Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Hitta kunder i sociala medier – här är hemligheterna

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 september, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Hitta kunder i sociala medier

Foto: Hitta kunder i sociala medier

Hur gör jag för att hitta kunder i sociala medier? Vilka sociala medier är rätt för mitt företag? Hur får jag fler följare? Vi har tagit fram den ultimata podd-playlisten med poddavsnitten som lär dig att skapa följare och hitta kunder på Instagram, Facebook och Linkedin.

Här nedanför får du den optimala podd-playlisten för att hitta kunder, få följare och sälja mer i sociala medier. Men innan du spanar in den, gör som 1 000-tals andra framgångsrika företagare – prenumerera på våra tre mycket populära poddar (så att du inte missar något avgörande avsnitt). Poddarna är skapade för dig som vill levla upp till ditt drömföretag och ditt drömliv!

Alright, då kör vi – här kommer podd-playlisten som hjälper dig och företaget att få följare och hitta kunder i sociala medier.

1. Så gör du digital succé i sociala medier – med Frida Boisen

Vilka sociala medier gäller just nu? Hur når jag olika generationer och målgrupper på nätet? Hur får jag fler följare som älskar att handla av just mitt företag? Precis det och ännu fler digitala strategier går vi igenom med sociala medier-experten och digitaldrottningen Frida Boisen. Det kan bli dyrt i längden att missa det här avsnittet – magiskt!

Hur hjälper avsnittet mig att göra succé i sociala medier?

  • Du lär dig vilka sociala medier gäller just nu
  • Du lär dig att nå olika generationer och målgrupper på nätet
  • Du får fler följare som älskar att handla av just mitt företag
  • Du får en riktigt vass strategi för att hitta kunder via LinkedIn

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

2. Så gör du för att hitta kunder i sociala medier – med Pauline Wallander

Du vill sälja mer i sociala medier – Pauline Wallander har lösningen. I ett superkonkret avsnitt berättar sociala medier-experten hur du lyckas med dina kampanjer på Facebook, LinkedIn och Instagram. Return of Investment på det här avsnittet? Det kan du lita på!

Hur hjälper avsnittet mig att sälja mer i sociala medier?

  • Lär dig de olika stegen för att hitta kunder i sociala medier
  • Hur du bygger sociala medier-kampanjer
  • Hur du får return of investment och mäter dina kampanjer

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

3. Lyckas med Dark Social, Micro Influencers och sociala medier

Detta är ett extremt konkret avsnitt av Business Hacks där vi – tillsammans med Cecilia Victoria Kärrberg från Digitalsnack – går igenom de viktigaste strategierna för ditt företags sociala medier. Du har nu två val – lyssna och blir väldigt mycket bättre på sociala medier. Eller, göra som du alltid har gjort. Valet är ditt!

Vilka insikter får jag efter detta poddavsnitt?

  • Hur når jag ut via micro influencers?
  • Vilka är de sex stegen för att lyckas i sociala medier?
  • Vilka sociala medier är hetast just nu och varför är dark social så viktigt?

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

4. Så når du unga på nätet – med digitalexperten Johannes Gustavsson

Tillsammans med författaren, digitalexperten och årets unga makthavare Johannes Gustavsson lär vi känna den sociala generationen. Var finns de? Vilka sociala medier hänger de på? Vad sjutton är TikTok? Och hur får du dem att älska att jobba på ditt företag? Mmm, detta är viktiga frågor som du lär dig allt om i detta avsnittet.

Vad lär jag mig av avsnittet?

  • Människor födda efter 2000 är uppfödda på nätet, och är uppkopplade i princip hela tiden. Vad innebär det för ditt företag?
  • Vilka sociala kanaler hänger unga i?
  • Hur får jag unga människor att älska att jobba i mitt företag?

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

5. Strategierna som tog e-handeln CoolStuff till 200 miljoner – med Kajsa Knapp

Den här livepodden vill du inte missa. CoolStuffs grundare Kajsa Knapp delar med sig av strategierna och insikterna som fick CoolStuff att växa till en omsättning på 200 miljoner och försäljning av prylar till hela världen.

Vad lär jag mig om att hitta kunder i sociala medier i detta avsnitt?

  • Är du det minsta intresserad av e-handel, företagsbyggande och vägar till digital framgång kommer du att älska det här samtalet.
  • Lär dig strategierna för att bygga upp en framgångsrik e-handel med försäljning i hela världen

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

6. Receptet till superbloggen Lindas bakskola – så fick Linda 100 000-tals följare

Hon började som intraprenör och skapade Lindas Bakskola. Nu driver hon det i eget företag och har mer hundratusentals följare i sociala medier. Dessutom har hon startat eget i en helt annan bransch också. Möt multiföretagaren Linda Andersson!

Hjälper avsnittet mig att hitta kunder i sociala medier?

  • Du får Lindas strategier för att få 100 000-tals följare i sociala medier

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

7. Så sålde de 3 000 boxbollar på två veckor

Det ser rätt knäppt ut. Men samtidigt jäkligt kul. Och både svårt och roligt på samma gång. Lär av bröderna Jacob och Victor Eriksson, som tagit fram träningsredskapet och leksaken Boxbollen. De fick en kanonstart på försäljningen och nu siktar de på resten av världen.

Vad lär jag mig om sociala medier i det här avsnittet?

  • Hur Boxbollen sålde 3 000 exemplar på två veckor. Kan du använda samma strategi?

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

Bonus: Så skapar du en trygg företagarekonomi – med Sarah Lindholm

En gång för alla går vi igenom hur du skapar en trygg ekonomi som företagare. Tillsammans med Swedbanks Sarah Lindholm, som har hjälpt massor av företag med dessa frågor, går vi bland annat igenom:

Vad lär jag mig i poddavsnittet?

  • Vilka försäkringar du och ditt företag borde ha.
  • Hur du minskar den ekonomiska risken.
  • Fördelar och nackdelar med AB och enskild firma.
  • Hur du får ordning på pensionen.
  • Vilka juridiska dokument varje företagare borde upprätta.
  • Hur du får en riktigt bra relation med banken och mycket mer.

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.