Marknadsplan, funnel och marknadsföring

Bränn inte pengar på PR i onödan

Samuel Karlsson

Publicerades: 22 maj, 2018

Så slipper du förlora kunder på onödiga misstag i din marknadsföring! Det finns nämligen några vanliga fällor som de flesta företagare ramlar i men som går att undvika.

I princip all marknadsföring saknar nio viktiga saker, vilket leder till sämre försäljning. Det menar Jonas Carlström, digital marknadsförare på e-handelsföretaget NA-KD och copywritern Krister Maxe, som bland annat skapat kampanjer för IKEA, Svenska Spel, SAS och Ordning & Reda.

LÄS OCKSÅ: Marknadsföring är som första dejten

Tillsammans har de satt samman en rapport över nio misstag du antagligen gör när det gäller din marknadsföring som är enkla att åtgärda för att få bättre resultat.

Här är fyra missar i korthet:

  1. Du är inte trovärdig

Att lova saker i dina annonser, som att du ska lösa kundens problem och ge dem ett enklare och bättre liv, är bra – men du behöver också bevisa det. Öka trovärdigheten för ditt företag med hjälp av garantier, det visar att du tror på din produkt, eller kundintyg (testimonials) där kunder berättar att de är nöjda med dina produkter och varför (skrivet från dem personligen).
– Trovärdighet ökar försäljningen, slår Krister Maxe fast.

  1. Dina texter talar inte direkt till kunden

Du behöver formulera dig som att du skriver direkt till en person och på samma sätt som när du pratar med en vän. Det gäller även om du säljer komplicerade eller sofistikerade produkter.

– Och kom alltid ihåg det här: Alla gillar att bli behandlade som en smart person. Inte som en dumskalle, skriver Krister Maxe i rapporten.

  1. Dina rubriker är tråkiga

Din rubrik är den viktigaste komponenten i din text, slår Krister Maxe fast. Den ska fånga läsarens uppmärksamhet och övertyga den om att läsa resten av annonsen. Du kan antingen se till att rubriken fokuserar på den mest övertygande och upphetsande fördelen kunden får av din produkt eller beskriva hur produkten löser läsarens mest pressande problem, menar Krister och tipsar om att lägga tid på att skriva många rubriker för att sedan välja den allra bästa.

  1. Du får inte kunderna att känna att de måste skynda sig

De flesta har närmare till att agera om de känner att de riskerar att missa något annars. Utnyttja det genom att begränsa ditt erbjudande, till exempel: sätt en gräns för hur många produkter du säljer för ett visst pris, en tidsram för hur länge specialpriset gäller eller erbjud premier till de första 100 kunderna som beställer.
– ”Agera nu eller missa den här möjligheten för alltid” är vad som gäller, skriver Krister Maxe i rapporten.

LÄS HELA RAPPORTEN HÄR

AV: Ebba Arnborg