Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Lyckas med Linkedin – visa dina misslyckanden

6 mars, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Linkedin

Foto: Bjud på dina misstag på Linkedin. Foto: Getty Images

Gått på en nit? Då kan du lyfta fram det på Linkedin – men se upp för att göra på fel sätt! Det rådet ger experten Charlotte Hågård. Här reder hon ut varför, och hur du lyckas.Hela 2,6 miljoner svenskar har ett Linkedin-konto (globalt finns över 500 miljoner användare). Det gör det till ett effektivt verktyg för att bredda ditt nätverk och nå nya kunder. Men det gör också att det blir svårt att sticka ut och lätt att försvinna i mängden. Vad göra?

[caption id="attachment_26213" align="alignright" width="274"] Charlotte Hågård[/caption]

– Våga visa fram dina misslyckanden, tipsar LinkedIn-experten Charlotte Hågård.

Att dra upp sina misslyckanden när man vill skapa ett gott intryck, är det verkligen rätt väg? Charlotte förklarar:

– Du får en lite mer personlig touch, du sticker ut och gör något som är lite annorlunda och det är alltid bra. Sen visar du också att du har lite självinsikt och en personlig mognad, det bygger förtroende och tillit hos potentiella kunder.

LÄS OCKSå: 5 hemlisar – så lyckas du med Linkedin

Att bara berätta om dina framgångar kan lätt bli endimensionellt och uppfattas som skrytigt, menar Charlotte. Hon påpekar att ditt professionella jag är summan av dina framgångar och misslyckanden.
– Så sopa inte dina misslyckanden under mattan! Eller, misslyckande låter så dramatiskt det handlar om lärdomar du fått av sådant som inte gått så bra. För du är inte perfekt, utan en människa. Alla gör misstag.

Samtidigt gäller det att tänka till hur du presenterar dina misstag, det gäller att vända dem till något positivt och visa hur du har förändrats till det bättre tack vare din erfarenhet.
– Man kan inte ta upp vad som helst och man måste tänka på hur man skriver och alltid lyfta vad man lärt sig. Man kanske inte ska skriva att ”Jag har försökt skaffa kunder i fem år men det har inte gått”, det är ingen höjdare. Utan snarare ”När jag sålde in mitt livs största affär önskar jag att jag anställt mer personer mycket tidigare, nu vet jag det och nu har jag säkrat upp det för framtiden.” Eller kanske: ”Från början valde jag helt fel inriktning men de erfarenheterna ledde mig så småningom rätt.”

3 råd för att lyckas med Linkedin

  1. När du bygger ditt personliga varumärke är det viktigt att du har en röd tråd, en story som du jobbar med. Försök att se på dig själv som en filmkaraktär och Lnkedin som ditt livs roll. Även goda karaktärer behöver en blandning av flera bra egenskaper men också någon dålig, annars blir vi inte intresserade.
  1. Hitta lite konkreta exempel på misstag – och vad du lärt dig av dem, som berättar din story. De kan du lägga i din sammanfattning på din Linkedin-sida.
  2. Skriv inlägg där du delar med dig av lärdomar. Till exempel: ”5 misstag jag lärt mig av som gav mig framgång”, ”Mina 5 bästa tips som mina 5 värsta misstag har lärt mig”, ”Mina 3 största misslyckanden som entreprenör och hur jag vände dem till min fördel” eller ”Veckans bästa lärdom”.
Av Ebba Arnborg

 


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.