Till huvudinnehållet
Guider

Bra namn på företag - Tips & guide från namnexpert 2024

15 februari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Hur ska du välja namn till ditt företag? Glöm efternamn eller latinska ord. Hitta ett namn som signalerar vad företaget gör i stället. Då blir namnet som en annons för ditt företag, menar namnexperten. Så här gör du.

Namnexperten själv heter Marcus Karlsson och driver företaget Rätt Namn. Sedan fyra år tillbaka har han hjälpt många företag att välja just det.

– Namnet är som en annons för företaget, ditt ansikte utåt. Det kan till exempel väcka ett intresse och gör att kunderna förstår mer vad du säljer, säger han.

Han jämför namnet med en bra bok. Utan en säljande titel kan boken hamna längst bak i bokaffären ändå, utan att någon intresserar sig för den. En bra titel kan däremot direkt locka till köp.

– Det är också en förtroendefråga. Har du ett namn som känns amatörmässigt uppfattas du också som det. Men ett förtroendeingivande namn kan höja ditt värde.

Ps. Du har väl inte missat Business Hacks – årets kanske viktigaste evenemang för oss företagare. Läs mer här.Hur gör man dåför att ta fram ett bra namn? Marcus Karlssons första råd är, föga förvånande, att ta hjälp av en namnexpert eftersom processen kan vara svårare än man tror. Själv brukar han börja med frågor kring bland annat företagets verksamhet och vad man vill signalera till kunderna.

– Det är bra att fokusera på vad kunderna får ut av namnet. En konsult jag hjälpte med ett företagsnamn fick till exempel heta Up Value och en hälsokonsult Motivera, säger han.

Han rekommenderar därför inte företagsnamn som sätter fokus på ägaren, till exempel Johanssons plåt eller MJ Konsult. Inte heller rena fantasinamn eller ord på till exempel latin.

Namnet kan däremot gärna ha dubbla meningar och gärna vara lite fyndigt – allt beroende på vad företaget vill utstråla. Två restauranger Marcus Karlsson hjälpte fick till exempel namnet Helrätt och Livsstil Lounge. Och en butik fick heta Alla tiders handelsbod.

Det gäller också att tänka några år framåt i tiden när företaget ska döpas. Planerar du att lansera det utomlands om några år – välj ett utländskt namn redan från början.

– Men generellt brukar svenska namn fungera bättre om man ska jobba lokalt, säger Marcus Karlsson.

Av samma anledning rekommenderar han inte ett för smalt namn. Soffexperten kanske låter toppen idag, men den dagen du även börjar sälja bokhyllor har du ett problem. Men ett alldeles för brett namn är heller inte bra – det kan bli för intetsägande, tycker han.

Att namnet inte skulle spela så stor roll håller han inte med om utan menar att många fått fler kunder när de bytt namn.

– Företag kan lägga många, många timmar och tusenlappar på en snygg logotyp, men namnet svänger man ihop på en kvart. Ändå är namnet mest effektivt i marknadsföringen.

Satsa på:
• Korta och kärnfulla namn. De ska ”ligga bra i munnen”.
• Enkla namn som är lätta att komma ihåg.
• Namn som man direkt förstår vad företaget gör för kunden.
• Namn som sticker ut.

Undvik:
• Krångliga namn som är svåra att stava till.
• För långa namn. Ett eller två ord är optimalt, i undantagsfall kan tre ord fungera.
• Namn som inte säger något om verksamheten eller vad kunden får ut av ditt företag.
• För smala namn – eller för breda.
• Namn som betyder något helt annat, eller något helt galet, på andra språk.

Fem råd från Marcus Karlsson för att ta fram ett namn som säljer.1. Tänk till.
Fundera på vad kunden får ut av att köpa av dig och vilka styrkor och värderingar du vill kommunicera. Anlita gärna en namnexpert, om inte annat än som bollplank.

2. Anpassa.
Utgå från din bransch och dina kunder. Vilken känsla vill du kommunicera till dina kunder i form av ett traditionellt bolag eller tvärtom ett snabbfotat och litet entreprenörsföretag?

3. Spåna.
Skriv ner alla ord som du kommer på. Tänk fritt och testa olika kombinationer.

4. Googla.
Sök på namnet och hos Bolagsverket så att det inte är upptaget. Se också efter så att inte domännamnet är upptaget, både det som slutar på .se men gärna också det som slutar på .com. Är det första upptaget är det ofta bättre att välja ett annat namn.

5. Testa.
Men inte på vänner eller familj – utan på potentiella kunder. Men kom ihåg att alla ska ha åsikter – och du kan inte lyssna på alla.

Vanliga frågor om att välja företagsnamn

Hur viktigt är ett bra företagsnamn?

Ett bra företagsnamn är som en annons för ditt företag! Det är ditt ansikte utåt och kan väcka intresse hos potentiella kunder. Tänk på det som en säljande boktitel - det kan vara avgörande för om någon "plockar upp boken" eller inte. Ett starkt namn signalerar förtroende och kan höja ditt företags värde. Så ja, det är superviktigt!

Vad bör jag tänka på vid namnbyte för mitt företag?

När du funderar på att byta namn på ditt företag, tänk framåt! Planerar du att gå internationellt? Välj då ett namn som funkar utomlands. Tänk också på att inte välja ett för smalt namn - "Soffexperten" kanske låter toppen nu, men vad händer när du vill sälja bokhyllor? Samtidigt ska det inte vara för brett heller. Det gäller att hitta den där perfekta balansen!

Kan du ge exempel på bra företagsnamn?

Visst! Några exempel på coola företagsnamn som faktiskt fungerar är "Up Value" för en konsult och "Motivera" för en hälsokonsult. För restauranger har vi "Helrätt" och "Livsstil Lounge". Och vad sägs om "Alla tiders handelsbod" för en butik? Dessa namn är fyndiga, har ofta dubbla betydelser och signalerar tydligt vad företaget gör. Snyggt, eller hur?

Hur hittar jag på ett bra namn för mitt UF-företag?

För att hitta ett bra UF-namn, tänk kreativt! Börja med att spåna fritt - skriv ner alla ord du kommer på som har koppling till din affärsidé. Testa olika kombinationer och var inte rädd för att vara lite fyndig. Kom ihåg att namnet ska vara lätt att komma ihåg och gärna säga något om vad ni erbjuder. Och glöm inte att kolla så namnet inte redan är taget!

Är det okej att använda latinska ord i företagsnamn?

Ärligt talat, jag skulle vara försiktig med att använda latinska ord i ditt företagsnamn. Även om det kan låta coolt, riskerar du att namnet blir svårt att förstå och komma ihåg. Fokusera istället på att hitta ett namn som tydligt kommunicerar vad ditt företag gör och vad kunden får ut av det. Det är oftast mycket mer effektivt!

Hur kollar jag om ett företagsnamn redan är taget?

Bra fråga! Första steget är att göra en snabb Google-sökning. Sen är det dags att kolla hos Bolagsverket - de har en sökfunktion för företagsnamn. Glöm inte att också kolla domännamn, både .se och .com om du tänker ha en hemsida. Är namnet du vill ha upptaget? Då är det oftast bättre att hitta på något nytt och unikt. Låt kreativiteten flöda!

Vilka misstag bör jag undvika när jag väljer företagsnamn?

Undvik för all del krångliga namn som är svåra att stava! Håll dig också borta från alldeles för långa namn - en eller två ord är optimalt. Tre kan funka i undantagsfall. Se upp för namn som inte säger något om din verksamhet eller vad kunden får ut av ditt företag. Och dubbelkolla alltid att namnet inte betyder något helt galet på andra språk. Det vore ju pinsamt, eller hur?

Hur testar jag om mitt företagsnamn fungerar?

Här kommer ett guldtips: Testa ditt namn på potentiella kunder, inte på familj och vänner! De senare vill ofta bara vara snälla. Dina potentiella kunder däremot, de ger dig den ärliga feedbacken du behöver. Men kom ihåg - alla kommer ha åsikter, så lyssna, men följ till slut din egen magkänsla. Det är trots allt ditt företag det handlar om!




ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.