<![CDATA[]]>

Elaine Eksvärds 5 tips till mer makt

Camilla Björkman

Publicerades: 25 mars, 2014

Driva Egets krönikör Elaine Eksvärd har skrivit boken Vardagsmakt. Här ger hon sina 5 bästa makttips till småföretagare.

Retorikkonsulten och egna företagaren Elaine Eksvärd skriver krönikor i vartannat nummer av Driva Eget. Hon har skrivit boken Vardagsmakt, som ger tio maktstrategier för att ta dig dit du vill.
– Som småföretagare finns det många situationer där man kan tjäna på att få mer makt. Det kan vara att du känner dig maktlös i en prisförhandling och behöver verktyg för att balansera upp det till att få kunden att lyssna på dig, säger hon.

Till Driva Eget ger hon här fem konkreta råd för att skaffa sig makt i en kundsituation:

1. Skaffa en auktoritetsförstärkning
Få någon annan att gå i god för dig, till exempel genom att en kollega i butiken eller på säljmötet säger: ”Det där ska du prata med Lisa om, hon har stenkoll på det”. Det skapar förtroende för dig, vilket ger dig makt.

2. Hitta det högsta hönset
Har du ingen auktoritetsförstärkare, skaffa dig makten själv genom att ta rygg på den person du märker har makt, till exempel: ”Jag håller med om vad Mia sa, och tycker att …”. Då får du automatiskt folk att lyssna.

3. Använd popularitetsargumentet
Människor är flockdjur – och gillar vad andra gillar. Att du tycker att din produkt eller tjänst är bäst är en sak – tricket är att visa att väldigt många andra tycker det också. Säg till exempel: ”Den här produkten är väldigt populär för att …” – då blir din produkt mer attraktiv och din prislapp lättare överkomlig.

4. Utnyttja återgäldningsprincipen
Får vi något gratis känner vi oss automatiskt skyldiga till att ge något tillbaka. Använd det: Ett gratis smakprov i din butik gör kunderna mer benägna att köpa och en extra tjänst till en kund får dem att hamna i tacksamhetsskuld – och vilja köpa mer framöver.

5. Dra nytta av skrämselstrategin
Identifiera vad din kund är rädd för, berätta om ett hot som stämmer in på det – och följ upp med en handlingsplan. Till exempel: ”Den här tröjan är en av våra populäraste, så risken finns att den är slut till helgen (=hot). Men köper du den nu har du 14 dagars öppet köp” (=handlingsplan). Självklart ska du ha grund för ditt påstående.

Läs också: 6 tips – så tar du makten över din e-post

LÄS ELAINES KRÖNIKOR! Du kan köpa Driva Eget HÄR.

Uppdaterad 2015-02-23.