Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från VISA

Försäljning & Lönsamhet

Nya kunder i sociala medier – följ de tre stegen

Sponsrad artikel 5 mars, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
sociala medier

Hur får jag nya kunder i sociala medier? Och hur omvandlar jag intresset till försäljning i företagets e-handel?

I den här guiden hjälper vi dig att bygga upp företagets sociala medier och få fler kunder genom de sociala kanalerna. Råden kommer från ett av världens största betalningsnätverk – Visa – som med initiativet Företagshjälpen ger dig tips och verktyg för att bygga företagets digitala affär.

Guiden går bland annat igenom:

  • Hur du väljer rätt sociala medier
  • Vilka verktyg som hjälper dig att få bättre effekt
  • Hur du kopplar ihop sociala medier och din e-handel

Innan du läser guiden rekommenderar vi dig att titta in på Visa Företagshjälpen, där du hittar fler tips för att öka försäljningen i sociala medier.

Steg 1: Hitta rätt sociala medier och budskap för ditt företag

Ett vanligt misstag är att försöka synas överallt på en gång. Det finns ju så många olika sociala medie-plattformar att välja mellan. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Clubhouse… Fundera först ut vilka sociala medier som är relevanta för just ditt företag, och hur du ska få maximal effekt av insatsen. Detta kan du göra i fyra enkla steg

Vilka sociala medier använder din målgrupp?

Är det LinkedIn? Facebook? Instagram? Titta både på var målgruppen finns idag och till vilken plattform “den är på väg”. Fundera också på vilka ni helst vill nå, inte bara vilka ni har som kunder idag.

Ta hänsyn till vilka tjänster dina kunder använder och hur de använder dem. En 18-årig man finns inte på samma plattformar som en 58-årig kvinna, till exempel. Företag som säljer till andra företag får ofta bättre resultat i en företagsinriktad sociala medieplattform, till exempel LinkedIn. Företag som säljer visuellt tilltalande produkter kan istället tjäna på närvaro i en plattform som är inriktad på att dela bilder och grafiskt material, till exempel Instagram.

Vilka tider finns målgruppen i sociala medier?

Är det i rollen som beslutsfattare på ett företag eller som privatperson du vill nå dem? Det kan innebära helt olika tider på dygnet. Det enklaste sättet är att prova sig fram. Vilken tid på dygnet får ni bäst respons på era inlägg?

Forskning utförd av Statista 2017 visade att människor kollar sina sociala medier-konton vid upprepade tillfällen vid olika tidpunkter under dagen. Använd den här informationen för att nå maximal framgång för dina inlägg.

A/B-testa kontinuerligt

Börja med att skapa 2-4 olika budskap. Alla sociala medier har statistikfunktioner där du snabbt kan se vilka budskap och tider som fungerar bäst. Välj ut de varianter som fungerar bäst och testa dem igen tillsammans med två nya varianter. Det kallas A/B-testning. Detta är ett jobb du aldrig blir färdig med, och duktiga e-handlare lägger väldigt mycket tid här.

Om du inte är online alls, börja med att experimentera med ett socialt medie och ett format. Detta ger snabbt en bild av potentialen. Om responsen är svag, testa ett annat socialt medie, en annan form av budskap eller andra tider.

Sätt relevanta mätvärden för just ditt företag

Skapa mätvärden som hjälper dig att mäta din framgång: Om företagets mål är varumärkeskännedom eller engagemang, kan ett bra mätvärde vara hur många personer som delar ditt inlägg. Om du istället använder sociala medier primärt för att driva försäljning, är nya beställningar det kanske viktigaste mätvärdet.

De flesta sociala medier har statistikverktyg där du får en överblick av vilka inlägg som har fått flest visningar, likes eller delningar. När du har identifierat de framgångsrika posterna och skapat dig en bild av vad som har fungerat bra, så kan du testa din strategi på flera inlägg.

Exempel: Säg att du publicerar en bildserie klockan 18.00 som leder till fler beställningar. En uppföljningsserie med bildposter vid olika tidpunkter på dagen hjälper dig att avgöra om det är tidpunkten eller innehållet som driver din framgång.

Tips:Så här kommer du igång med din onlineförsäljning.

Steg 2: Skapa ett tydligt varumärke med tydliga budskap

82 procent av alla internetanvändare i Sverige använder sociala medier varje vecka, enligt nya siffror från Internetstiftelsen[1]. Det finns därmed stor möjlighet att nå ut till potentiella kunder genom att tänka över och jobba aktivt med företagets sociala medier-närvaro.

Och precis som på din webbplats eller i din e-handel, behöver du skapa tydliga budskap i sociala medier. Börja med att ladda upp din logotyp och andra varumärkestillgångar så att det är tydligt var besökarna hamnar när de landar i ditt företags sociala medier. Lägg också till länkar till din webbplats och information om hur man kan kontakta er via exempelvis e-post.

Tips! Kom ihåg att inkludera företagets sociala medier även i ert tryckta material, till exempel på visitkort och flygblad. På det sättet kan potentiella kunder hitta dig både on- och offline.

Sociala medier kan vara både kundtjänst och feedback-kanal

Sociala medier är idag en avgörande kanal för att möta företagets kunder. Förutom marknadsföring och försäljning kan du här skapa en kundtjänst eller varför inte få feedback och frågor från kunderna.

Var noga med svarstiden. Ta en fråga i sociala medier lika seriöst som en fråga som sägs till dig personligen. Svarsfrekvensen gör stor skillnad för hur de potentiella kunderna uppfattar ditt företag

Var också noga med typen av inlägg ni publicerar. Upprepa gärna budskap, men inte på samma sätt varje gång. Eftersom nästan alla sociala medie-plattformar har inbyggd dataanalys, ser du snabbt hur respektive inlägg presterar. Därför kan små skillnader i ton, text och bild gör stor skillnad för hur ditt varumärke uppfattas.

Tips! På Visas plattform Företagshjälpen kan du bland mycket annat läsa mer om verktyget HootSuite som hjälper dig att automatisera och bevaka ditt företags sociala medier.

Steg 3: Välj rätt e-handelsplattform för att ta hand om trafiken

I sociala medier hittar du potentiella kunder och bygger företagets varumärke, men detta är bara de första stegen i köptunneln. Den kanske viktigaste faktorn för att lyckas med försäljning online är att välja rätt e-handelsplattform.Det finns en lång rad aktörer att välja mellan, och det är smart att ställa sig följande typ av frågor inför valet.

  • Har e-handelsplattformen alla funktioner jag behöver i min e-handel?
  • Utvecklas plattformen löpande utan att jag behöver göra uppdateringar själv?
  • Finns smarta verktyg för att hitta nya kunder och öka försäljningen online?
  • Finns smarta kopplingar till företagets sociala medier

Den genomsnittliga tiden för en online-shoppare är under fyra minuter. Därför måste din e-handel vara lätt att navigera och snabbt ta besökaren genom köptunneln. Ett köp bör inte ta mer än 4-6 klick. Här lär vi dig att skapa en e-handel i tre steg.

Alla varumärkesnamn, logotyper och/eller varumärken tillhör respektive innehavare egendom och används bara för identifieringsändamål. Omnämnandet av dessa innebär inte att produkten godkänns eller är ansluten till Visa.

* Den förlängda provperioden om 30 dagar gäller för de första 50 som anmäler sig. Ordinarie provperiod är 14 dagar. Ytterligare villkor gäller.

[1] Undersökning på uppdrag av Yell och genomförd av Critical Research Ltd 2017. Undersökningen genomfördes med 500 konsumenter från 16 år och äldre i Storbritannien och 500 SMB-beslutsfattare i Storbritannien.



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.