Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem

Hög tid att uppfostra dina kunder

1 juni, 2018 7 minuters läsning

Foto: Våga säga ifrån till dina kunder. Foto: Getty Images

Vem är du för din kund? Kompetent leverantör av en tjänst – eller slav, mamma, allt-i-allo? Då är risken stor att du förlorar pengar. Här berättar några företagare om hur de hanterar slarviga kunder.

Mottot ”kunden har alltid rätt” kan vara en riktig fälla för den som inte ser upp. I din iver att ge god service, underlätta för din kund och vara allmänt till lags, märker du inte att kunden sakta men säkert begär mer och mer av dig. Utan att betala mer. Du har gett ett lillfinger, men kunden har tagit hela handen.

Förr eller senare kommer du att märka att den här kunden blir allt mindre lönsam, men då har det pågått så länge att du inte längre törs säga ifrån. Tänk om du förlorar honom? Du vet att du borde höja priset rejält och/eller dra ner på extratjänsterna, men då kanske kunden lämnar dig och går till någon annan.

Det är nästan som förhållandet mellan en tonåring och hans mamma. Som elvaåring var pojken glad och duktig, städade sitt rum, lärde sig laga köttfärssås, kunde sätta på tvättmaskinen och passa sin lillebror. Men plötsligt är han 14 år och kan inte längre anförtros något av detta. Alla arbetsuppgifter har fallit på dig som förälder. Men ingen säger tack, än mindre betalar dig. Av rädsla för gräl och under mumlanden av påhittade ursäkter för sonen – ”alla tonåringar…” – håller du tyst.

Tills du en dag exploderar får en allvarlig förtroendekris på halsen. För att förhindra det finns det bara en sak att göra – börja uppfostra ungen så snart du märker att elvaåringens kompetens börjar slira.

Uppfostra dina kunder


Samma sak gäller faktiskt kunderna. Det finns företagare som har insett detta och kommit över sin rädsla att inte i varje ögonblick vara till lags. De vågar sätta hårt mot hårt. Det märkliga är att kunderna inte bara accepterar det – de gillar det.

Ta Mattz Birath, till exempel. Han är elektriker och driver företaget Hyr en timme, där han erbjuder elektrikertjänster, men även andra jobb som att montera garderober. Den som vill anlita honom får börja med att läsa igenom och godkänna ett långt dokument om vad som gäller. Passar inte galoscherna får kunden försöka hitta en annan hantverkare. På det här sättet försvinner 40 procent av alla potentiella kunder från början. Men det är inget som oroar Mattz, tvärtom.

Bakgrunden är att han drabbades av utmattningssyndrom för några år sedan och insåg att han måste sluta stressa för att hålla sig frisk. Han ville inte jobba mer än sex timmar om dagen, fyra dagar i veckan. Ändå måste han tjäna ihop till sitt levebröd. Så han startade sin egen firma, där affärsidén är att utföra hantverksarbete hemma hos kunderna, som hyr honom en timme i taget.

– Kunden och jag kommer överens om hur många timmar ett jobb ska ta. Går det snabbare får kunden ändå betala för de timmar hon har köpt. Det går inte att flytta över resten av tiden till ett annat jobb. Tar det längre tid, får kunden boka ytterligare en timme eller ett par timmar en annan dag, berättar Mattz.

Kontroll på tiden


På det här sättet har han tagit kontroll över sin arbetstid. Han riskerar inte att ett jobb drar ut på tiden utan att han får betalt. Han är också stenhård med att kunden måste ha material på plats, när de har kommit överens om det. Finns inte garderoben som ska skruvas ihop där när han anländer, tar han ändå betalt för den tid som inte kan användas. Självklart måste alla betala på utsatt dag, annars går fakturan till inkasso utan pardon. Allt står i dokumentet som kunden godkänner innan jobbet påbörjas.

Ett annat krav som Mattz ställer på sina kunder är att de måste vara hemma minst en timme före den utsatta tiden.

– Jag lovar nämligen aldrig att komma en viss tid. Jag kan säga ”runt 13”, då måste kunden vara hemma 12. Jag tänker inte stressa, säger Mattz.

Inte nog med det – han säger blankt nej till att göra rot-jobb. Byråkratin kring rot-avdragen är alldeles för omfattande. Många kunder kan inte sina egna fastighetsbeckningar eller lägenhetsnummer enligt Mattz, och han tänker inte ägna sin tid åt att ta reda på det.

Vad säger kunderna då?

Tja, om de inte ropar halleluja, så näst intill. Mattz är fullbokad minst en månad framåt och jobbar ibland lite mer än vad han hade tänkt sig. Men han ser till att det bara blir tillfälliga toppar.

Han har haft 900 uppdrag sedan starten 2015 och har idel femstjärniga omdömen på Eniro. Och – alla hans kunder är lönsamma.

Tuffare bemötande


En annan företagare som har upptäckt värdet av att tuffa till sig mot kunderna är Jeanette Johansson, som driver en redovisningsbyrå i Uppsala. Hon har kommit på att hon kan lära upp sina kunder i en tvåstegsraket:

– Jag börjar med specificera på min faktura det arbete som jag inte tagit betalt för. Det kan vara att jag har sorterat kvitton som kommit in i en enda röra, eller att jag har tvingats jobba på kvällar och helger för att kunden har lämnat in sitt material för sent.

När kunden har vant sig vid att se vad Jeanette Johansson inte tar betalt för, är det mycket lättare för henne att säga: Nu har det hänt tre gånger att jag har fått kvittona osorterade, så nu måste jag lägga till tiden för det på fakturan.

– Med den metoden har jag fått större förståelse för att om kunden väljer att inte sortera sina kvitton, får han betala mig för att göra det, säger hon.

Det tuffa med att vara redovisningskonsult är att kunderna ofta inte vet vad det jobbet egentligen består i, säger Jeanette. De kan inte aktiebolagslagen och vet inte vad hon egentligen gör eller varför.

– Det gör att jag ofta blir tvungen att påminna om materialet jag behöver för att kunna göra mitt jobb. Det har hänt att hela mitt golv blivit fullt med kvitton som man behöver sortera, säger hon.

Stora redovisningsfirmor har ofta dataprogram som räknar tiden som konsulten är inne i en viss kunds konto. Då är risken mycket mindre att man missar något och jobbar gratis. Men sådana program har ofta inte småföretagaren råd med.

– Det gör att stora firmor blir betydligt dyrare att anlita, även om timkostnaden inte ser hög ut på papperet. Som liten vill man konkurrera med lägre pris och högre service. Men om man inte ser upp ger man en massa service gratis till kunderna, vilket ju går ut över ens egen lön och pension, säger Jeanette.

Rakt på sak


Yaima Hansson är också redovisningskonsult, fast i Solna. Hon är ursprungligen från Kuba, vilket ger henne ett speciellt perspektiv på sina svenska kunder.

– Svenskar är konflikträdda, men det är inte jag! Säger hon med ett skratt.

Rakt på sak är hennes modell. Kunder som kommer för sent med sitt material får höra ett sanningens ord:

– Jaså du vill ha ledigt? Det vill jag också, säger jag till dem. Och jag kan inte bokföra om de bara slarvar, säger Yaima.

Egentligen är hon danslärare och jobbar också som sådan mellan varven. På dansgolvet är Yaima van att instruera elever och tala om hur det ska vara. Det tar hon med sig i jobbet som redovisningskonsult.

– Jag säger hur jag vill ha det och gör klart att jag har andra kunder som jag hellre vill jobba med om de slarvar. Ofta skärper de sig då, för de vill ha kvar mig. Innerst inne vet de att en större redovisningsbyrå kan bli dyrare.

Däremot är Yaima beredd att jobba på tider som kan tyckas märkliga, men som passar en del av hennes kunder.

– Jag älskar att jobba på nätterna. Så när jag har lagt barnen och det är tyst i huset, då kan jag ringa upp kunder och prata igenom deras bokföring i lugn och ro. Klockan kan vara elva eller tolv på natten, och många tycker om det.

Men för Yaima är det då viktigt att presentera denna möjlighet som en extra service för kunden. Och ta betalt för det.

Genom att våga ställa krav på dina kunder – och gärna specificera dem i ett dokument som kunden får godkänna i förväg – kan du effektivisera din arbetstid och därmed tjäna mer pengar per timme, samtidigt som du får loss mer tid. Då kan du ta på dig fler kunder och plötsligt få tillväxt!

AV INGRID KINDAHL


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.