<![CDATA[]]>

Så blir du en av fem nätbutiker som lyckas

Anders Andersson

Publicerades: 28 september, 2009

Allt fler småföretagare startar nätbutiker. Men en ny undersökning visar att bara en av fem går med vinst.

Enligt branschtidningen Markets genomgång av drygt 2 000 nätbutikers årsredovisningar kan bara 19 procent av företagen visa vinst. Fyra av fem näthandlare gör förluster.

Det är bland de stora som de flesta vinnare. Men även bland dessa finns förlorare.

Bokförsäljningen på nätet domineras av Adlibris och Bokus. Adlibris, som startades av tre entreprenörer men som nu ägs av Bonnier AB, gick förra året med 49,8 miljoner i vinst. KF-ägda Bokus gick däremot med 52,1 miljon i förlust.

Det är framförallt de små, relativt nystartade företagen som slås ut av de etablerade. Men även i denna grupp finns vinnare. Lauritz.com, som håller nätauktioner har en dryg miljon i vinst, trots at omsättningen bara är 7 miljoner. Scandinavian Garden , som säljer trädgårdsprodukter, har också en miljonvinst, men med bara drygt 5 miljoner i vinst. Den verkliga framgångssagan är Ida Backlunds Rapunzel ( läs om det här).

– Problemet med all e-handel av digitala produkter är att det bygger väldigt mycket på storskalighet. Det är små marginaler som kräver stora volymer och tills man kommer upp i riktigt stora volymer så kommer det att vara lite knackigt, säger Klas Brännström, vd på Inprodicon, som sålt musik på nätet i 3,5 år.

Att sälja varor på nätet innebär ju en möjlighet att effektivt nå människor över hela världen och det kan också innebära mindre personalkostnader.

– Men det tillkommer en hel del kostnader som man kanske inte tänker på. Det är detta som gör att så få företag klarar av få e-handeln lönsam, säger Bo Lindell som är vd på Svensk distanshandel, föreningen för distans och e-handlare i Sverige.

Han ger dessa exempel på sådant som måste fungera bra:

  • Bra strategi för att nå ut till många kunder.
  • Bra logistik.
  • Bra distribution.
  • Hög lageromsättning utan stora lager.

Här är de fem mest lönsamma internetbutikerna, enligt Markets undersökning:

  1. Adlibris (böcker)
  2. Avero (sport & fritid)
  3. Brafö (böcker)
  4. Barnens Bokklubb (böcker)
  5. Cdon (skivor och böcker)

Här är de som förlorar mest

  1. Bokia (böcker)
  2. Bokus(böcker)
  3. EFI (kläder)
  4. Education & Enternatinment (media)
  5. Ellos (kläder)