<![CDATA[]]>

Säljexperten: ”Klä dig för bättre affärer!”

Camilla Björkman

Publicerades: 20 mars, 2011

”En sjavig skjorta och oklippt hår går inte om du ska göra affärer”, dundrar säljcoachen och författaren Ulla-Lisa Thordén. Här är hennes argument varför – och råden för hur du fixar stilen.

ulla-lisa_145x118Oavsett om du vill det eller inte påverkar din klädsel och stil vad andra tycker om dig. Det kan till och med påverka dina affärer – ibland till det negativa.

Det menar säljcoachen Ulla-Lisa Thordén som bland annat håller i vår säljskola här på sajten och skrivit boken 22 sätt att sälja bättre i vår nya bokserie (läs mer om den och köp boken här!).

– Det du har på dig skickar ut signaler till andra om vem du är. Det sätter automatiskt igång tankar och känslor hos andra som genast bildar sig en uppfattning om dig utifrån dina kläder, säger hon.

Hon tar en pilot klädd i bastkjol som exempel. Vem skulle inte bli rädd om han eller hon rattade planet?

Eller en punkare som söker jobb som bankman: i ett annat sammanhang är kläderna helt rätt – men på banken blir det fel, menar hon.

– Träffar du en frisör som ser ut som ett skatbo i huvudet får du nog inte särskilt mycket förtroende för den personen.

Ju högre ”stakes” som är på gång, desto viktigare är klädseln. När en kund ska göra ett stort beslut och investera mycket pengar är det alltså extra viktigt att klä sig rätt.

– Faller du då ur ramen för vad som känns okej för kunden, kommer han eller hon inte få förtroende för dig. Risken är att du inte får uppdraget.

Enligt Ulla-Lisa Thordén är det ofta äldre män som har de största problemen med sitt utseende. Bylsiga byxor och tröjor, oputsade skor och oklippt hår är vanligt förekommande.

Domen kan låta hård, men hon ger också konkreta tips på hur man kan ta sig ur klädfällan och klä sig för bättre affärer:

– Det viktigaste är att klä sig för sammanhanget. När Zlatan går ut på plan begriper alla vilken roll han har i laget. Fråga dig själv: i vilket lag ska du spela? Din klädsel bör variera beroende på om du ska träffa en viss kund, stå på scen eller arbeta fysiskt med kunder.

Är du osäker kan du fråga någon i samma bransch. Men ofta kommer du långt med att klä upp dig lite mer än vad du normalt gör till vardags.

Tänk att du ska klä dig så att du inte skäms om du hamnar på förstasidan av en tidning.

Ett tips är att titta på kundens hemsida. Hur strikt skriver de? Finns det bilder på medarbetarna? Det ger en fingervisning om deras egen stil.

– It-branschen är ganska avslappnad, likaså mediabranschen. Inom bankväsendet är det däremot mer viktigt att vara strikt klädd. Ska du till exempel ansöka om ett lån bör du också se ut som någon som kan betala tillbaka det.

För kulturskapare är det däremot större spännvidd i vad som är okej, menar hon. Här förväntar sig nästan kunderna att de sticker ut i klädsel och utseende.

Lika viktigt, menar Ulla-Lisa Thordén, är att tänka på detaljerna.
– Ett par snygga, välputsade och blanka skor gör mycket för hela ditt utseende!

Följ Ulla-Lisa Thordéns nya säljskola här på driva-eget.sedu hittar den här!

Artikeln uppdaterad 2015-01-16.