<![CDATA[]]>

Uppför dig – eller tappa affären!

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 16 september, 2016

Hur beter du dig egentligen när du gör affärer? Det är avgörande – och det krävs mer än bara vanligt hyfs och att komma i tid till möten, visar Annmarie Palm i nya boken Business behavior. Här är några av hennes smarta tips!

Funderar du på hur du uppfattas av kunder, affärspartners och kollegor? Det borde du göra! Hur ditt affärsmässiga uppförande, ditt “business behavior”, ser ut är avgörande för dina affärer.

annmariepalm

Annmarie Palm.
Foto: Bernt Josephson

Det går Annmarie Palm, kommunikationsstrateg på företaget Relationista, igenom i boken Business behavior (Liber).

– Det är när du visar att du är genuint intresserad av att samverka, att du verkligen delar kundens vision om framtida framgångar, som det finns en bra grund för att ni ska lyckas, tillsammans. Ett gott business behavior är världens bästa konkurrensmedel, skriver hon.

Driva Eget har valt ut några av hennes smarta tips ur boken för att du ska lyckas:

Tillgänglighet
Undvik att svara i telefon när du sitter i möte. Måste du göra det, meddela dina mötesdeltagare (innan det ringer) att du väntar ett samtal. Tänk på att hålla en trevlig ton mot den som ringer. Be att få ringa upp, och gör det också!

Mötesdisciplin
När du bokar in ett möte – var tydlig med varför du vill ses. Planera också din klädsel om du tycker att det behövs.

Återkoppling
Det går snabbt att svara på ett mejl eller sms. Gör det. Och om du är osäker på om du verkligen återkopplat – dubbelchecka. Försäkra dig om att motparten har uppfattat dig korrekt. Ställ kontrollfrågor.

Uppföljning
Sätt upp en plan för uppföljningsarbetet. Bestäm på vilka olika sätt, hur och när ni ska följa upp era leveranser.

Att ligga steget före
Håll dig påläst och omvärldsbevaka å dina kunders vägnar. Informera om nyheter och erbjudanden om det innebär nya möjligheter för din kund (och inte bara för dig).

Etik och moral
Allt som har med ditt företag att göra är konfidentiell information. Var noga med vad du säger och till vem. Visa också integritet. Bara för att någon frågar behöver du inte svara.

Läs också: 3 knep som gör dig till en bättre säljare