändrade regelverk kan rätt redovisningsbyrå göra stor skillnad. Här är några exempel på hur Talenom stödjer sina företagarkunder inför 2025 (se till att du har lika bra uppbackning!):

  • Aktuell och korrekt redovisning: Med Talenom Online har de alltid tillgång till uppdaterad information och en plattform som anpassar sig till nya krav.
  • Expertråd och skatteoptimering: Talenoms konsulter hjälper med råd om hur företaget kan växa och hanterar skatteplaneringen utifrån de senaste reglerna.
  • Minskad risk för felaktigheter: Med digitaliserad redovisning slipper man manuella misstag som kan bli kostsamma.

2025 kommer med både utmaningar och möjligheter för dig som företagare. Att välja en riktigt vass redovisningsbyrå kan vara skillnaden mellan framgång och missade möjligheter. Med rätt partner kan du lägga fokus på det som verkligen betyder något – din företagsresa och långsiktiga framgång.

Tips! Vill du ha en partner som har koll på alla regler och gör allt det krångliga jobbet åt ditt företag? Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.)

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft.



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.