<![CDATA[Johannes Cullberg, grundare och vd för Paradiset]]>

Satsade allt kapital familjen hade på sin ekodröm

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 9 februari, 2016

Han kallar butiken för planetskötare och vann nyligen pris för Sveriges bästa ekobutik. Här berättar Johannes Cullberg om varför Paradiset är ett lyckat affärskoncept.

Vi handlar allt mer ekologisk mat. Det visar en ny undersökning från Marknadsbevakningsföretaget Ekoweb. En av de som valde att storsatsa på eko under förra året är entreprenören och familjefadern Johannes Cullberg. I maj 2015 slog han upp dörrarna till Skandinaviens största ekobutik på Södermalm i Stockholm.

– Jag gjorde det för jag var förbannad på hur de stora kedjorna marknadsförde dåliga produkter, var oinspirerande att handla i och inte hade allt jag sökte efter.

Läs mer: Satsade trots varningar – nu gör deras självplock succé

Johannes kände att det var dags att dra igång något nytt och för det krävdes en ”halvgalning” som vågade ta risker; en beskrivning som passade bra in på honom.

Tidigare hade han arbetat mycket med dagligvaruhandel och som strategi- och affärskonsult inom hälsa. Han var bland annat den som byggde upp Lidl i Norge.

– Jag tog fram en affärsplan och testade den på några kollegor som arbetar i finansvärlden. Affärsidén är en butik med goda livsmedel, en one stop shop.

Inspiration hade han fått mycket från olika koncept utomlands.

– Whole food market är till exempel magisk att gå in i men dyr att handla i. Jag vill att människor som tycker det är härligt med en hälsosam livsstil och värnar om planeten ska handla utan att känna sig blåsta på grund av priset.

Paradiset har en butiksyta på 1600 kvm och på ovanvåningen ligger en foodcourt.

– För att kunna hålla nere priserna krävs det att kunna ta in större kvantiteter. Då får vi lättare ner priset, det är enkel matematik.

Läs mer: Sara återvann gammelfarmors recept 

Johannes Cullberg ser inte Paradiset som en ekobutik.

– Vi är något bredare än så, vi är planetskötare. Det är miljösmart och djurvänlig produktion. Vi försöker inte kasta mat utan tar till vara på så mycket som möjligt genom olika satsningar. I delikatessdisken lagar och säljer vi mat på sådant som snart går ut. Vi gör juice och smoothies på kantstötta frukter och nu öppnar vi också en del i foodcourten där vi tar till vara de varor som annars kanske hade slängts.

För att starta Paradiset gick Johannes in med allt det kapital familjen hade,  sedan presenterade han sitt projekt för ett antal finansiärer och de flesta nappade.

– I dag har jag ett starkt och kompetent gäng med mig och det är bland det viktigaste, att man arbetar med personer man trivs med säger Johannes och fortsätter:

– Jag ser mig som en småföretagare men ibland måste man våga satsa lite större. Det viktiga är att behålla kontrollen i bolaget, på så vis kan du säkra att bolaget faktiskt blir det du vill.

För att få mer förhandlingskraft behöver de fler butiker menar Johannes och för några dagar sedan skrev han på ett kontrakt för nästa Paradis. Den här gången ligger lokalen inne i centrala Stockholm.

Och som om inte den ”bebisen” vore nog, snart blir han pappa för tredje gången.

Läs mer: ”Återbruk ligger i tiden på alla sätt”