<![CDATA[Kristin Nyström med barn Foto: Marika Salokangas och privat]]>

Hon såg behovet – i en annan marknad

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 18 november, 2015

När Kristin Nyström fick sin affärsidé satte hon igång nästan direkt. Men det var inte i sin hemstad Singapore som hennes företag fick sin raketstart. Här berättar hon om hur hon har lyckats etablera sitt företag utan att själv vara ”på plats”.

För tre och ett halvt år sedan startade Kristin Nyström barnklädesmärket Gardner and the gang i sin hemstad Singapore. Där har hon bott med sin man i snart 8 år.
– Affärsidén föddes när vår äldsta dotter var runt ett år gammal och alla roliga leggings var ofta slutsålda. Jag är utbildad grafisk formgivare och efter lite uppmuntran från bland annat gamla lärare gjorde jag slag i saken och startade företag.

Intresset har ökat
Från beslut till färdig första kollektion gick det ganska snabbt men Singapore var inte riktigt redo.
– Här satsar man antingen jättemycket pengar på kläder eller inte alls. Mellanskiktet fanns inte när jag började för ett par år sedan. Nu börjar däremot en hipsterkultur växa fram och med den har intresset ökat, säger Kristin.

Men i Europa, USA och kanske framför allt Sverige blev responsen på Kristins barnkläder desto större.
– Jag kontaktade bloggare i Sverige och USA och ganska snart hörde webbshoppen Oiidesign av sig.

Sedan dess har det bara rullat på för Gardner and the gang som vann priset ”årets barnklädesmärke” 2014 av tidningen mama.

Ritar alla mönster
Kristin ritar alla mönster själv och figurerna som utgör mönstret har en liten historia med sig. Ofta handlar det om att vara en god kamrat, att det är coolt att stå upp för sig själv och att alla är vi bra som vi är.
– Jag hittar inspiration från resor världen över och Singapore är verkligen multikulturell stad. Jag vill bidra till att öka acceptansen för alla människor, djur och kulturer för våra barn.

Konkurrensen inom branschen är stenhård och karaktärerna är ett av de knep som Kristin kommit på för att sticka ut ur mängden.
– Jag har precis gjort små pixieböcker av karaktärernas historier som man kan få med sig om man köper ett plagg. Det ger ett litet mervärde. 

För att hålla nere kostnaderna försöker Kristin göra så mycket som möjligt i företaget själv. Hon får hjälp av sin man som är ekonom.
– Han hjälper mig med redovisning och bokföring. Det är otroligt bra att vi kan komma runt de extra kostnader som det annars innebär.

Personlig marknadsföring
För att marknadsföra sitt märke har Kristin flitigt använt sig av bloggare som fått testa kläderna och sedan postat bilder i sina bloggar och instagramflöden.
– De har varit en stor hjälp. Från början arbetade jag hårt med min Facebooksida, men nu satsar jag nästan enbart på Instagram. Jag försöker vara så personlig som möjligt, vilket kunderna uppskattar. Det gäller att berätta något mer och inte bara vara ett märke och tänka sälj, sälj, sälj.

Ekologisk bomull
I dag använder Kristin endast ekologisk bomull i produktionen.
– Vi utsätts för så mycket miljögifter i vår vardag och speciellt sedan jag blev mamma känner jag att man måste göra det bästa man kan. Sedan är ju transporter allt annat än miljövänligt.

Utveckla företaget
Hur har du gjort för att utveckla företaget?
– Jag har tagit ett steg i varje ny kollektion. För att behålla mitt eget intresse så behöver jag förnyelse. Det kan vara att tillverka en gummistövel eller något annat som gör att man att sticker ut lite. Det gör att kunderna behåller intresset.

Det svåraste med att driva företag är att inte vara på plats i den marknad man säljer, menar Kristin.
– På mässorna märker jag hur mycket utbyte jag får av att träffa andra som är i samma  bransch.

Men Kristins egna barn på 4 och 2 ½ år är inte så pigga på att ha på sig sin mammas design.
–  Jag har mitt kontor i lägenheten och de ser att kläderna ”tar mammas tid”, så de brukar protestera, ler hon.