<![CDATA[Magnus Sjöbäck]]>

Så växlade de upp på ett år – dubblade omsättningen till 2,6 miljoner

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 17 mars, 2016

PR-byrån Sjöbäck PR AB dubblade sin omsättning från 2014 till 2015 till 2,6 miljoner kronor. Här berättar vd Magnus Sjöbäck hur. Magnus Sjöbäck är journalist och har till och från varit företagare i många år. Efter att ha bott i Stockholm och arbetat som bland annat webbchef på Affärsvärlden flyttade han tillbaka till Göteborg där han senast var underkonsult för kommunikationsbyrån Valentin&Byhr. För två år sedan bestämde han sig att fokusera helt på sitt eget företag. I dag är de totalt sex personer som jobbar i Sjöbäck PR AB och omsättningen dubblades alltså mellan 2014 och förra året, då de var två anställda. – Att vi ökade omsättningen så mycket beror dels på att vi precis hade börjat och att jag ganska tidigt anställde en medarbetare och fick avlastning med flera processer. Med en anställd kunde Magnus fokusera mer på att vara rådgivare till företag och utveckla byråns erbjudande. – Då behöver jag inte personligen producera allt material, distribuera och göra analyser. Magnus hade också precis fått barn och för att kunna vara pappaledig var det avgörande att någon skötte en del av affärerna medan han gick på föräldraledighet. – Det hjälpte mig såklart att ta steget att anställa tidigt. Det hade hänt ändå, men det var en del av beslutet. Om många företagare kan känna rädsla för att anställa, så var det inte en stor sak för Magnus. Han har rekryterat många genom åren och visste att han behövde matcha medarbetarens egenskaper och kompetenser med vad han och kunderna behövde. – Jag provanställde och det är också viktigt att göra. Då blir det tydligt för båda parter hur man fungerar tillsammans. Vilka tips ger du andra som också vill öka sin omsättning och växa? – Det är lite av en kuggfråga. Jag hade själv inte tanken på att växa omsättningsmässigt, mitt fokus är att ge bättre och stabilare leveranser till kunderna. Sedan har det ena gett det andra. Men det är såklart jättekul att växa, det är bästa kvittot på att vi gör rätt. Att växa innebär också att välja bra kunder, så att det går att utvecklas tillsammans med dem. I juni har ni bokslut – hur ser prognosen för 2015-2016 ut? – Det hade ju varit kul att säga att vi upprepar dubblad omsättning, men det gör vi inte. Vi fortsätter att växa, både i antal kunder, anställda och omsättning. Det största hindret jag ser just nu är att hitta rätt kompetens. Jag behöver medarbetare som kan ta över vissa strategiska arbetsuppgifter, som är så pass stabil i hantverket och har tillräcklig erfarenhet att vara en bra rådgivare till företag. Personer med den kompetensen behövs för att hjälpa fler företag och kunna växa mer.]]>