<![CDATA[]]>

9 steg – så lyfter du företaget till ny nivå 2016

Cecilia Ingvarsdotter

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 13 januari, 2016

Få ut det mesta av 2016 och ta kontroll över de olika delarna av företaget redan från början. Här ger experten sina bästa tips!

Dorotea Petterson är tidscoach, författare och föreläsare går igenom 9 punkter som kommer ge dig en överblick och struktur för din verksamhet under 2016.

Med satta mål och en agenda för året blir det enklare att driva ditt företag och reda ut eventuella problem som kan dyka upp under året.

1. Strategi: Hur ska vi gå till väga?

– När du sätter ett mål oavsett vad det är det viktigt att veta hur du har tänkt att genomföra det. I ett företag har man ofta ganska klart för sig vad man ska göra det kommande året. Vissa mål är lösa, andra är konkreta men det viktiga är att du har en plan för hur du ska gå till väga.

2. Synergi: Samarbeten? Vem inspireras vi av och vilken nytta har det för oss?

– Det är självklart olika från företag till företag. Det du kan tänka på är att ett samarbete inte alltid behöver ge ett resultat rent ekonomiskt. Samarbetets syfte kanske är att vara ett bollplank eller att jobba ihop på idéstadiet. Sedan ska du självklart ha lönsamma samarbeten också, som till exempel en sponsor. Fundera på vem inspireras du av och lyssna på alla föreläsningar eller läs blogginlägg. Ny inspiration är viktigt för att skapa kreativitet och inte fastna i samma mönster. Vissa dagar är det inte så kul att vara egenföretagare och då behöver vi inspiration från andra.

 3. Identitet: Vilken identitet har vi? Vad vill vi förmedla utåt?

– Ett varumärke kan förändras lite över tid. I början tror man att man ska göra en sak och efter två år märker man att det inte funkar alls. Vad är det andra ska uppfatta om dig och ditt företag? Du behöver veta vad du vill utstråla och förmedla. Se till att din idé om vad du ska förmedla matchar med det du faktiskt förmedlar. Annars kan det uppstå förvirring eller till och med missnöje vid kundkontakt.

 4. Visionen: Vad är den övergripande visionen för året? Hur vill vi ha det? Potential?

– Din vision kring vad du vill uppnå behöver inte vara verklighetsförankrad. Mål ska vara verklighetsförankrat men inte din vision. Vad drömmer du om? Sätt ribban högt, annars kommer vi inte långt här i livet. En vision ska inspirera Du kanske aldrig når din vision, den Men se ändå till att det är en vision som du skulle kunna nå en dag. (en vision kanske aldrig nås men den inspirerar så jag vet inte om det är helt rätt formulerat)

5. Ekonomi: Planera för din omsättning, vinstmål, lönenivå och bokföring

– Se över förutsättningarna för din verksamhets omsättning och vilka vinstmål du ska ha. Det gäller även att sätta lönenivå och planera så att årets bokföring blir så smidig som möjligt.

6. Sälj: Strategi för ny bransch? Ny produkt? Omvärldsbevakning?

– Tänk i nya banor! Till exempel: Om du i vanliga fall säljer dina produkter till ett varuhus kan du istället sälja dem till en konsultfirma? Finns det möjlighet att öppna upp för en annan marknad? I detta ligger omvärldsbevakning. Tänk efter hur du kan göra för att komma in i en ny bransch. Vissa produkter och tjänster är ju hårt nischade och då går det självklart inte, men utmana dig själv att tänka nytt och se var du hamnar.

7. Socialt: Hur gör du med dina nätverk? Ska du på några mässor och events och i så fall vilka?
Hur ska du arbeta med sociala medier och bloggande?

– Var vill du synas? Man kan lätt bränna ut sig på det sociala biten om man inte har en plan för den. I det sociala ingår självklart också sälj.

8. Innehåll: Är det dags för nytt material, föreläsning, utbildning eller en ny produkt?

– Är det dags att fräscha upp ditt utbud av tjänster eller/och produkter? Vilka delar säljer bra och vad är mindre populärt.

9. Planering: Vad vill vi fylla tiden med? När ska vi göra vad? När planerar vi och vilken prioritering ska vi ha?

– Vi är bra på att överplanera att lägga in för mycket på för lite tid. Se till att inte komplicera processerna utan håll det enkelt. Är ni flera stycken i företaget, sitt ner tillsammans och planera så ni inte planerar var för sig. När gör vem vad?

Mer: Läs Doroteas blogg här!