Allt fler frilansare får kunder i Europa – här är knepen du själv kan kopiera

Ebba Arnborg

Publicerades: 23 maj, 2024
Foto av: AdobeStock

Allt fler frilansare och konsulter hittar kunder utanför landets gränser, med en rejäl ökning av uppdrag i Europa, visar nya siffror. Lyckas du också! Så här kan du som konsult och frilans få kunder i Europa.

Svenska frilansare har blivit allt bättre på att hitta kunder och uppdrag utanför Sverige, visar siffror från Cool Company. Siktet verkar vara mer inställt på Europa i år än tidigare. Hela 79 procent fler fakturor skickas till frilansares kunder i euro under 2024 jämfört med 2023. Likaså har fakturor i Schweiz franc och norsk krona ökat under första delen av 2024.

– Mängder av frilansyrken kan bedrivas digitalt på distans och efter pandemin har frilansportarna bortom geografiska gränser öppnats på vid gavel. Det är just den geografiska friheten som är en av de stora fördelarna med att frilansa, att kunna jobba varifrån man vill, med vilka kunder man vill, säger Matilda Backelle, frilansexpert på Cool Company.

Knepen: Så kan du som konsult och frilans få kunder i Europa

Vill du komma i gång med att bredda din kundkrets utanför Sverige? Då bör du först och främst se till att ha en hemsida/portfolio eller liknande för att kunna visa upp exempel på ditt arbete och kundcase, tipsar Matilda.

– Man bör även ägna tid åt att putsa upp och vässa till sin LinkedIn. LinkedIn är en bra kanal för att nå ut till potentiella nya kunder, knyta kontakter och bygga ut sitt nätverk, säger hon.

Är du frilans eller konsult och sugen på uppdrag utomlands så bör du också registrera dig och leta uppdrag på sajter som till exempel Upwork, Toptal, We Work Remotely och Fiverr, tipsar Matilda.

– Det finns mängder av liknande sajter och beroende på bransch är det bara att välja, vraka och sätta i gång, säger hon och tillägger att det också är viktigt att lägga tid på att göra din läxa innan du tackar ja till uppdrag:

– Beroende på vilken marknad man riktar in sig på är det bra att läsa på, försöka förstå eventuella skillnad i arbetskulturen och branschtermer och liknande som kan underlätta förståelsen mellan frilansaren och den potentiella kunden, säger Matilda.

Läs också: Satsa utomlands? Se upp för tabbarna som gör att du missar affären