Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Stefan kläckte sin idé ur en äggkartong

Yasemin Bayramoglu 9 november, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Distanser har en mängd olika utseenden men det här är för grunden, säger Stefan Andersson på Eurospacers. Foto Nils Petter Nilsson

Ibland finns innovationerna mitt framför en. Så var det för Stefan Andersson i Göteborg. En äggkartong blev grunden för en produkt som han tror kan erövra hela byggbranschen. Nu är han årets David mot Goliatvinnare.Stefan Andersson är årets vinnare i Driva Egets tävling David mot Goliat - läs segerintervjun här!

Vet du vad armeringsdistanser är? Det är inte så många som gör det. Men det är helt enkelt hjälpmedel när man armerar till exempel betongplattor. De ska hålla upp armeringsjärnen så att de hamnar på rätt nivå. Blir något fel kan fukt tränga in och betongen spricker.

->Varsågod!Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!Stefan Andersson kom i kontakt med distanser i slutet av 1990-talet, när han fick anställning i en världsledande koncern på just det här området.

Stefan skulle ansvara för logistik- och kvalitetsarbete men kom att intressera sig allt mer för själva produkterna, som han beskriver som närmast bortglömda inom byggbranschen. Låg status och väldigt dålig produktutveckling.

Ändå är de otroligt viktiga när det gäller att lägga grunder för i princip alla byggen som görs.

Tidigare fanns tre producenter i Sverige, som slogs ihop och köptes upp av utländska bolag. Numera är det i huvudsak några få storföretag som dominerar världsmarknaden.

2009, när det företag som Stefan jobbade på beslöt att flytta produktionen från Sverige valde han och några kolleger att hoppa av.

Året därpå startade de Eurospacers.
– Det gick extremt dåligt i början. Vi gick två miljoner back det första året. En riktig mardröm, men med hjälp av långivare och uppoffringar av personalen lyckades vi undvika konkurs, säger Stefan.

Vändningen kom ett par år senare, 2012, när Stefan vaknade en natt mitt i en dröm – och med en helt ny idé.
– Jag hade tänkt på äggkartongens konstruktion länge, med de bärande konerna och trycktåligheten, och tänkt att det här kunde man bygga vidare på. Men nu visste jag hur jag skulle göra, säger han.

De produkter som fanns på marknaden var dels en distans som man fäster på armeringsjärnen, dels en list som man lägger ut.

Stefan hade nu hittat på en produkt som skulle vara lätt att frakta, snabbare att lägga ut, bättre ur ergonomisk synvinkel för byggarbetarna plus att han till skillnad från konkurrenterna skulle göra den i miljögodkänd plast.

Lösningen kallas Speedies – distanser som till formen mycket påminner om äggkartongen och en ”släppkäpp” där byggnadsarbetarna slipper tunga lyft och krökta ryggar utan snabbt kan släppa distanserna en och en med ett knäpp i käppens handtag.

Men för tillverkningen krävdes ett nytt gjutverktyg. Det kostade en halv miljon att bygga. Plus att han behövde marknadsföring.

Bara det att den här gången var banken inte intresserad av att satsa mer. Kollegerna förstod kanske inte heller riktigt potentialen i produkten.

Stefan fick utveckla idén själv.
– Jag tog kontakt med både marknadsförare och tillverkare och sa som det var: Jag hade inga pengar men ville de hjälpa mig lovade jag dem framtida produktion. De pengar jag själv hade skulle jag lägga på patent.

De sa ja och i mars 2013 var produkten klar att presentera för kunder!

Det tunga arbetet har varit att skydda den.
– Det är en alldeles för bra produkt för att inte skydda. Jag vet att det kommer att komma kopior, därför har vi valt att skydda så brett som möjligt och jag har redan förberett med jurister för att kunna driva processer, säger Stefan.

Numera är bara två av de ursprungliga delägarna kvar i firman, Stefan Andersson och Maria Edling. Omsättningen har vuxit till 13 miljoner 2015. I januari anställde de sin första personal.

Men när man pratar med Stefan låter det som att de kommer få anställa snart igen. Han är övertygad om att ett litet företag i Göteborg på allvar kan utmana koncerner med miljardomsättning.
– Jag tror att den svenska marknaden växlat över till oss helt om fem år. Bara under årets första tre månader ökade vi omsättningen med 60 procent jämfört med motsvarande tid 2015. Vi har försäljning i tretton europeiska länder och har börjat ta kontakter i USA.

Det sägs ofta att byggbranschen är konservativ och stelbent. Men Stefan håller inte med.
– Då handlar det om dåliga produkter. Det vi brottas med är att intresset för den här produktgruppen är helt obefintligt. Men när vi väl får visa upp våra Speedies är de oerhört lättsålda.

Han tar ett exempel: Säg att du står i kön på Ica. Det är tio i kön och den längst fram har krångel med kortet. Det tar en minut extra. Då går det tio minuter extra om man räknar med alla dem som står bakom den personen i kön.

Så funkar det på byggen också. Minsta strul när man gjuter grunden och du riskerar förseningar som kostar massor i varje steg därefter. Ju tidigare förseningar i kedjan, desto dyrare.
– Jag kan inte säga att den här produkten är gratis men i praktiken är den det. Den sparar mer pengar än den kostar.

Konkurrenterna då? Har de börjat skruva på sig än?
– Vi har kunnat flyga under radarn hittills. Men nu har vi börjat märkas. Vi hör att de säger till sina grossister att de ska utveckla något liknande. Men vi har vårt skydd och vi står på tå för att skydda det om någon trampar in på vårt område, säger Stefan.

Det gäller alltså att ligga steget före hela tiden om man ska vinna mot Goliat.

Läs också:
2-mai_nanna

De utmanar fondjättarna med sin aktierobot


Sigmastocks. Lägg namnet på minnet. Ett ungt företag från Göteborg som för två år sedan bestämde sig för att utmana hela den svenska fondmarknaden. Och som redan har ställt siktet på resten av världen. Nu är de nominerade till Driva Egets David mot Goliat-pris  - läs om dem här!Läs också:driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!


Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.