<![CDATA[Gänget bakom Picwear]]>

Startup vill revolutionera sättet vi shoppar

Ebba Arnborg

Publicerades: 16 februari, 2016

Med nya appen Picwear kan du navigera i fysiska butiker som på en webbshop. Grundarna menar att vi måste sluta skilja på butik och e-handel: ”Konsumenter ser shoppa som att shoppa”.

Det gäller att våga tänka om. Det är David Lundgren, Arthur Noort och Markus Secund i Göteborg exempel på. Deras app Picwear kombinerar det bästa med att shoppa i fysiska butiker – och på webben. Men idén till appen föddes när grundarna försökte pitcha in en helt annan idé till klädbutiker i Göteborg.

Läs mer: Fishbrain-grundadren: Nu ska vi börja tjäna pengar 

– Ju mer vi var på plats desto mer lärde vi känna butikscheferna och deras utmaningar. Med alla insikter vi samlat på oss ställde vi oss framför en tom whiteboard, en halv dag senare hade vi Picwear framför oss, säger David Lundgren.

I Picwear kan du söka efter ett specifikt plagg, varumärke eller butik. Säg att du vill ha en blå skjorta för under 700 kronor – med en enkel sökning får du fram alla som finns i butiker i din närhet.

– Majoriteten av oss tycker om att handla kläder i fysiska butiker, man vill känna på materialet, prova plagget och strosa runt på stan. Men, vi älskar också hur smidigt det är att hitta och få fram information online. På en webbshop kan du enkelt navigera dig fram, se lagersaldo, produktinformation och filtrera och sortera din sökning efter dina preferenser, säger David Lundgren.

Affärsmodellen går ut på att fysiska butiker och varumärken ansluter sig och betalar för olika premiummoduler de vill ha till sitt konto. Hittills finns appen bara i Göteborg där ett 40-tal butiker är anslutna, men planer finns på att snart öppna i Stockholm. Appen har vunnit pris i Venture Cup och blivit antagen till Venture Outs acceleratorprogram.

Dessutom uppskattas den av både butiker och användare, berättar David Lundgren:
– Vi får ofta höra att användare hittar plagg från butiker de aldrig varit inne i innan och butikerna tycker Picwear är enkelt att använda, säger han.

Men vad ska man tro om den framtida utvecklingen inom e-handel kontra butikshandel? David Lundgren menar att det kommer att bli mer och mer samspelt.

Läs mer: Han startade eget som 17-åring – vägrade ta nej 

– När e-handeln var på plats trodde man nästan att butikshandelns dagar var räknade. Det visade sig vara fel, online kompletterar offline och vice versa. Två fenomen som ofta kommer på tal när man pratar om offline versus online är ”Showrooming” och ”Webrooming.” Showrooming innebär att konsumenter går till en fysisk butik och provar ett plagg för att sedan gå hem och köpa den online. Webrooming är då motsatsen och det absolut hetaste fenomenet inom retail – man gör sin research online för att sedan köpa i en fysisk butik. Rapporter visar att runt 90 procent av konsumenterna använder internet innan de utför ett köp i butik. Snart tror jag inte man kommer separera dessa två fenomen utan helt enkelt kalla det att shoppa. Konsumenter ser shoppa som att shoppa, säger han.

Hur ska man som småföretagare inom webbhandel eller som driver en fysisk butik tänka?

– Har man en fysisk butik är mitt tips att höra av sig till mig, skämt åsido, eller nej, på allvar. Man ska absolut engagera sina kunder online som ett steg för att få dem till butiken, för det är där vi spenderar mer och mer tid. Har man en e-handel är mitt tips att göra som Amazon och öppna en fysisk butik. Har man både och så tycker jag att man via webbshopen ska visa konsumenterna vilka av ens fysiska butiker som har plagget tillgängligt, säger David Lundgren.

Davids tre tips till andra småföretagare:

1. Sitt inte inne och planera, åtminstone inte hela tiden, träffa människor, varje möte för något gott med sig.

2. Lär känna din kund, eller ännu bättre utveckla din produkt tillsammans med din kund.

3. Sälj, sälj, sälj.