Superguide: Ansök och bokför elstödet – så här gör du!

Karolina Östervald

Uppdaterades: 2 juli, 2023
Publicerades: 27 juni, 2023
Foto av: Adobe Stock

Intresserad av att ansöka om elstödet för företagare? Vet du inte hur du ska göra? Vi finns här för att ge dig stöd och information om hur du ansöker om elstödet – och hur du bokför det!

Vad är elstödet?

Från och med den 30 maj är det möjligt för företag att ansöka om elstöd, en förutsättning för att kunna få det utbetalt. Det sköts alltså inte per automatik. Ansökan görs hos Skatteverket och en direktlänk dit hittar du nedan.

Hur mycket får jag i elstöd?

Undrar du hur mycket du får utbetalt i elstöd? Ersättningens storlek är i elområde 4: 79 öre per kilowattimme –respektive 50 öre i elområde 3. Se vilket område som du tillhör på Energimarknadsinspektionen.

Ansök om elstödet

Ansökan och utbetalning av elstöd för företag och organisationer sköter Skatteverket. Du ansöker om elstödet genom Skatteverkets e-tjänster och sista dagen att ansöka är den 25 september. Innan du söker elstöd – se till att ditt företag har ett mottagarkonto registrerat. Det här registreras i e-tjänsten hos Skatteverket. Vill du inte att elstödet ska betalas ut? Då kan du begära en utbetalningsspärr. Det innebär att elstödet stannar på ditt skattekonto och du ansöker om denna spärr också via e-tjänsterna hos Skatteverket.

Tänk på att om ditt företag bedriver säkerhetskänslig verksamhet ska du inte använda e-tjänsten.

Tips! Här hittar du ansökan hos Skatteverket

Kan jag få elstöd?

För att ansöka och få elstödet så behöver ditt företag uppfylla olika krav:

  • Näringsidkare och juridiska personer i elområde 3 och 4 kan ansöka om elstödet.
  • Det måste finnas ett giltigt elnätsavtal i elområde 3 eller 4 den 17 november 2022. Den som har tecknat avtal efter den 17 november 2022 får inget bidrag.
  • För att ha rätt till elstöd måste företaget eller organisationen bland annat ha betalat alla skatter och lämnat in deklarationen i tid.
  • Företaget eller organisationen får inte ha vissa skulder hos Kronofogden.

Vad händer efter jag har ansökt om elstödet?

Om du uppfyller kraven ovan samt lämnar in din ansökan hos Skatteverket så tar det omkring sju dagar att få din utbetalning. Utbetalningen sker till ditt skattekonto. Värt att notera är också att om du skulle ha en skatteskuld eller liknande så kommer den att hanteras först.

Hur ska elstödet bokföras?

Sådär! När du har fått ditt elstöd så ska det också bokföras. I regel kan du utgå från att elstödet ska bokföras som näringsbidrag, men bokföringen kan skilja sig lite åt beroende på omständigheter. Bokföringsnämnden har sammanställt frågor och svar om elstöd och bokföring. Kika där – eller med din redovisningskonsult.

Hoppas du har fått med dig mycket nyttig ”know how” när du vill ansöka om elstödet. Vi har fler artiklar om just elstödet på sajten. Vill du diskutera elstöd och andra företagarfrågor? Då är du varmt välkommen att hänga med i vår Facebookgrupp Driva Eget. Eller komma in i värmen bland våra företagarvänner på Founders & Friends.

Läs också: Elstöd till ditt företag blir offentligt – svag sekretess orsaken