<![CDATA[Remmarlövs Gårdsbryggeri: Hampus Olofsson, Michéle Nilsson och Håkan Nilsson.
Foto: Rickard Nilsson
© Rickard Nilsson Bild AB]]>

De hakade på trenden – mikrobryggeriet blev nystart

Martin Berg

Publicerades: 22 oktober, 2015

Trenden med mikrobryggerier har spritt sig som en löpeld. Några som hakat på den är Michéle och Håkan Nilsson som driver en gård utanför Eslöv. Redan första året ser omsättningen ut att landa på 3 miljoner kronor.

För några år sedan kände paret Nilsson att det fanns utrymme för en nysatsning. Som lantbrukare drev de sedan tidigare en hönsverksamhet på gården, som hade gått så bra att de ekonomiska förutsättningarna fanns på plats. Dessutom hade de en nybyggd loge till förfogande.

– Vi såg att intresset för öl och mikrobryggerier ökade och bedömde att det fanns en potential att göra affärer här, säger Michéle Nilsson.

De gjorde studiebesök på andra mikrobryggerier och började räkna på kostnader samt leta efter ett bryggeri.

– Vi fick kontakt med ett företag i Ungern som kändes seriöst. De sålde ett nyckelfärdigt bryggeri och kom hit för att hjälpa oss att sätta ihop det. Men det var en stor investering på runt 5 miljoner kronor.

De insåg att om de skulle gå i land med en seriös satsning så behövde de ett proffs – och det var så Hampus Olofsson kom in i bilden. Han hade lärt sig bryggarkonsten på Malmö Brygghus och anställdes som bryggaransvarig.

– Det handlade mycket om att lära känna varandra och hitta rätt identitet för att kunna förmedla den till våra ölsorter. Vi kom rätt snabbt på att vi hade mycket gemensamt som vi kunde bygga ett varumärke kring, säger Hampus Olofsson.

Resultatet blev ett basutbud med tre olika sorter: en red ale, en amerikansk blonde ale och en ipa. De sorterna presenterades för Systembolaget som tog in dem i sitt särskilda sortiment för lokala och småskaliga sorter.

– Vi säljer till åtta butiker här omkring nu och vi har ambitioner att växa men tar det i vår egen takt, säger Håkan.

Försäljningspriset på sin öl bestämmer de själva, men Systembolaget har en provision på 19 procent. Nyligen vann bryggeriet en av Systembolagets tävlingar inom en kategori av utbudet för årets julöl.

– Den kommer att säljas i systembutiker runt om i hela landet från och med november, säger Hampus Olofsson stolt.

De ska också dra i gång en satsning på ekologiskt öl.

– Systembolaget har ett mål om att 10 procent av deras utbud ska vara ekologiskt och vi har precis fått certifikat för att tillverka ekologiskt öl, fortsätter han.

En viktig del i att driva bryggeriverksamhet är att kunna erbjuda rundturer och provsmakning. Tidigare har det inte varit möjligt men en kammarrättsdom från 2014 har ändrat förutsättningarna.

– Det är väldigt populärt. Vi har mellan 10 och 30 personer på våra event, säger Håkan Nilsson.

Framtiden ser således rätt bra ut. Intresset för öl håller i sig och Håkan och Michéle tror på sin produkt.

– Vi har fått ett otroligt gensvar, kanske särskilt häromkring, men det känns som att vi har alla möjligheter att växa. Nästa år tror jag att vi fördubblar omsättningen, säger Håkan Nilsson.

Kom i gång med mikrobryggeri

Här är Remmarlöv Gårdsbryggeris råd för att starta.

  •  Investera i ett tillräckligt stort mikrobryggeri från början. Om det går bra och du behöver öka leveranserna och inte klarar det kan det vara svårt att få en andra chans.
  • Tänk igenom vilka sorter du vill erbjuda och hur sortimentet ska utvecklas.
  • Håll koll på ditt vatten och eventuella förändringar i dess mineralhalt – det spelar stor roll för ölet.
  • Börja tidigt med att söka tillstånd. Det kan ta mycket lång tid att få alla tillstånd från skattemyndigheterna för att börja producera alkoholhaltiga drycker. Från kommunen krävs det tillstånd från bygg- och miljökontoret samt tillstånd för livsmedelstillverkning.