Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Det är lönsamt att ta ansvar"

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 10 oktober, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning

Foto: Tulin och Anders driver företaget ihop på två olika kontinenter.

Firma Sandlund/Hossain har höga ambitioner. De ska inte bara bygga världens mest hållbara garveri, utan samtidigt hjälpa människor ur fattigdom. Men det behöver inte deras kunder veta ...

De bor 678 mil ifrån varandra – fågelvägen. Den ene i Böle, utanför Piteå, den andra i Dhaka i Bangladesh. Ändå lyckas Anders Sandlund och Tulin Hossain ha ett nära samarbete. Anders reser till Bangladesh, där produktionen sker idag, cirka fem gånger per år. Förra året firade familjerna semester

[caption id="attachment_28461" align="alignright" width="171"] Nästa generation i företaget.[/caption]

ihop i Sverige.

Fast vänskapen familjerna emellan började redan på 70-talet, innan Anders ens var född.

– Mina föräldrar for till Bangladesh som volontärer för den svenska organisationen Svalorna och kom till i byn Bagatipara. Där blev de vänner med familjen Hossain, berättar han.

Familjerna hade ett gemensamt engagemang för landsbygden. Det blev många kvällar, mycket prat. Båda familjerna hade dessutom en tradition av att jobba med läder.

I Böle har familjen Sandlunds garveri fortlevt i mer än hundra år.

Efter två år flyttade makarna Sandlund hem igen. Men de höll kontakten med familjen Hossain. Tjugo år senare träffades de igen och barnen Anders och Tulin lärde känna varandra.

Fjärde generationen lädermakare


Anders klev in som fjärde generationens lädermakare vid garveriet i Böle. Engagemanget för miljöfrågor ligger nära honom och med tiden bestämde han och Tulin sig för att starta ett eget företag tillsammans i Bangladesh.

– Böle är fantastiskt. Vi förvaltar ett kulturarv och för mig är det en hel filosofi över hur man för sig i naturen och hur man producerar. Men jag vill att det ska komma fler till nytta, skapa impact. Sett ur konsumentperspektivet tillverkas det rätt mycket av dålig kvalitet, till alldeles för höga priser och utan att kunden vet var det är gjort, suckar Anders.

Som entreprenör startar det ofta med att man för förbannad på något. Och Anders frustration har på intet sätt avtagit, utan funkar som blåslampa när de nu driver det gemensamma företaget ihop.

– Vi började med att producera för andra varumärken med idén om att hjälpa dem producera mer hållbart. Och alla var nöjda – tills de såg prislappen. Läxan vi lärde av det var att ingen kommer att köpa av medkänsla. Till slut fick vi nog och bestämde oss för att göra det själva i stället, väskor som vi själva ville ha.

Tidlös estetik


Sandlund/Hossain var fött och med det en enkel, tidlös estetik kopplad till en väl uttänkt produktionskedja.

– För att lyckas måste du göra något som folk vill ha – snygga och välgjorda väskor – och du ska kunna sälja dem till ett rättvist pris, säger Anders.

För att kunna ha en prislapp som inte avskräcker för mycket insåg Anders och Tulin att de måste skippa alla mellanled.

Förutom att de får hela intäkten själva, kan de även skapa relationer med sina kunder direkt i webbutiken – och förmedla transparens.

– Vår bakomliggande affärsidé är att visa andra företag att det är lönsamt att ta ansvar. För att nå dit finns det inga genvägar, hållbarhet måste vara en central del av din
affärsmodell.

Han menar att utmaningen som många varumärken står inför är just att affärsmodellen inte svarar upp mot framtida konsumenters krav eller önskemål.

– Idag tycker jag att man skjuter över för mycket ansvar på konsumenten att hålla reda på märkningar och certifieringar. Jag tror vi är på väg tillbaka till grunden för varumärken som särskiljare, något man litar på, oavsett märkningar. De som inte inser och agerar på det kommer inte finnas kvar i framtiden.

Så hur gör de då, när de tar ansvar?

– Nu är det bra, men det kan bli bättre. Genom att integrera hela vår tillverkningskedja kan vi få ut det vi vill ha samtidigt som vi tar ansvar och sänker kostnader för produkten. Vi gör om en traditionell tillverkningskedja till en egen värdekedja.

Hela vägen betyder i dagsläget det här: De ska skapa en fond som ska donera kalvar till olika familjer på landsbygden.

Bidrar till utvecklingen


Familjerna kommer att jobba nära den ideella organisationen Svalorna (ja, samma som Anders föräldrar åkte med på 70-talet!) och genom dem få utbildning. När tiden är kommen tar Sandlund/Hossain hand om skinnet medan familjen behåller vinsten av köttet.

Att det blir en passiv inkomst för familjerna gör allt ännu så mycket bättre, tycker Anders och konstaterar att kon blir som ett slags mikrolån. Ett sätt att med små medel stödja enskilda familjer så att de bättre kan hjälpa sig själva.

– Det här sker över hela världen redan, det är ett välfungerande system och ett av de bästa sätten att bekämpa fattigdom. På det här viset kan man skapa både ekonomi och självkänsla för en familj. Vi får dessutom ett välskött, spårbart råmaterial.

För beredningen av hudarna ska man skapa en process där man helt utesluter salt (annars går det åt cirka 15 kilo/hud). Utsläppen ska bli noll och allt vatten ska recirkuleras.

– Vi har gjort omfattande research och har utvecklat en process som kommer att ligga i linje med de bästa garverierna i världen.

Dessutom vill man på sikt även utveckla verksamheten med ett guesthouse och restaurang med tillhörande faciliteter, för att kunna visa upp en annan sida av Bangladesh och en äkta upplevelse.

– Det låter kanske som en galen idé. Men är det någon som ska göra det här är det vi. Vi bygger ett nytt familjeföretag – över gränserna.

AV YASEMIN BAYRAMOGLU

[caption id="attachment_26869" align="aligncenter" width="439"] Varumärkesexperten Pia Andersson.[/caption]

Så säger varumärkesexperten!


Vi har låtit varumärkesexperten Pia Anderson analysera några goda exempel på hållbarhetsarbete via modellen 5Vtill5P, för att visa hur företag har gjort och för att ge ett gott exempel på hur ditt företag kan göra. Så här säger hon om Sandlund/Hossains 5Vtill5P:

Visionen: De har utrotat extrem fattigdom (det är lönsamt att ta ansvar).

Vem vänder de sig till: Kvinna 30–50 år, mindre ängslig, mer intresserad av historien bakom istället för ihåliga varumärken. Receptiv känslomässigt, vill visa att de kan vara med och påverka genom empowerment.

Vad erbjuder de: Exklusiva och hållbara väskor.

Varför ska kunderna välja dem:

Av fåfänga, ”good looks and look smart”.

Kvalitet och design, ett 100-årigt hantverk som håller länge. Deras grundsyn på kvalitet: ”allt tillverkat efter 1870 är skit!

Made in Sweden varför då? S/H ser till att de som producerar väskorna i Bangladesh har goda arbetsvillkor, på det viset kan de förändra mer och se till att deras produktion bidrar till deras vision ”Vi har utrotat extrem fattigdom” mer än om de tog hem produktionen till Sverige.

Värderingar: Ta inte genvägar, ta ansvar för kund, medarbetare och leverantör och var transparent.

Promotion: Berättelser som gör kunderna stolta över sina köp.

Plats: De skippade alla mellanled, som annars skulle ha sin del av kakan. Förutom att Sandlund/Hossein får hela intäkten själva, kan de även skapa relationer med sina kunder direkt i webbutiken – och förmedla transparens. De är på väg att utveckla en andrahandsmarknad för produkterna och reparation samt ett guesthouse och restaurang med tillhörande rooftop-bar, för att kunna visa upp en annan sida av Bangladesh och en äkta upplevelse.

Produkt: En hel filosofi över hur man för sig i naturen och hur man producerar. De donerar kalvar till fattiga familjer på landsbygden i Bangladesh, som en form av mikrolån. När det är dags för kon att bli väska får familjen intäkten av innandömet. För beredningen av hudarna ska man skapa en process där man helt utesluter salt. På det viset får man ett spårbart råmaterial. Utsläppen ska bli noll och allt vatten som används ska cirkuleras.

Pris: Kapade mellanled för att få ned priset till en rimlig nivå.

Personer: Direktkontakt med kunden via deras butik på nätet, inga mellanhänder, vilket ger kunderna en personlig relation till företaget.

Lär dig om hur du kan utveckla ditt företag

Om du är nyfiken på hur kan utveckla ditt företag genom att integrera de globala målen in i er verksamhet och genom hela er affärsmodell kan du beställa en smart digital kurs på 99 minuter. Här är er länk till den: Digitala kursen


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.