<![CDATA[FOTO: ROBIN NILSMARK
]]>

10 tips – så fixar du proffsiga företagsbilder!

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 3 maj, 2019
Publicerades: 4 april, 2016

Våga visa dig för dina kunder. Det bygger trovärdighet för ditt företag. Här delar företagsfotografen Sauman Ng Agerberg på Smile for the camera med sig av sina tio bästa tips.

1. Anlita ett proffs! Men om du hellre vill ta porträttbilderna själv i stället för att anlita en fotograf så fortsätt läsa …

2. Vad vill du signalera? Fundera på hur du vill att dina kunder ska uppfatta ditt företag. Är det ett modernt företag? Litet? Traditionellt? Tänk på det och hur du kan förstärka det i bilderna.

3. Titta på bakgrunden. Välj bakgrund noga. Om du bestämmer dig för att ha en enfärgad bakgrund så bör alla bilder tas mot samma bakgrund. Blanda inte! Olika bakgrunder ger ett rörigt intryck.

4. Ta alla bilder med samma ljussättning. Se till att fotografering av alla medarbetare sker vid ungefär samma tid på dagen. Även om du använder blixt kan resultatet variera med tiden.

5. Dagsljus ger fina bilder. Hitta ett fönster och ställ er nära det. Dagsljus är blåare i tonen och resultatet blir levande jämfört med ljus från glödlampor och lysrör som oftast är gulare i tonen och som gör att bilden lätt kan se platt ut.

6. Var inte rädda för lite smink! Japp, både män och kvinnor! När man använder blixtljus ”försvinner” en stor del av sminket när ljuset träffar ansiktet. För män kan puder i ansiktet hjälpa mot att det blänker.

7. Välj klädkod och färgtema! Om alla i personalen har liknande klädstil och färger stärker teamkänslan i bilderna och ger ett seriösare intryck. Kunden får en behagligare känsla av era bilder.

8. Svårt att le? Tänk på något fint! Om man ska le eller inte är en stor fråga jag alltid får när jag kommer ut och fotograferar hos kunder. Man behöver inte le men tänk gärna på något fint så att dina ögon ler!

9. Tänk på perspektivet. Bilder tagna underifrån ger en överlägsen syn – kunderna får titta upp på er. Bilder tagna ovanifrån ger en underlägsen syn – kunderna ser ner på er. Det bästa är att försöka ta bilden i samma höjd som medarbetaren!

10. Beskär bilderna lika. Tänk på utsnittet redan när du tar dem, så slipper du göra det i efterhand. Men tänk på att inte beskära för hårt och att göra på samma sätt för alla bilder!