Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

5 tips – gör PR som Steve Jobs

27 december, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Få företag har lyckats så bra med sin PR som Apple. Och även småföretagare kan lära sig av IT-legenden Steve Jobs PR-strategier.

Apples grundare Steve Jobs gick från flummig hippie till IT-världens största legend.

Han och vännen Steve Wozniak började på 1970-talet bygga persondatorer under namnet Apple Computers. Trettio år senare har Steve Jobs gjort PR-historia med Macintosh, Ipods, Iphones och Ipads. Fortfarande är varje ny produkt från Apple en världshändelse som det rapporteras spaltmeter om i medierna.

I dag 2015 har Apple världens starkaste varumärke, enligt den analys konsultföretaget Millward Brown gör varje år. Varumärke är värt 247 miljarder dollar. Vad är hemligheten?

Här är fem PR-lärdomar hämtade från filmen om Steve Jobs och från böcker om honom. Plus råd om hur du kan tänka likadant:

1. Bygg upp en förväntan
Steve Jobs förstod tidigt vikten av att bygga upp en hajp kring en produkt. En av de första produkterna han och Steve Wozniak tillverkade sålde de till en lokal datorhandlare, som hade förväntat sig något annat och hotar med att inte lägga en ny order.– Fine, men jag tror att du kommer att vara riktigt intresserad av vår andra modell, säger Jobs kaxigt i filmen.
Den missnöjda butiksägaren tittar nyfiket upp:
– Va? Vilken andra modell?

LÄRDOM: Börja lång tid i förväg och kontakta nyckelpersoner och bygg upp en förväntan kring din produkt eller tjänst. Berätta om nya produktlanseringar eller tjänster tidigt och låt folk boka dem i förväg om det går. Våga hajpa din produkt rejält. ”Den här produkten kommer att revolutionera hela branschen”, skröt Steve Jobs – och när den väl kom gjorde den just det.

2. Utnyttja att du är en underdog
När Apple skulle anställa en VD övertalade Steve Jobs Pepsis VD John Sculley att ta posten. Han ansågs vara ett marknadsföringsgeni efter att ha dragit i gång kampanjen ”Pepsi Challenge”, där Pepsi utmanade folk att smaka och avgöra vilken som godast, Pepsi eller Coca Cola.En liknande strategi har Apple använt mot sina konkurrenter genom tiderna. Ett exempel är den TV-reklam där en ung, hipp kille (Apple boy) driver med en äldre, kostymklädd man som är långsam och tråkig (Microsoft man).

LÄRDOM: Alla älskar en underdog. Utnyttja det – och driv med rådande normer och de stora bolagen genom att använda både humor och allvar. Utmana dina kunder att testa din produkt eller tjänst i stället för dina konkurrenters.

3. Skippa produktbeskrivningarna – prata med människan
Steve Jobs pratade hellre om vad Apple gjorde för människan än tekniska funktioner och datordelar. I öppningsscenen i filmen Jobs presenterar hans rollfigur Ashton Kutcher Ipoden för en stor publik och beskriver den som ”a tool for the heart” – ett klassiskt Steve Jobs-sätt att presentera en produkt.

LÄRDOM: Ett långt och traggligt pressmeddelande är tråkigt att läsa och risken är att det bara åker i papperskorgen.Skippa de omfattande produktbeskrivningarna och berätta i stället vad du gör för dina kunder. Hjälper du dem att spara tid på jobbet så att de har mer tid med barnen? Skriv det i stället!

4. Planera din PR-strategi
Apples numera legendariska marknadsföringskampanj Crazy Ones, där Steve Jobs själv talar till ”the crazy ones, the misfits, the rebels” kombinerade TV-reklam, annonser och PR-arbete för att uppnå bästa möjliga effekt. Den är bara ett exempel på hur Steve Jobs planerade en produktlansering in i minsta detalj.Han visste precis när och hur han skulle lansera en ny produkt och anlitade de bästa PR-proffsen för att hjälpa honom med det.

LÄRDOM: Du kanske inte har en stor budget för marknadsföring men mycket PR-arbete kan du göra gratis. Gör som Steve Jobs och planera: Sätt upp en lista över vilka medier du ska kontakta och när. Fundera på vilka kanaler som är bäst för dig – räkna in både traditionella och sociala medier. Sätt dig in i din motparts situation och fråga dig: Vad har jag som är intressant att rapportera om?

5. Fånga publiken
Steve Jobs var en visionär som pratade om att revolutionera världen. Men han kunde också konsten att presentera sina produkter på ett sätt som alla kunde förstå och knyta an till. Hans föreläsningar är numera världskända och det har skrivits böcker om hans presentationsteknik.Ett effektivt knep han använde sig av var antagonister och hjältar. När Apple lanserade Itunes beskrev han till exempel antagonisten i form av olaglig musiknedladdning, dålig musik och stöld. Sedan kom hjälten Apple in i bilden och löste problemet genom att lansera Itunes.

LÄRDOM: När du ska lansera en produkt eller en tjänst, ordna ett event och förbered ett kort och kärnfullt tal. Beskriv ett problem och få med dig publiken på hur illa det är. Presentera sedan din tjänst eller produkt som den som löser problemet. Undvik textfyllda powerpoints och satsa hellre på att träna in ett bra tal.

GÅ DRIVA EGETS WEBBKURS! Lär dig av PR-experten Anna Fagerström hur du får medierna att skriva eller rapportera om dig. Läs mer och kom igång idag!Artikeln uppdaterad 1015-10-02.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.