Sex trender för sociala medier 2024.

Sex trender i sociala medier 2024 – håll koll här!

Maja-Stina Skarstedt

Uppdaterades: 16 december, 2023
Publicerades: 20 december, 2023
Foto av: Adobe Stock

Hur lägger du upp din strategi för sociala medier nästa år? Om du behöver inspiration har vi plockat fram sex trender att hålla koll på. Spana in här!

Det är dags att vässa strategin för dina sociala medier 2024. Det kan kännas som en djungel – MEN det finns såklart råd att få.

I senaste poddavsnittet av sociala medier-podden Digitalsnack har medarbetarna trendspaning inför nya året där vi på Driva Eget fastnar för sex trender som ni företagare bör hålla extra koll på:

1. 47 sekunder – sedan byter vi fokus i sociala medier

Forskning visar att det tar 47 sekunder, sedan vill vi och våra följare byta fokus. Och det går såklart ännu snabbare om vi direkt är helt ointresserade av innehållet som vi har framför oss.

2. Billigare att annonsera i början av året

Även om annonseringen i sociala medier ökade med 13 procent i slutet av 2023 så är det i början av 2024 vi ska vara på hugget i vår annonsering. Det är då den är som billigast för att sedan stiga uppåt i maj igen – lagom till stundande student och annat fir.

Allra bästa effekt uppnår du genom att sprida ut din annonsering löpande under året, enligt experterna på Digitalsnack.

Läs mer: Hitta kunder i sociala medier – här är hemligheterna

3. Det krävs kvalitativt innehåll

Vi förväntas skapa mer kvalitativt innehåll i våra sociala medier – innehåll med eftertanke.

Det räcker inte att lägga ut sina öppettider utan du måste paketera öppettiderna i ett bra format och göra det värdefullt och intressant.

Ur Digitalsnack-podden

Detta hör också ihop med att följarna är mer passiva i sociala medier idag. Engagemanget för Facebook har exempelvis sjunkit med 70 procent sedan 2020. En anledning till att folk engagerar sig mindre är att vi är mer medvetna om att andra kan se vad vi gillar och engagerar oss i. Ger du en tumme ser ju dina följare det. Därför blir vi snålare med gilla-tummarna.

Läs mer: Filips 10 bästa tips om sociala medier-kanaler och försäljning

Ju mer passiva vi blir i sociala medier desto svårare får algoritmerna att veta vad vi vill ha.

Här behöver du som företagare verkligen få dina följare ATT engagera sig. Hur? Åter igen: Fokusera på att skapa innehåll som är intressant snarare än att locka folk att följa ditt konto.

4. Vi söker mer i sociala medier

Google får konkurrens när vi numera söker mer efter innehåll direkt i sociala medier – främst på TikTok och Instagram.

Här är Google på tårna och för att rädda sin affär har de teamat upp med TikTok under 2023.

– Här bör vi fundera över hur vi kan sökmotoroptimera våra sociala kanaler, tipsar Digitalsnack.

Till exempel är text i en bild inte alltid sökbart utan du kan behöva skriva ut relevanta sökord i själva inlägget.

Läs mer: Så skapar du snygga bilder till sociala medier och hemsida

5. Förstå din målgrupp

Du måste verkligen förstå din målgrupp, vilket innehåll de gillar och hur du når dem på bästa sätt.

Du kan inte bara finnas i sociala medier, du måste verkligen kunna din målgrupp och analysera vad de faktiskt vill ha.

6. Satsa på memes

Vad fungerar vad gäller rörligt innehåll då? Jo, memes håller fortfarande. En meme är exempelvis ett klipp, GIF eller bild med text som skapar hög igenkänning. Folk vill dela detta och din bild/GIF/film kan bli poppis på kort tid.

Så plocka fram humorn i jobbet och se vilka memes du kan bidra med 2024. För visst behöver vi få till ännu fler skratt kommande år?

AI då?

Självklart nämns AI i en trendspaning för kommande år:

– Fortsätt utforska AI-djungeln, men här gäller det att skapa äkthet. Man ser nästan direkt när det är AI-genererat innehåll. Det kan sakna själ och historia, säger Digitalsnack-gänget.