Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Bra namn på företag - Tips & guide från namnexpert 2024

15 februari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Hur ska du välja namn till ditt företag? Glöm efternamn eller latinska ord. Hitta ett namn som signalerar vad företaget gör i stället. Då blir namnet som en annons för ditt företag, menar namnexperten. Så här gör du.

Namnexperten själv heter Marcus Karlsson och driver företaget Rätt Namn. Sedan fyra år tillbaka har han hjälpt många företag att välja just det.

– Namnet är som en annons för företaget, ditt ansikte utåt. Det kan till exempel väcka ett intresse och gör att kunderna förstår mer vad du säljer, säger han.

Han jämför namnet med en bra bok. Utan en säljande titel kan boken hamna längst bak i bokaffären ändå, utan att någon intresserar sig för den. En bra titel kan däremot direkt locka till köp.

– Det är också en förtroendefråga. Har du ett namn som känns amatörmässigt uppfattas du också som det. Men ett förtroendeingivande namn kan höja ditt värde.

Ps. Du har väl inte missat Business Hacks – årets kanske viktigaste evenemang för oss företagare. Läs mer här.Hur gör man dåför att ta fram ett bra namn? Marcus Karlssons första råd är, föga förvånande, att ta hjälp av en namnexpert eftersom processen kan vara svårare än man tror. Själv brukar han börja med frågor kring bland annat företagets verksamhet och vad man vill signalera till kunderna.

– Det är bra att fokusera på vad kunderna får ut av namnet. En konsult jag hjälpte med ett företagsnamn fick till exempel heta Up Value och en hälsokonsult Motivera, säger han.

Han rekommenderar därför inte företagsnamn som sätter fokus på ägaren, till exempel Johanssons plåt eller MJ Konsult. Inte heller rena fantasinamn eller ord på till exempel latin.

Namnet kan däremot gärna ha dubbla meningar och gärna vara lite fyndigt – allt beroende på vad företaget vill utstråla. Två restauranger Marcus Karlsson hjälpte fick till exempel namnet Helrätt och Livsstil Lounge. Och en butik fick heta Alla tiders handelsbod.

Det gäller också att tänka några år framåt i tiden när företaget ska döpas. Planerar du att lansera det utomlands om några år – välj ett utländskt namn redan från början.

– Men generellt brukar svenska namn fungera bättre om man ska jobba lokalt, säger Marcus Karlsson.

Av samma anledning rekommenderar han inte ett för smalt namn. Soffexperten kanske låter toppen idag, men den dagen du även börjar sälja bokhyllor har du ett problem. Men ett alldeles för brett namn är heller inte bra – det kan bli för intetsägande, tycker han.

Att namnet inte skulle spela så stor roll håller han inte med om utan menar att många fått fler kunder när de bytt namn.

– Företag kan lägga många, många timmar och tusenlappar på en snygg logotyp, men namnet svänger man ihop på en kvart. Ändå är namnet mest effektivt i marknadsföringen.

Satsa på:
• Korta och kärnfulla namn. De ska ”ligga bra i munnen”.
• Enkla namn som är lätta att komma ihåg.
• Namn som man direkt förstår vad företaget gör för kunden.
• Namn som sticker ut.

Undvik:
• Krångliga namn som är svåra att stava till.
• För långa namn. Ett eller två ord är optimalt, i undantagsfall kan tre ord fungera.
• Namn som inte säger något om verksamheten eller vad kunden får ut av ditt företag.
• För smala namn – eller för breda.
• Namn som betyder något helt annat, eller något helt galet, på andra språk.

Fem råd från Marcus Karlsson för att ta fram ett namn som säljer.1. Tänk till.
Fundera på vad kunden får ut av att köpa av dig och vilka styrkor och värderingar du vill kommunicera. Anlita gärna en namnexpert, om inte annat än som bollplank.

2. Anpassa.
Utgå från din bransch och dina kunder. Vilken känsla vill du kommunicera till dina kunder i form av ett traditionellt bolag eller tvärtom ett snabbfotat och litet entreprenörsföretag?

3. Spåna.
Skriv ner alla ord som du kommer på. Tänk fritt och testa olika kombinationer.

4. Googla.
Sök på namnet och hos Bolagsverket så att det inte är upptaget. Se också efter så att inte domännamnet är upptaget, både det som slutar på .se men gärna också det som slutar på .com. Är det första upptaget är det ofta bättre att välja ett annat namn.

5. Testa.
Men inte på vänner eller familj – utan på potentiella kunder. Men kom ihåg att alla ska ha åsikter – och du kan inte lyssna på alla.

Vanliga frågor om att välja företagsnamn

Hur viktigt är ett bra företagsnamn?

Ett bra företagsnamn är som en annons för ditt företag! Det är ditt ansikte utåt och kan väcka intresse hos potentiella kunder. Tänk på det som en säljande boktitel - det kan vara avgörande för om någon "plockar upp boken" eller inte. Ett starkt namn signalerar förtroende och kan höja ditt företags värde. Så ja, det är superviktigt!

Vad bör jag tänka på vid namnbyte för mitt företag?

När du funderar på att byta namn på ditt företag, tänk framåt! Planerar du att gå internationellt? Välj då ett namn som funkar utomlands. Tänk också på att inte välja ett för smalt namn - "Soffexperten" kanske låter toppen nu, men vad händer när du vill sälja bokhyllor? Samtidigt ska det inte vara för brett heller. Det gäller att hitta den där perfekta balansen!

Kan du ge exempel på bra företagsnamn?

Visst! Några exempel på coola företagsnamn som faktiskt fungerar är "Up Value" för en konsult och "Motivera" för en hälsokonsult. För restauranger har vi "Helrätt" och "Livsstil Lounge". Och vad sägs om "Alla tiders handelsbod" för en butik? Dessa namn är fyndiga, har ofta dubbla betydelser och signalerar tydligt vad företaget gör. Snyggt, eller hur?

Hur hittar jag på ett bra namn för mitt UF-företag?

För att hitta ett bra UF-namn, tänk kreativt! Börja med att spåna fritt - skriv ner alla ord du kommer på som har koppling till din affärsidé. Testa olika kombinationer och var inte rädd för att vara lite fyndig. Kom ihåg att namnet ska vara lätt att komma ihåg och gärna säga något om vad ni erbjuder. Och glöm inte att kolla så namnet inte redan är taget!

Är det okej att använda latinska ord i företagsnamn?

Ärligt talat, jag skulle vara försiktig med att använda latinska ord i ditt företagsnamn. Även om det kan låta coolt, riskerar du att namnet blir svårt att förstå och komma ihåg. Fokusera istället på att hitta ett namn som tydligt kommunicerar vad ditt företag gör och vad kunden får ut av det. Det är oftast mycket mer effektivt!

Hur kollar jag om ett företagsnamn redan är taget?

Bra fråga! Första steget är att göra en snabb Google-sökning. Sen är det dags att kolla hos Bolagsverket - de har en sökfunktion för företagsnamn. Glöm inte att också kolla domännamn, både .se och .com om du tänker ha en hemsida. Är namnet du vill ha upptaget? Då är det oftast bättre att hitta på något nytt och unikt. Låt kreativiteten flöda!

Vilka misstag bör jag undvika när jag väljer företagsnamn?

Undvik för all del krångliga namn som är svåra att stava! Håll dig också borta från alldeles för långa namn - en eller två ord är optimalt. Tre kan funka i undantagsfall. Se upp för namn som inte säger något om din verksamhet eller vad kunden får ut av ditt företag. Och dubbelkolla alltid att namnet inte betyder något helt galet på andra språk. Det vore ju pinsamt, eller hur?

Hur testar jag om mitt företagsnamn fungerar?

Här kommer ett guldtips: Testa ditt namn på potentiella kunder, inte på familj och vänner! De senare vill ofta bara vara snälla. Dina potentiella kunder däremot, de ger dig den ärliga feedbacken du behöver. Men kom ihåg - alla kommer ha åsikter, så lyssna, men följ till slut din egen magkänsla. Det är trots allt ditt företag det handlar om!




ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.