Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

5 hemlisar hur du via LinkedIn hittar nya uppdrag

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 8 mars, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
5 hemlisar hur du via LinkedIn kan hitta nya uppdrag eller nya kunder

LinkedIn passar bäst för företag som arbetar inom B2B hävdar många. Men jag håller inte riktigt med. För du samtidigt som du bygger ditt företags varumärke bygger du också upp  ditt eget. Så även om du t ex har en butik, en frisörsalong eller annat som riktar sig mot konsumenter är det många gånger just dig och ditt kunnande som folk gillar och som gör att de kommer tillbaka och viktigt - också rekommenderar dig till andra. Och även om du vänder dig till konsumenter/privatpersoner kan många av de produkter/tjänster du erbjuder också paketeras om till företag.

Det finns mycket du kan göra för att hitta spännande nya uppdrag och kunder och en av de största hemligheterna av alla är faktiskt att helt enkelt vara där ofta och regelbundet och vara aktiv. Här kommer dock 5 hemlisar som definitivt kommer förbättra dina chanser att nå framgång på LinkedIn.

1. Skapa en nyckelordstung och intressant yrkestite
Använd nyckelord som tydligt beskriver vilket typ av av uppdrag du gör, vilka produkter/tjänster du erbjuder. Försök vara lite kreativ eller unik, det gör att ditt namn kommer upp oftare i sökresultat på LinkedIn. Detta är det första de som tittar på din profil lägger märke till. Tänk på att du har upp till 120 tecken att använda.

2. Gå med i grupper där dina före detta kollegor är
Finns det grupper för f.d anställda på de företag du tidigare arbetat rekommenderar jag att du går med i dessa. Utnyttja det faktum att ni faktiskt har en del gemensamt sedan den tiden och kan fortsätta nätverka eftersom dessa kan tipsa andra om dig som kollega t ex. En del grupper är säkert mer aktiva än andra, men även om det är så starta egna konversationer och introducera vad du gör nu, vad du söker eller vilka uppdrag du är intresserad av.

3. Skicka aldrig iväg inbjudningar till andra utan en personlig hälsning
De allra flesta bryr sig inte om detta tyvärr men ta för vana att alltid lägga till en personlig hälsning till din inbjudan och beskriv vem du är och varför du vill få kontakt på LinkedIn, om ni t ex träffats i något sammanhang, eller om ni har något som förenar er som du vill diskutera/presentera. Chansen att du får ett snabbt svar ökar betydligt och chansen till ett positivt mottagande ännu mer.

4. Gör ”små goda saker” för dina LinkedIn kontakter
Gratulera de som fått nytt jobb, skicka intressanta länkar till artiklar eller whitepapers till sådana som du tror skulle vara intresserade, bjud in till seminarier etc. Gilla själv, eller kommentera dina kontakters inlägg, länkar etc. Det är ett utmärkt sätt att hålla lite kontakt och samtidigt ge bra tips inom ditt område och uppmuntrar dem att göra likadant.

5. Rekommendationer och intygande av kompetens (endorsements)
Vill du själv få rekommendationer och endorsements? Börja ge själv, att ge mycket själv och av sin egen kunskap är det som oftast skiljer sociala medier åt från mer traditionella kanaler.

När du har följt ovan tips, kolla upp vilka f.d anställda grupper det kan finnas på LinkedIn och gå med i dem. Och, när du hittar en spännande kontakt/företag du vill komma i kontakt med så gör en snabb sökning i ditt Linkedin nätverk för att se vilka i ditt nätverk som eventuellt känner någon på det aktuella företaget och som kan hjälpa dig få en kontakt . En personlig introduktion eller åtminstone se vilka kontakter dina kontakter har på LinkedIn och bli introducerade på något sätt kan göra det lättare för dig att synas bland andra konkurrenter.

Följ också det företag där du är intresserad av att få som kund eller vill ha uppdrag, på deras LinkedIn företags sida för att se hur företagskulturen är, ta del av vad som händer etc.

Modern marknadsföring handlar om att bjuda mycket på din och ditt företags kompetens till ditt nätverk och dina målgrupper så att de när de väl söker efter företag att anlita har ditt varumärke i bakhuvudet.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.